Безсилие и мръсен въздух: Стимулира ли държавата смога?

Държавната политика не просто не помага, но и пречи, смятат еколози
5 яну 2017 09:44, Боряна Павлова
68
Безсилие и мръсен въздух: Стимулира ли държавата смога?
Снимка: архив Reuters

Безпомощна ли е Столичната община пред проблема със замърсяването на въздуха в София? Според еколога Боян Рашев отговорът е да, а именно защото основните лостове за изчистване на въздуха се дърпат не от общината, а от държавните институции.

"Не мисля, че Столична община не прави нищо. Обаче най-важните неща са извън нейните правомощия. Тя нищо не може да направи по отношение на структурата на автопарка. За да промени начина на данъчното облагане на колите на територията на София - това зависи от Министерството на финансите реално, защото данъците се определят от министерството", посочи Рашев в ефира на "България сутрин" по Bulgaria ON AIR.

Канцерогенният въздух, чийто пик неслучайно е през зимата, се дължи и на използването на твърдо гориво за отопление, което по думите на Рашев правят или заможните хора с камини и котели, или бедните и нуждаещите се.

"Изгарянето на твърдо гориво се финансира от държавата. Агенцията за социално подпомагане всъщност дава твърди горива на хората, които са енергийно бедни и какво очаквате да се случи? Естествено, че ще има замърсяване. Ние имаме страшно много политики, закони, стимули, които водят до замърсяване на въздуха. Т.е. ние не трябва да даваме пари, просто трябва да променим много от тях, за да не се стимулира замърсяването", добави еколога.

А според Гергин Борисов от "Спаси София" Столичната община "ухажва" шофьорите и не стимулира столичани да използват градския транспорт: "Една мярка като например промотиране на градския транспорт като безплатен в дните със сериозно замърсяване, е мярка, която може и да сработи и да доведе до промяна".

По думите на Борисов у нас няма разбиране за това, че автомобилите не са универсално средство за придвижване: "Те трябва да бъдат или за тези, които толкова не искат да се качват в градския транспорт, или за хора, които нямат наличен градски транспорт до себе си. Проблемът в момента е, че Столична Община изоставя градския транспорт като опция", поясни той.

Недоволните от състоянието на въздуха граждани, планират да излязат на протест на 11 януари.


68
Още от
Напиши коментар Коментари
59
0
 
1
 
! Отговори
До 62 Баджо преди 1 година
Просто е само за твоята пр..та глава.
Защо искаш да слагаш еднакъв данък за твоята барака на 30-40 години, която е без катализатор, с огромен разход на гориво и бълва огромно количество отрови и на моята нова кола, която гори 5 л / 100 км и е по стандарта Евро 6? Това, което искаш да кажеш, но не можеш, е че искаш екоданък за колите, според степента на замърсяване на въздуха, само че това няма как да стане - едни замърсяват повече, други по-малко, едни се карат много, други се карат малко.
58
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не виждам как във Факултета, Филиповци или подобните на тях, ще ги спрат да горят всичко, каквото докопат, вкл. и стари гуми. После тези отрови се разнасят из цяла София.
Много са ми смешни тези дето си мислят, че виновни за това замърсяване са колите. Всички коли да спрем, както и градския транспорт, който не е на електричество, пак ще е същото със замърсяването в София. То омразата към "нафтовите печки" не води до добро.
57
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
в София има цели квартали в който няма,нито тец,нито газ избора е ток или дърва и въглища,където има тец или газ хората пак ползват дърва и въглища защото на тец или газ е доста скъпо-причина ниските доходи все пак сме държавата в Европа с най-ниски доходи последствие замърсен въздух
лошо организиран,скъп,мръсен,студен и нередовен градски транспорт са причините хората да предпочитат колите си
стари коли,който нямат катализатори и филтри за твърди частици същата причина ниски доходи изводите
56
2
 
1
 
! Отговори
Баджо преди 1 година
Проста работа...екоданък вкаран в цената на горивата! Колкото повече караш...толкова повече плащаш за изпърцунената отрова!
55
0
 
4
 
! Отговори
Атлас преди 1 година
1.София се намира във "паница" от околните планини
2.Града не се ЧИСТИ ,ама въобще
3.Масово се горят въглища и всякаква гад
4.Липсата на постоянен вятър омешва всичката тая красота и ни я поднася за хапване
ТОЧКА..........
54
1
 
1
 
! Отговори
Край преди 1 година
А забраната пък за отопление на въглища и дърва и гуми си е абсолютно наложителна. Какво би станало ако всички изберем този евтин начин на греене. Ще се издушим за една нощ. Щом не може всички - тогава НИКОЙ няма да се грее така.
53
2
 
