Снимка: БГНЕС
|
Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов разказва пред bTV, че е разбрал за инцидента с разбилия се самолет две минути след катастрофата. Вече е готово и заключението на съдебно-медицинска експертиза за причината на смъртта на двамата пилоти - ударите са причинили увреждания, несъвместими с живота.
“Бях си пожелал в моята кариера да не извършвам две неща – да не извършвам съкращения, каквито ми се наложиха през 2004 – 2010 г., и да не погребвам – което ми се случи при операцията в Ирак“, заяви министърът на отбраната. И добави, че в такъв момент е много трудно да се говори и да се съобщи на близките на загиналите. “Тогава човек се чуди какво да каже“, отбеляза той и допълни, че е било задължително той да се свърже със семействата на загиналите.
“Научих две минути след катастрофата. Толкова бързо трябваше да реагираме да тръгнем за “Граф Игнатиево“, че не бяхме уточнили още типа на самолета. Затова Министерството на отбраната първоначално даде информация, че това е военнотранспортен самолет, а се оказа учебно-боен самолет L39”, уточни министърът.
Служебният министър е докладвал на държавно ниво за инцидента - на президента и премиера.
Ген. Запрянов и ген. Стойков незабавно са тръгнали към "Граф Игнатиево“, за да видят какво е станало, като на място са получили и доклади.
“Упражнението, което се изпълнява – това не е авиошоу и не се изпълняват никакви изключителни пилотажи, е част от бойната подготовка и тренинга на пилотите, който се извършва в Долна Митрополия и те са го правили много пъти“, коментира Атанас Запрянов.
Той посочи, че много търпеливо трябва да се изчака експертизата, разчитането на черната кутия, заключението на комисията – едва тогава ще пълната картина дали има техническа причина, пилотска грешка, допуснато ли е невнимание. Черната кутия ще бъде разчетена в завода производител.
“В този случай ние имаме отремонтиран от завода самолет, който е в гаранция и в експлоатация от юни месец. Самолетът има 1600 следгаранционни часа“, посочи Атанас Запрянов.
Наши експерти са заминали с черната кутия до завода в Чехия. “Много е важно нашите експерти и експертите от завода да разчетат кутията и ако има техническа причина, тогава заводът, който е извършил ремонта, дължи неустойки. По този начин ще бъде защитен финансовият интерес на държавата, въпреки че това няма да върне нашите колеги“, коментира министърът на отбраната.
Очаква се изводите да се забавят от седмица до 10 дни.
За “българската следа” в производството на пейджъри Запрянов каза, че “България няма промишлени възможности и не произвежда пейджъри”.
“Аз съм съпредседател на Международната комисия за отбранителна индустрия и сигурност на доставките и се занимаваме с лицензиите, знаем на кой какъв лиценз даваме, кой какъв бизнес извършва. Министерство на отбраната участва в Междуведомствената комисия за контрол на износа на оръжия, боеприпаси и стоки с двойна употреба”, уточни Запрянов.
Той бе категоричен, че в България се прилага международното право и изискванията за контрол на опасните средства, на оръжията, боеприпаси и на стоките с двойна употреба – и чисто граждански устройства.
“Аз случайно съм радиоинженер и когато става въпрос за пейджъри, това са приемни устройства, изключително с гражданска насоченост. България няма промишлени възможности и не произвежда такива устройства“, категоричен бе Запрянов.
Относно твърденията в унгарски медии, Запрянов добави: “Това е инсинуация, която цели да набърка България в нещо, с което няма нищо общо, за да се прикрие евентуално производител, който би произвел тези устройства“.
Военният министър обясни, че в пейджърите има софтуер, който ако е задействан дистанционно, то този някой не е търговецът, а производителят.
Според Атанас Запрянов за пореден път България е вкарана във фалшивите новини.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase