Брекзит започна да хапе: Няма BG шофьори, няма продукти по рафтовете

Засега Джонсън отдава проблемите на пандемията
13 сеп 2021 16:00, Нели Христова
178
Брекзит започна да хапе: Няма BG шофьори, няма продукти по рафтовете
Снимка: БГНЕС

От единия край на веригата за доставки до другия - производителите на храни в Обединеното кралство преживяха едно лято, изпълнено с неприятности.

"Хладилните складове нямаха достатъчно място, за да задържат нашите култури, така че трябваше да изхвърлим продукцията за няколко седмици", обяснява Иън Браун, заместник -председател на East Scotland Growers (ESG), пред CNN. "Нямахме и достатъчно работници, които да прибират нашите зеленчукови култури, което означава, че те ще изгният."

Докато недостигът на храна е бил често срещан в много страни в хода на пандемията, Браун смята, че един уникален за Обединеното кралство въпрос прави живота още по-болезнен: Брекзит.

Според Браун двата основни етапа на производство - първо, добиването на прясна храна от земята и след това разпределянето й по рафтовете на супермаркетите - получават удар поради липса на работници.

Първа е липсата на шофьори на камиони, които пренасят пресни продукти като карфиол до и от съоръжения за замразяване, означава, че кооперацията на ESG В един момент трябва да изхвърли седмичната продукция на приблизителна цена от 1 милион лири.

Второ - много от сезонните работници, които идват от страни като Румъния и България за няколко месеца, за да прибират зеленчуци, сега са в недостиг.

"Някои не дойдоха, защото разпоредбите за ограничение на COVID-19 правят пътуването твърде трудно. Други пък дойдоха, спечелиха много пари и се прибраха по-рано от планираното", казва Браун. Това означава, че около 10-15% от реколтата му са били изхвърлени, а това му е струвало 200 000 паунда.

Изглежда, че последиците от Брекзит най-накрая се усещат навсякъде във Великобритания. И далеч от слънчевите възвишения, обещани от членовете на правителството на премиера Борис Джонсън, недостигът на европейски работници в тези жизненоважни райони означава финансови загуби за бизнеса и празни рафтове, месеци преди Коледа.

Недостигът на шофьори на камиони е може би големият проблем.

Настоящият недостиг на шофьори се оценява на между 90 000 и 120 000, според говорител на Logistics UK. Въпреки че Брекзит не е изцяло виновен за ситуацията, фактът, че Великобритания вече няма лесен достъп до европейските шофьори, създаде главоболия на индустрията.

Тези хора не могат просто да бъдат заменени от британски работници. Освен факта, че може да им отнеме до девет месеца, за да се квалифицират като шофьори и да им струва до 5000 паунда според Logistics UK, британците нямат голямо желание да заемат тези работни места.

"Имаме застаряваща работна сила във Великобритания и имиджът на условията на труд за шофьорите на камиони - опасни места за паркиране или места за почивка - прави професията непривлекателна за много по-млади хора", обяснява говорител на Logistics UK пред CNN.

Това създава труден избор за компаниите: На кои стоки са дават приоритет? Ако имат само един камион, който напуска склада в този ден, вероятно ще дадат приоритет на бързоразвалящите се продукти, пред тези като бутилирана вода. В дългосрочен план това означава по-малък избор на потребителите и възможност за потребителска паника, каквато се наблюдава през 2020 г., когато Великобритания изчерпи доставките на тоалетна хартия.

За някаква представа за това колко сериозен е проблемът, шефовете на най-големите британски супермаркети описват недостига на храна като безпрецедентен - един каза пред вестник The Times, че са „на по-лошо ниво от всякога, което съм виждал“ - и предупреди, че рафтовете може да са голи по Коледа поради липса на шофьори.

Този недостиг би трябвало да бъде подарък за политическите опоненти на Джонсън, които могат да кажат, че твърденията му, че през 2019 г. има „готова за фурна“ сделка за Брекзит - обещанието, на което той спечели общи избори - са били фалшиви.

Според критиците правителството не успя да се подготви адекватно за неизбежните последици от Брекзит и да смекчи първоначалното му въздействие.

Ръстът на БВП на Обединеното кралство почти спря през юли, според Службата за национална статистика, отчасти поради проблеми с веригата на доставки и недостиг на работници. Икономиката на Великобритания остава с 2,1% по -малка, отколкото преди пандемията, а някои икономисти смятат, че разликата няма да бъде компенсирана до второто тримесечие на следващата година.

По-лошото е, че правителството на Джонсън сега е в странната позиция да откаже да приложи ключова част от сделката, която някога е приветствала като голям успех.

Обединеното кралство трябваше да приложи изцяло механизъм, наречен Протокол за Северна Ирландия, по-късно тази година. Протоколът е съгласуван между Обединеното кралство и ЕС, за да отразява специалния статут на Северна Ирландия - извън ЕС, заедно с останалата част на Обединеното кралство, но споделяща границата с Република Ирландия, държава -членка на ЕС.

