Директор: Оценките не характеризират едно училище

Според Асен Александров са важни сплотяването на децата и екипите
19 сеп 2022 10:43, Петя Славова
27
Директор: Оценките не характеризират едно училище
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

 27 училища показаха  проблем в образователната система, след като усреднените резултати от матурата са "Слаб 2".

"Едва ли целта на образователната система е да създаваме хора, които да изкарват добри оценки по математика и български език в 7 – ми клас", коментира пред БНР Асен Александров, който е директор на 51-во СУ "Елисавета Багряна".

Според него си поставяме второстепенно всички други задачи. "Освен тези оценки, има много други неща, с които може да се характеризира едно училище – сплотяване на децата, различни екипи и т.н. След като се съизмерваме с другите страни и чрез резултатите от изпитите PISA, такива трябва да са и нашите. Трябва да въведем измерване на успеха и по други предмети, а не само по български и математика", коментира той.

Още по темата

Стратегическите  проблеми трябва да бъдат отделени от тези, които са текущи, смята професор Тодор Танев, който е бивш министър на образованието и науката. "Към текущите спада отоплението тази зима. От стратегическите е пренебрегването на професионалното обучение. Когато бях министър, много държах на него. Сега не се прави нищо в тази посока. В професионалното обучение има по-малко средства и това не е атрактивно за тези, които взимат държавническите решения"

PISA измерва умението на хората да мислят, напомни Асен Александров пред БНР. "Трябва да ги учим на това от първи клас. Не е необходимо да заучават готови неща. За изпитите след 7 клас се готвят в различни школи и учат алгоритми за решаване на всички задачи, които могат да се паднат. Ако има нещо, което не е трудно, но е извън тези алгоритми, те не могат да се справят. По български език също се заучават стереотипи. Образованието трябва да подпомага творчеството, а ние го поставяме в пасивна роля. Издигнали сме в култ учебниците. Самата концепция за провеждането на учебните часове трябва да се промени. Аз многократно съм предлагал ученето на две скорости".

Учителите много често са критикувани от родителите, обясни още директорът. "Родителят смята, че ако детето си знае тази страничка и учителят му зададе въпрос, на който не може да отговори с някакъв пасаж от нея, преподавателят е злонамерен. Един стереотип, който сме изградили, е, че е работата на учителя е да налее някакви знания на ученика и той да ги възпроизведе. Трябва да се промени и стереотипа на изпитите. Ако те не измерват конкретни знания, учителите ще трябва да се пренастроят и да учат децата да мислят".

Учителите, които не преподават по български и математика, са неглижирани, смята Асен Александров. "Те си живеят живота. Никой не проверява какво са направили преподавателите по химия например. Няма национални изпити".

Българският учител е в основата на образованието и трябва да му се даде повече свобода, смята проф. Танев. "Учителите и директорите трябва да бъдат разтоварени от бумащината, а държавата да се появява само накрая, когато трябва да се оцени какво е направено в училищата".

Трябва да се отдръпнат професорите от писането на учебници, убеден е той. „Те трябва да се пишат от учители. Партийността също трябва да бъде изчистена. Българските учители и ученици не бива да са обект на експерименти“.

Ако не е добра методиката на преподаване, дори да увеличаваме продължителността на учебната година, няма да постигнем добри резултати, смята Асен Александров.


27
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Копировачите на Запада и ЕС унищожават българското образование въвеждайки матури за които се налага извънсистемна подготовка в продължение на години. А иначе системата се руши безобразно с неподготвени учители безобразни учебници и изисквания неотговарящи на състоянието на системата. Децата са поставени в условията на терор и смазване на всякакво любопитство като мотив за учене. Системата на образованието е унищожена! Всеки се спасява поединично!
24
2
 
6
 
! Отговори
До Анонимен 15 преди 2 месеца
Стипендията е нещо различно. Аз написах мнението си относно подрастващи, които или НЯМАТ по рождение умствени способности, необходими за да се справят с материала в основното и в средното общообразователно училище. Какъв е смисълът хем да мъчиш такова дете, хем да затормозяваш работата на учителя, хем да се пречи на останалите да учат пълноценно? Същото се отнася и онази категория деца, чиито семейства считат образованието за нещо излишно и по никакъв начин не можеш да накараш детето да учи.
23
5
 
8
 
! Отговори
Некъф преди 2 месеца
Докато не се въведат драконовски мерки за учениците с изключване, оставяне в същия клас при двойки за годината или за лошо поведение и отсъствия няма да се оправят нещата! В 8 клас повечето сричат и не знаят да умножават и делят, а са завършили с отличен успех.
22
1
 
10
 
! Отговори
хм преди 2 месеца
Докога ще има работещи учители-пенсионери,получават и заплати и пенсии, местата им не се обявяват за свободни и млади учители не могат да кандидатстват.Това веднага трябва да се прекрати със закон.
21
3
 
3
 
! Отговори
аз преди 2 месеца
Махайте го този, с голите снимки,бе!
20
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До хахаха Аа, с пари винаги става! Един познат, дето децата му са в Американския, казва така: "Плащаш за всичко. Искаш добра оценка, плащаш и получаваш. Там като ходиш, винаги с пачката в ръката и нещата се получават."
19
3
 
