Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?

ДАБДП: Нови системи могат да повишат сигурността на старите автомобили
29 авг 2023 19:53, Елка Василева
92
Автопаркът у нас е средно над 20-годишен, как да бъде безопасен?
Снимка: архив, БГНЕС

Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП), предоставени на БТА.

Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.

"Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност", посочват от ДАБДП.

На пазара се предлагат "след-продажбени" версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.

Експертите на ДАБДП подбраха някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола:

Система за откриване на мъртва зона

Системата засича и сигнализира, ако има приближаващ трафик или навлизане в зоната, която не се вижда в огледалата на автомобила. Използват се сензори за наблюдение на слепите зони. Те сигнализират водача, когато друго превозно средство бъде открито в тези мъртви точки.

Системата значително намалява риска от злополука при смяна на лентата на превозното средство или изпреварване. Също така шофьорът не се разсейва допълнително, за да се оглежда назад за трафика.

Системите за откриване на мъртви зони, които се инсталират като допълнителна технология, включват сензори, които се монтират отзад или отстрани на превозното средство. Те са допълнени от окабеляване и свързване към система за предупреждение, на удобно за водача място спрямо модела на превозното средство.

Система за предупреждение при напускане на лентата на движение

Системите за предупреждение при напускане на лентата използват камери или сензори, за да следят маркировката на лентата. Те предупреждават водача, ако превозното средство неволно излезе от лентата си. След-продажбените системи за предупреждение при напускане на лентата могат да бъдат инсталирани с помощта на камери, монтирани на предното стъкло и окабеляване за свързване към електрониката на автомобила.

Парктроник система

Тези системи са истински приятели на шофьорите при паркиране. Системите със сензори предупреждават водача, когато наближава обект отпред, отзад или отстрани, докато автомобилът се движи на заден ход. Сигнализират и когато нещо изскочи непредвидено.

Парктроник системите използват сензори, монтирани в различни части на автомобила, както и модул за предупреждение. Има разновидности с брой сензори, безжични или с кабел, с камери, визуална картина или само сигнал за предупреждение.

Система за избягване на сблъсък

Системите за избягване на сблъсък са много полезни, защото могат да предупреждават чрез сигнал или автоматично да предприемат коригиращи действия за избягване на удар, като намаляват тежестта на произшествието в случаите, когато няма как да бъде предотвратено. Тези системи използват сензори и откриват неизбежните препятствия пред движещо се превозно средство.

Системите за избягване на сблъсък използват камера или радарна технология за наблюдение на пътя пред автомобила и могат да сигнализират, автоматично да натиснат спирачките или да насочат автомобила, така че да бъде избегнат сблъсък. Има различни варианти на след-продажбените системи за избягване на сблъсък, чрез инсталиране на сензори, интеграция със спирачната и кормилната система на автомобила. В зависимост от конкретната система могат да предупреждават чрез сигнал или да предприемат директно коригиращи действия.

Адаптивен круиз контрол

Адаптивните системи за круиз контрол използват сензори, за да регулират скоростта на автомобила и да поддържат безопасно разстояние от превозното средство отпред. Дава възможност да се шофира по-спокойно и почти да елиминирате нуждата от натискане на педали. Преоборудването на адаптивен круиз контрол на по-старо превозно средство е свързано с инсталиране на сензори в предната част на автомобила  и интегрирането им със съществуващата система за круиз контрол на превозното средство. Единственият недостатък е, че такъв тип система може да бъде монтирана на марки и модели автомобили, за които е била предвидена такава заводска система.

Heads Up дисплей (HUD)

Heads Up дисплей е система, която проектира важна информация за движението на автомобила върху предното стъкло. Цифровото прозрачно изображение на предното стъкло показва същата информация, която получавате на таблото, като скорост, обороти, дори температура и др. Така се намалява необходимостта водачът да отклонява очи от пътя. HUD системите могат да се добавят към по-стари превозни средства чрез инсталиране на съвместим дисплей на таблото и интегрирането му с електронните системи на автомобила.

Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS)

Някои компании предлагат след-продажбени комплекти ADAS, които обединяват различни технологии за безопасност в един пакет. Иновативните системи ADAS са създадени, за да повишават безопасността на движението по пътищата и да допринесат за по-добро шофиране. Камери, сензори и системи за предупреждение, които могат да са свързани с интернет, дават възможност за избягване на сблъсъци, инциденти и правят пътуването с автомобил по-сигурно. Системите могат предупреждават водача за потенциални проблеми в реално време, а някои дори могат да поемат контрола върху автомобила при висока степен на риск от произшествие.