Съгласно протокола стоките могат да се движат свободно между Северна Ирландия и Републиката, като се избягва необходимостта от твърда граница - съществена мярка за предотвратяване връщането към насилието на Острова. Обединеното кралство се съгласи, че от своя страна ще защити единния пазар на ЕС, като наложи проверки на стоки, влизащи в Северна Ирландия от Великобритания.

Това ефективно би създало морска граница между Северна Ирландия и останалата част на Обединеното кралство, нещо, което би било много неудобно за Джонсън, който обича да се представя като защитник на Съюза. Това би било анатема и за профсъюзите в Белфаст, които тази седмица заплашиха, че ще сринат крехката споделена власт в региона по този въпрос.

Последното нещо, което Джонсън, човекът, който ръководи кампанията за Брекзит през 2016 г., иска да направи, е да позволи на опонентите си да твърдят, че Брекзит не само е откъснал Северна Ирландия от останалата част на Обединеното кралство, но съзнателно е оказал допълнителен натиск както върху финансите, така и върху стабилността в региона.

Това би могло да обясни защо министърът по Брекзит, Дейвид Фрост, заяви в понеделник, че гратисният период, позволяващ стоките да преминават от Великобритания към Северна Ирландия, ще бъде удължен, без фиксирана крайна точка.

Това, естествено, позволи на ЕС да напомни на Великобритания, че сделката за Брекзит, която Джонсън доброволно подписа, е правен договор.

Тези въпроси, макар и важни, далеч не са единствените смущения след Брекзит, които правят твърденията на Джонсън, че "фурната е готова" да изглеждат малко глупави.

Въпреки че властите уверяват, че британския риболов няма да бъде засегнат от трудности при вноса в континентална Европа, уловът се изхвърля обратно във водата, тъй като лодките не могат да акостират и да преработят пресния си продукт навреме, за да бъде продаден.

Законодателите в собствената партия на Джонсън получават телефонни обаждания от избиратели, ядосани, че не са успели да вкарат стоките си в Европа заради Брекзит.

"Те знаят, че в повечето случаи не можем да направим нищо. Уебсайтовете на правителството не са много полезни, а производителите просто не получават нужната им помощ", казва пред CNN един депутат от правителствената ведомост. "Трудно е. Те са ядосани, че хората отменят поръчките и че аз лично не мога да получа френска виза за тях", добавят те.

А според доклад на Ройтерс тази седмица, Великобритания "е на път да загуби статута си на един от 10-те най-големи търговски партньори на Германия тази година за първи път от 1950 г.", като посочи като причина "свързаните с Брекзит търговски бариери".

Всички тези трудности бяха предсказани от множество критици на Джонсън, тъй като индустриалните органи лобираха правителството за алтернативни мерки за смекчаване на щетите. Джонсън многократно бе критикуван от лидерите и противниците на индустрията за това, което те смятат за неговата безразсъдна липса на подготовка за Брекзит.

Въпреки това, последствията от Брекзит не се използват от политическите противници на Джонсън, които вместо това го нападат по вътрешните въпроси. Но защо?

"Проблемът с тези истории е, че те се случват постепенно", казва Роб Форд, професор по политика в университета в Манчестър. "Едно от многото трагични неща в тези истории е, че за да може обществеността наистина да им обърне внимание, трябва да се случи нещо наистина драматично. За съжаление това може да е претоварен шофьор на камион, който се блъска в кола или деца, които се разболяват от недохранване."

До този момент Джонсън може до голяма степен да прехвърли вината за тези проблеми върху пандемията. Форд отбелязва, че това се вписва добре в базата му от избиратели, на много от които им е писнало да слушат, че Брекзит е бедствие, и често са склонни да повярват на други обяснения.

Но Брекзит наистина започва да хапе. Никога не би се случило Великобритания веднага да се разпадне. Но малко по малко много от уверенията, направени през 2016 г. и през годините на преговори, се провалят.

Може би един ден Джонсън ще сметне за политически целесъобразно да въведе по-голямо смекчаване срещу недостатъците на Брекзит. И все пак дори това е проблематично: Признаването, че се нуждаете от контрол на щетите, означава, че има щети за контрол.

И като се има предвид, че голяма част от политическото наследство на Джонсън ще бъде определено чрез водене на кампанията за "освобождаване" на Великобритания от Брюксел, колкото по-дълго може да избягва критиките не само за Брекзит като концепция, но и за избраното от него прилагане на мерките, толкова по-малко вероятно е най-голямото му постижение да се преврне в воденичен камък около врата си.


