SOS до МВнР: В беда съм! Ще подаваме сигнали в чужбина с един бутон

Над 12 000 българи са потърсили помощ за три години
12
SOS до МВнР: В беда съм! Ще подаваме сигнали в чужбина с един бутон
Снимка: архив, Ройтерс

Българите в чужбина лесно ще уведомяват българските служби, че са изпаднали в беда. Чрез SOS бутон от мобилно приложение на Министерството на външните работи (МВнР) нашенците ще може да подадат GPS координатите си до служителите на ведомството и до посолството ни и най-близката консулска служба на държавата ни.

Приложението ще е безплатно и ще работи за всички платформи. Ще може да се сваля от сайта на министерството, както и от магазините на Google и Apple. По проекта на министерството е предвидена и разяснителна кампания, за да се запознаят нашенци с възможностите на приложението.

Регистрацията ще бъде задължителна, за да разполагат дипломатите ни с необходимата информация. Замислено е сигналите да се изпращат освен чрез интернет връзката в роуминг, с която разполагат модерните телефони, но е скъп в много държави, да се използва и мобилната мрежа в страната чрез SMS.

Сигнали няма да може да се подават от България.

Парите са осигурени по програма на Норвежкия механизъм за финансиране и в партньорство на външното министерство на северната държава. Единствено Финландия, Холандия и Португалия имат подобни мобилни приложения, показва проучването на европейския опит. Най-честите опции са достъп до информацията на сайта на външните министерства на съответните държави.

Има и планове в българското приложение да се ползват 26-те спътника на европейските космически програми, които предлагат безплатни услуги, за да се дава възможност на потребителите за избор на безопасен маршрут при природни бедствия или други случаи.

Извънредните ситуации с български граждани са довели до решение в министерството за осъществяване на проекта. Дипломатите залагат много на него, коментира пред "Монитор" Бойко Христов, началник на отдел "Оперативно дежурство", дирекция "Ситуационен център" към МВнР.

Особено след като нито една държава не разполага с точния брой граждани в чужбина, които са на почивка или живеят навън. Пътуванията не само у нас, но и зад граница, крият освен радостни моменти и рискове. Наводненията и пожарите в съседна в Гърция наскоро доведоха до дузина от обаждания в министерството.

Едно от тях бе за две семейства с деца, които благодарение на постоянните инструкции успяха да се приберат успешно у дома. Само по време на пожарите в района на Атина в посолството ни в съседката ни са били получени общо 12 сигнала във връзка с бедствието, като 3 са от граждани в района на пожарите, а 9 са от притеснени близки, които са съобщили, че техни роднини се намират в района на бедствието.

Но гражданите рядко са запознати при какви случаи могат да се обръщат към българските дипломати у нас и в чужбина. Българи в беда или нужда от консулска закрила са най-честите случаи. Природни бедствия, политическа нестабилност, тероризъм, организирана престъпност са част от акцентите в работата на консулските служби по света и дирекция "Ситуационен център" към външното министерство, когато става дума за живота и здравето на български граждани в чужбина.

Те трябва основно да идентифицират риска и да уведомяват българите за опасностите, които ги грозят извън страната ни. И ги съобщават чрез медиите и интернет страницата на министерството. Отделно към дирекцията в министерството има денонощни дежурни, които приемат сигнали по телефон, мейл и факс.

Български граждани търсят съдействие и при изчезнали близки или при съмнения за отвличания. Граждани, които нямат връзка с близките си от дълго време, най-често активно пътуващи млади хора, също се обръщат към министерството за съдействие. Малко от гражданите са запознати, че при съмнения за отвлечен или изчезнал близък зад граница близките му трябва да подадат сигнал в местното районно по местоживеене, трябва да се легитимират с личните си документи, за да докажат родственост и чак тогава полицията по линия на международното сътрудничество започва да ги издирват.

Външното министерство работи с полицията по едни и същи казуси, казва началникът в дирекция "Ситуационен център". Ролята на дежурните служители в министерството е да бъдат и психолози, за да успокояват хора, "защото в такива ситуации паниката и притеснението са напълно нормални". Постъпилите сигнали веднага се предават от консулската дирекция в министерството и задграничното представителство в съответната държава. Ако казусът е спешен, веднага се влиза в контакт с посолството.

Българските дипломати не са детективи, нито полицаи, а уведомяват за случаите местните служби. От България се проследяват случаите и се уведомяват близките. "Не всеки казус има едно и също решение и разписан протокол за действие", казва Христов, "тук се намесва и човешкият фактор на място. Наши консули са помагали в какви ли не ситуации, за да не останат наши граждани на улицата".

Интересен е случаят на българка фотограф, която в Индонезия има връзка с местен жител. Майка й притеснена се обажда в министерството посред нощ, и казва: "Знам къде е дъщеря ми, отвлечена е, знам къде е". Ситуацията е необичайна, защото българката не отговаря на обажданията по телефона, а само пише. Отнема известно време, но накрая успява да се измъкне жива и здрава. Дежурните са свидетели и на случаи, когато близки не си говорят и се опитват чрез тях да получат информация. Даже и пускат фалшиви сигнали, за да намерят роднините си.