2
 
! Отговори
Край преди 1 година
За чист и подреден град масово хората трябва да се качат на градски транспорт. Това става като е СКЪПО да имаш кола в града.
1. Платено паркиране в ЦЕЛИЯ град;
2. затягане на прегледите включително за газове и шум;
3.качваш данъка за кола и колкото е по-голяма колата толкова по-голям го правиш.
модела всяко човече с "кола" е по подходящ за Момбай.
52
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колите с нафтови печки са виновни. Във Франция ще ги забраняват. Сажди от нафтовите печки на колела правт смога.
51
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колите с нафтови печки са виновни. Във Франция ще ги забраняват. Сажди от нафтовите печки на колела правт смога.
50
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Предпоследна, "оранжева" степен на екологична опасност бе обявена днес в повечето райони на Северен Китай, предаде ТАСС. Равнището на замърсяване на въздуха в китайската столица, фиксирано от метеорологичните станции, през изминалата нощ превиши 20 до 24 пъти нормите на Световната здравна организация (СЗО).
...
Възникналата неблагоприятна ситуация е свързана с началото на отоплителния сезон, защото много ТЕЦ в района работят с нискокачествени кафяви въглища. ...
49
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
София да се изнесе на високо. На проветрение.
48
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В нормалните европейски градове/столици, където не се отопляват с въглища и улиците се мият целогодишно, падналият сняг е радост за очите, а след стопяването му обувките са чисти. София е под всякаква критика по отношение на чистотата. Дори през лятото - изсъхнали бурени и неокосена трева могат да се видят навсякъде. Чистофайницата Фъндъкова позабърсва центъра отгоре отгоре и бучне някоя китка тук-там, да радва окото на шефа.
47
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До РУССКИЙ ОККУПАНТ

И какво следва според теб? Инверсионния сой е виновен и толкова? Я не ме пращай за хайвер! Разположението на София е едно и следва да го знаят умниците, които са избрани да направят стратегия и да предприемат съобразни мерки. Дотук, мерките са съобразени единствено с интересите на джобовете им, а ние дишаме кюмюра!
46
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
57% от превозни средства, 32% от домакинства и 11% от индустрия
45
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Има един-единствен начин да дишаме чист въздух през зимата в София - ако не се използва твърдо гориво за отопление. Как да става това да се види по опита на другите държави имали проблем с чистотата на въздуха. В крайна сметка не само в София отоплението с твърдо гориво така замърсява въздуха.
44
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 17
Как е бил чист въздуха преди централната топлофикация? Носната ми кърпа ставаше черна след кратка разходка до магазина! А да облечеш светло палто си беше направо смешка! Ти да не си ходил с противогаз тогава, че не си забелязал? Горяха се предимно въглища (тротоарите ставаха черни след доставката), нафта и по-малко дърва.
43
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ясно е, че отоплението с дърва, въглища и стари гуми е причината за замърсяването на въздуха през зимата. Въпросът е какво може да се направи. Гуми горят в гетатат и там освен някакви строги наказания като затвор, май нищо друго няма да помогне. За тези, които горят дърва и въглища, има две възможности - филтър в комина или преминаване на газ. Филтърът се съмнявам, че ще помогне, а газификацията в София доста куца.
42
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хубаво, спираме движението на всички превозни средства в София, които са с ДВГ и какво ще стане? Вместо 10 пъти над нормата, замърсяването ще се срути на 9.9 пъти над нормата. Писна ми хора, които протестират не срещу истинския виновник, а срещу нещо друго.
41
0
 
6
 
! Отговори
Големият смог преди 1 година
Прочетете за Големият смог в Лондон през 1952 година, който е убил 12000 човека и защо в Лондон за забранили отоплението на дърва и брикети през 1968 година. Никой не отрича, че колите допринасят за замърсяването на въздуха, но в студени дни като сегашните, техният дял в замърсяването е пренебрежимо малък.
40
0
 
4
 
! Отговори
шопендар преди 1 година
пак общи приказки,и едва ли не становища.а има и начини но за тях никой не говори.по лесно е да бълваш глупости.в софийско преди години беше предприета газификация,нооо какво стана,алчните газификатори/разбирай държавата решиха да ударят джакпота ,и сега и тези които се газифицираха се отказаха.когато говориш за такива важни проблеми,бъди ясен,и обясни че ако има алтернатива народа ще се възползва.кой *** би предпочел да мъкне кофите с кюмур,ако пред портата му има газ.