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
146
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Брях чи разбиратели, брях чи чудо, брях... то само експерти тука бате. Казвам ви че нещата не са розови както беше, но и не са черни и апокалиптични както плямпат мисирките недопрочели. Не пишете глупости за Англия, а другите моля не си изливайте жлъчта тук, това на никой не помага. Пишете нещата такива, каквото са.
145
5
 
2
 
! Отговори
Бай шиле преди 9 месеца
Лакартиите на бг медии и такива журналистчета които търсят сезции крй нямат.Видите ли Англия умряла от глад поради липса на работна ръка. ХахахахаА тези останали емигранти останали от кои ли не държави в Англия какво правят, спът по цял ден и взимат пари на готово ли
144
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Хем искат да се хранят и да има продукти по рафтовете,хем не искат да заемат длъжности като шофьори и преработватели в зеленчукопроизводството и консервната промишленост.Странно мързелива и консуматорска нация.Нека им е ,сами си го избраха.
143
1
 
4
 
! Отговори
Баретата преди 9 месеца
Ако нямат работна ръка да вземат малко *** от нашите
142
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Къде ги видяхте тия празни рафтове? Живея в Англия от 8 години и магазините са си все така фрашкани с плодове и зеленчуци! Дори тая година цените са малко по ниски, нямам идея защо! Тоя дето му струвало 200к сигурно е някой *** дето не иска да плаща на работниците си и затова не е успял да си намери такива.
141
0
 
13
 
! Отговори
От Англия преди 9 месеца
не Брекзит е проблема, а алчните бизнесмени свикнали да плащат по 8 паунда на час. Да фалират дано. После ще тръгне всичко в друга посока. Просто лошо свикнаха, защото нашенците правиха за смешни пари чудеса.
140
3
 
23
 
! Отговори
Nacionalist преди 9 месеца
Да го духат скапаните пияни англичани !!!
139
18
 
9
 
! Отговори
Глупости преди 9 месеца
Това не е така и снимки в реално време мога да ви дам.Престанете да злобеете защото живота ви е тежък у Бургаристан !Толкова злобни сте станали и за това сте със 100 болести !
138
3
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Силно е преувеличено, но не съм недоволен от случващотот се! Хитрата сврака - и с двата крака! Империята прецакала свтовния мир със столетия заслужава по-сурова съдба!
137
0
 
11
 
! Отговори
До смехурко 146 преди 9 месеца
Ми те свиркат "хитрите" ,ама никой не "припка" що ли така?!)))))))
136
5
 
2
 
! Отговори
Наполеон преди 9 месеца
Абе ***, къв де Гол си ти бе? От Атлантика до Урал аксиоматично изключва всичко зад Ламанша, пишман анаЛизатор
135
5
 
29
 
! Отговори
Де Гол преди 9 месеца
ЕС е най-великия проект в човешката история, осигурил мир и благоденствие в Европа, а британия е една малка периферна държавичка пред разпад. В крайна сметка великия Де Гол се оказа прав, че Англия няма място в ЕС. Но Шотландия, Сев. Ирландия и Уелс са добре дошли.
134
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Това е хитър начин англичаните да изхвърлят вносната стока от магазините и да подкрепят вътрешното производство. Нямали шофьори а - само да свирнат и десетки хиляди ще доприпкат от Източна Европа!
133
8
 
7
 
! Отговори
така ли стана :) преди 9 месеца
До До така ли стана ..... Ти там ли живя като идва да пИчелиш та ги знаеш с такива подробности ? Ама сега пишеш от България . Нито помощи са ти дали нито на работа са те взели , нали ? И сега си мнооого ядосан на наглосаксонците . Как мооже ? За обитаците български и евроафриканците има, за теб - балканския лъв - няма ? И ... куфарчето, влака и обратно от където си изпълзял. Да разправяш в родния хоремаг как с голи ръце си ошамарил охраната на Бъкингамския дворец и половината източен Лондон.
132
9
 
8
 
! Отговори
I am a legend преди 9 месеца
Пълни глупости, има всичко. Само си правите трафик на сайта, с подобни статии.
131
2
 
21
 
! Отговори
Глей, ся... преди 9 месеца
Тва за шИфИОрите е вЕрно, баце. Но не напълно за българските, понеже нашите са само една малка част. Тва за рафтовете е полувЕрно, понеже колкото и да са празни рафтовете все имаш избор. Като цяло картинката не е розова каквато беше, но и не е толкова черна и апокалиптична както драскачите и мисирките вапцат. Да им имаме проблемите н британците, само тва ще кажа.
130
5
 
15
 
! Отговори
Не ни мислете в UK преди 9 месеца
Разбираема е нуждата от подобни статии.Такава е породата на българина.Гаaнчо не иска той да е добре, той си умира от кеф ако чете че на Джон му е зле. И някак си му става по-леко а статии като "Скъпата трапеза на бедните българи" за готвеното зверско поскъпване на ВСИЧКО... някакси не изглежда толкова зле след като хвърли един поглед на снимката на празния рафт някъде си на 2500км. в Англия. И докато скандира "Свобода на Шотландия" хич не му пука за подигравката с пенсиите на старите му родители
129
1
 
35
 
! Отговори
Радо преди 9 месеца
Свобода за Северна Ирландия и Шотландия ! Разпад за гнусната империя покварила целия свят !
128
11
 
7
 
! Отговори
Равта ми е празен преди 9 месеца
Еииииий МИШКИ стига сте писали глупости и слагали снимки от други места.Само за да ви вървят тъпите статийки сте готови на всичко. Нямате си и представа за нещата в Англия.
127
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Уж ги беше страх от 15 милиона българи които щели да влязат в държавата им.

Спонсорирани публикации