Смъртта е част от работата на служителите в министерството. По време на дежурствата на служителите в звеното пристигат сигнали за починали хора. Често се обаждат и туристи, които са решили да пътуват към някоя "гореща точка" по света. Някои от тях се "изхитряват" и опитват да ползват публикуваната на сайта на МВнР информация при съдебни искове за провалена почивка, което не е възможно. Обаждат се и искат официален документ, за да си върнат парите от самолетен билет.

Евакуацията е сред най-сложните моменти в работата на консулите по места и на служителите в министерството. Не по-различен е случаят преди две години при неуспешния опит за преврат в Турция, когато успешно са евакуирани 3 автобуса българи от Истанбул, спомня си Христов. Важно е да се знае, че един от плюсовете България да е част от Европейския съюз, че всеки гражданин може да се обърне към консулските служби на страните членки.

Над 12 000 българи са потърсили помощ за три години.

Във външното министерство работи "Ситуационен център", където оперативни служители дават дежурства 24/7. Те отговорят на наши сънародници на позвънявания по телефон, получени факсове или електронни писма. Дежурствата им са коордирани с задграничните представителства и дирекция "Консулски отношения". Логично дигитализацията на комуникацията е довела до по-малко факсове за сметка на повече мейли до служителите, показва статистиката на министерството за последните две пълни години и до края на седми месец на настоящата.


12
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
3
 
! Отговори
777 преди 2 месеца
Живея в чужбина,сещате се какво е обслужването в бг консулство...Телефон предоставен за връзка дава постоянно заето.Ако по някаква случайност някой вдигне ти назначават термин за да те обслужат за след минимум два три месеца?!Пази Боже да не ни се налага да ги търсим за помощ!!!
11
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Хайде сега се разровете из нета и вижте от какви елементарни неща се оплакват нашенците в чужбина. Чакане, нерви, лоша организация. Издаването на акт за раждане на бебе родено в чужбина е лукс заради скъпата дипломатическа поща и хиляди родени деца в чужбина, България дори не знае, че съществуват. Вадят се пълномощни пращат се документи на близки, ако нямаш....????Превеждат се многоезичени актове за раждане. Вместо просто да попълниш как ще се изписва на български. Това оправете първо.
10
2
 
1
 
! Отговори
Cherno belene преди 2 месеца
Bg elektrichesko pravitelstvo, o referendum?
9
3
 
10
 
! Отговори
БГ гражданин преди 2 месеца
Когато получат такъв смс, от посолството ще се притеснят и ще си го преместят от лявата страна.
8
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
ХА ХА ХА, ТОЧНО ПА НА ВАС ША СА ОБАДЯ, ВИЕ ЩЕ СТЕ ПОСЛЕДНАТА ДУПКА НА КАВАЛА,АМА И ТОГАВА ЩЕ СИ ПОМИСЛЯ,ХА ХА ХА, ТА ВИЕ СТЕ НАЙ ПРО-ДАЖНАТА С-ВОЛАЧ ОТ ЦЕЛИЯ ЕВ-РЕЙСКИ СЪЮЗ(СИГОРЕН) СЪМ ЧЕ ЩЕ МИ ИСКАТЕ ПЛАТЕН ЧЛЕН-СКИ ВНОС ДА ИМАМ, МАЛОУ. Мници про-ДАЖНИ Г ЪЗО ЛИ ЗЦИ
7
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ялова работа за сигнали всеки ще трябва да има интернет за да подаде сигнал
6
1
 
4
 
! Отговори
Мен преди 2 месеца
Надявам се нашите институции да правят разлика между бюро регистрация и разрешаване на даден казус.
5
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ами точно тогава имахме срив в системата заради технически проблем.
4
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Институциите нехаят за гражданите вътре в държавата. Ама щом казвате, че се грижат за тези навън ... верваме ви.
3
2
 
23
 
! Отговори
Burzum преди 2 месеца
Ба не съм чувал някое посолство да е свършило нещо и на крака да му отидеш па камо ли да изпълнява роля на скорая помощ...
2
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Да усвоим още едни европари...
1
4
 
26
 
! Отговори
Иван преди 2 месеца
Слагам 1000лв на бас, че приложението ще е потресаващо аматьорско - направено от роднина или прЕател на някое ченге, парите ще са прилапани и до година ще го разкарат.
Отделно идеята на такова приложение е комична - МВР иБГ консулски служби в чужбина са напълно неадекватни, некомпетентни и некадърни във всяка една ситуация която може да се сетите. Очаквам с пуканки и резервна доза смях всичките комични случки в които МВР трябва да подаде сигнал до чужда служба с потресаващи знания по Английски.