Преоткрийте своя автомобил, направете шофирането много по-приятно и безопасно. Но не забравяйте, че системите за по-безопасно шофиране не заменят способността на водача да управлява превозното средство. Шофьорът винаги трябва да взема правилните решения, когато управлява автомобила, предупреждават от агенцията за пътна безопасност. (БТА, Иван Лазаров)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
държавата да осигури основен ремонт на всички стари според нея автомобили след като е толкова загрижена.
71
0
 
0
 
! Отговори
лъолъо преди 7 месеца
Що не се гръмнете с подобни статии очевадни за всички и какво искате да кажете скапани ***.
70
0
 
1
 
! Отговори
ГТП преди 7 месеца
Не е средно, а крайно зле.
69
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
И как точно да си позволим нова кола от магазина с тия ниски заплати? Заплатите в ЕС са в пъти в повече.
68
0
 
3
 
! Отговори
Кире преди 7 месеца
Пробвах системата срещу напускане на лентата, но се оказа че в българия на 50% от пътищата, вкл. магистрали, няма лента. И системата се бъгна... След това се развали и бензиновата помпа, тъй като горивото се оказа некачествено. и като друснах в 3 дупки и канафки се откачи накаква пластина от амортесьора и почна да дрънка върху джантата. И човека каза "ама сега е на примоция-93 000 лв" и е с двигател на рено с евтина подръжка, нищо че е с табела на мерседес. И те така- карам си 10 годишна.
67
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Дойде време, в което мога да си позволя чисто нова кола. Но смятам, смятам, втора употреба си ми е по-изгодно. Каквато и барака да взема, колкото и ремонт да ми струва до следваща, пак ми е двойно и тройно по-евтино от чисто нова и то малък клас.
66
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Отиваш в магазина , скромно търсиш една Дачия и си викаш поне да е Дъстър .Добър ден 43 000 лева !
65
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Значи да разчитаме на системи, които не е сигурно дали в критичен момент са изправни ...нещо като да не ти сработи еърбега или да не ти задеиства катапулта или като да скочиш с парашут и той не се отвори...ама там поне съзнателно поемаш риска.
64
0
 
2
 
! Отговори
Аз да ви обясня преди 7 месеца
И малките деца знаят че моделите след 2000-ната са леж от всякъде
63
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Система за откриване на мъртва зона - казва се НАСТРОЙ СИ СТРАНИЧНИТЕ ОГЛЕДАЛА. Система за предупреждение при напускане на лентата на движение - при нашата маркировка това не може да работи. Система за избягване на сблъсък - що за дивотия? Шофьорът през това време къде е, в багажника ли дреме? Това е най-безсмисленото и потенциално опасно нещо, което може да имате в колата.
62
2
 
7
 
! Отговори
Сашо преди 7 месеца
А я си представете една кола, купена нова през 2002 г. Поддържана, навреме сменяни гуми, амортисьори. Гаражна, пазена. Непретърпявала сериозно ПТП.Дали наистина е опасна? Изобщо не е опасна.
61
1
 
9
 
! Отговори
Радослав преди 7 месеца
До Чичо: а как се поддържа кола в добро състояние когато целият град е разбит? Дупка до дупка и трап между тях! Инфраструктурата ни е катастрофално зле, Зимбабве има по добри пътища! През 4 месеца да си в сервиза също не е опция. Нови гуми си взимаш и след 15 мин почваш да псуваш защото нацелваш трап дълбок като джоба за рушвети на депутат. И да искаш колата ти да е изрядна държавата те саботира на всяка крачка! Първо пътища и тогава държавата може да се жалва!
60
1
 
1
 
! Отговори
Х преди 7 месеца
Абе, да въри там, все тая, ква е
59
0
 
4
 
! Отговори
Ядрен вампир Z преди 7 месеца
В Ямбол в пожарната има пожарни коли където модела им е от балканската война.Воиниците ги возят до работа в Чавдар а полицаите тук таме карат още Астрите.Аз пък карам 22 годишен форд.Скоро гумите има рожден ден.4 години от както ги купих
58
5
 
2
 
! Отговори
Истината преди 7 месеца
Е, че всички са тарикати в тази държава, и не Русия и не ЕС са ни виновни. Всеки гледа да клеца съседа. А за гумите и таралясниците е ясно - на никой не му дреме, докато не му се случи, а после пътища много ... и по новините се реве. А то че няма държава е ясно.
57
6
 
7
 
! Отговори
Чичо преди 7 месеца
В България явно проблема е навсякъде другаде но не и в българина. Иска да кара 20 годишна бракма с изтрити гуми с дот отпреди десет години и после всички други са виновни като си счупи главата или недай боже блъсне човек.
56
7
 
7
 
! Отговори
Джо преди 7 месеца
България е бедна страна от третия свят защото е приятел на Русия. Русия иска всички да са мизерни държави като нея. В Русия автопарка е средно на 30 години и ползват колите си и за външни тоалетни.
55
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Не е проблем възрастта на автомобилите, проблем са състоянието на пътищата и организацията на движението и паркирането. Тази организация не се разбира, подценява се и се подминава, а тя е много важна.
54
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Стига с тази лъжа, че всяко семейство е с три коли. В последните 10 години съм живял на четири различни места в София и навсякъде е едно и също - половината в блока нямат кола, а останалата половина има една кола.
53
6
 
3
 
! Отговори
Истината преди 7 месеца
Е че, народа няма пари да кара нови коли. Тези с възможностите са ясни. Имаме 19 годишно Ауди а4 B6 1.9TDI, нов внос 2013, е налях пари тогава, после забравих какво е разход за големи ремонти. Другата кола е Фокус 2012 мк2.5 купена на 4г от човек след лизинг в Мотопфое на 70к км, е само консумативи са му сменени. Та и до поддръжка е. Но като цяло сами сме си виновни за стандарта, в който живеем.

Спонсорирани публикации