7
 
! Отговори
L. преди 2 месеца
Интересна гледна точка. Ако бяха детски летен лагер - да. Но това е УЧИлище.
18
2
 
3
 
! Отговори
хахаха преди 2 месеца
И с пари, и без пари, пак не става:))))))
17
0
 
11
 
! Отговори
Решението е едно! преди 2 месеца
Родителите(ако са достатъчно интелигентни разбира се) трябва да спасят децата си от тази система! За мен последното място в тази държава са частните училища(и то далеч не всички). От там насетне родителите трябва да възпитат много умения у децата си, включително да мислят! Прави впечатление, че именно мисленето се изкоренява системно от училищата и учителите!
16
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Човекът е прав. Най-добрите училища, в които са попадали децата ми са били такива, които освен знанията, осигуряват и сплотена среда. Рядкост е и е възможно повечето от вас да не са виждали такива, затова ви казвам, че е изключително важно. В такава среда талантите и интересите на децата процъфтяват! Разбира се, трябва да дават и знания, но без такава среда, децата не могат да постигнат толкова много! В спокойна и сплотена среда децата имат условия да проявят най-доброто от себе си.
15
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Какъв е смисълът "Това трябва да става в отделни училища, които да включват в програмата си и практика, за която децата да получават заплащане." Е има такива училища. В Бузема например, им дават стипендия 200 кинта ако само присъстват и нямат неизвинени отсъствия.
14
1
 
3
 
! Отговори
.... та да не скитат преди 2 месеца
по улиците и до 15 г., хем ще имат стимул да се обучават, след като за това ще получават пари според извършваната от тях работа. Такива училища трябва да има и за онези, за които материалът след 7-и клас в общообразователните училища е непосилен за възможностите им. Не всички са с еднакви способности, природата е отредила така. По-добре му дай професия, с която да е полезен и на себе си, и на обществото, вместо да натъпчеш в една паралелка деца с несъпоставими умствени възможности.
13
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Пълна пародия е образованието. Оценките в училищата оценяват знанията, придобити на частни уроци... Получава се някакъв вид паралелно образование - на безплатното държавно само ги изпитват, а на платените уроци само ги учат. По-ефективно би било да оставят само частните уроци, а държавното, което и без това нищо полезно не им носи, да се закрие.
12
1
 
10
 
! Отговори
........... преди 2 месеца
Училищата дават знания,ако оценките са реални ,а не ей така написани високи, може да се каже и какво е нивото на учащите там.Преди пък и сега сигурно е така в малките градчета и села учениците имат все мн.добър и отличен успех ,а тези които нищо не знаят вместо слаб имат среден и добър успех.И после тези ученици като отидат я в средно или висше в големите градове се вижда че нищо не знаят.Просто нивото е било такова /завишени оценки без реални знания/.То се вижда колко знаят като се покажат тв.
11
3
 
4
 
! Отговори
анонимен преди 2 месеца
Ако ги бяхте научили както казвате да мислят то децата щяха ,да искарат поне тройка
10
0
 
5
 
! Отговори
Какъв е смисълът преди 2 месеца
насила да държиш в час деца, които хем не желаят да учат, хем родителите им не настояват за това, а са загрижени единствено да не им спрат помощите? Те само ще създават главоболия и ще пречат на останалите деца. След трети или четвърти клас на такова дете трябва да му се даде някакъв занаят. Това трябва да става в отделни училища, които да включват в програмата си и практика, за която децата да получават заплащане. Така хем ще се удължи срокът на обучение, та да не скитат по улиците преди ......
9
0
 
3
 
! Отговори
Какъв е смисълът преди 2 месеца
насила да държиш в час деца, които хем не желаят да учат, хем родителите им не настояват за това, а са загрижени единствено да не им спрат помощите? Те само ще създават главоболия и ще пречат на останалите деца. След трети или четвърти клас на такова дете трябва да му се даде някакъв занаят. Това трябва да става в отделни училища, които да включват в програмата си и практика, за която децата да получават заплащане. Така хем ще се удължи срокът на обучение, та да не скитат по улиците преди ......
8
1
 
7
 
! Отговори
Кога най-после преди 2 месеца
някои ще се замислят над логиката, по която е било организирано образованието в миналото? Векове наред човечеството е наблюдавало децата си и е стигнало до извода, че умствените способности на някои стигат само за т.нар. начално образование. При нас такова се е давало за четири години, другаде - само за три. После са нужни още няколко години, за да може да се нарече основно нивото на знания, придобити от децата. За онези, които не могат или не искат да учат повече, има професионално обучение.
7
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Естествено, че оценките характеризират едно училище. Неслучайно има елитни училища и училища с аутсайдерчета- бъдещи берачи на малини, шофьори, кофражисти, сервитьори. Колкото и да се напъва директорът да плямпа празни приказки, фактите са си факти.
6
2
 
10
 
! Отговори
Удивен преди 2 месеца
А пък аз си мислех, че училищата са създадени, за да дават знания!