Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
193
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 193

С лизинга, каското и задължителното дране с консумативите при всяко гаранционно обслужване става на 40 000 лв.
192
3
 
39
 
! Отговори
Ставри преди 1 година
Тая година джамбазите догодина и брокерите...
Двустаен в София колко двустаен в Брюкесл и Манхатън -има нещо гнило...
191
17
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В момента чисто нова Опел Астра седан 1,4 140кс турбо е 25 хил лв , ако се вземе на изплащане е поносимо
Дачия Дъстър в момента стартира от 22 хил.лв
От мен поздрави на автоджамбазите
190
7
 
18
 
! Отговори
вгз преди 1 година
Държавата няма ползи хората да купуват коли втора употреба, защото парите, които накрая влизат в държавната касичка са много малко.
Сега излезе немско проучване, което посочи, че елетромобилите са по-замърсяващи прямо дори дилелите. Освен големите серни емисии за производството на батериите, след това електромагнитното поле от работата на двигателя е опасно за плътта, а като шофьор/пътници, ще се изложени през цялото време, докато се движи колата.
189
1
 
6
 
! Отговори
Брат СуШев преди 1 година
Не разбрах къде е проблема ?
188
2
 
3
 
! Отговори
rm преди 1 година
И какво - сменяш "всички филтри" на по 5000 км ли?
това ако не е разход ...
187
3
 
9
 
! Отговори
вгз преди 1 година
Когато един човек преминава прага на бедността и се види в малко повече пари, той започва да харчи въпросните пари за неща, които впоследствие му носят допълнителни разходи. Вместо това имащите повече познания хора на запад създават предпоставки да получат нови пари, а не нови разходи.
Една стара кола е много по-лесно да изринеш де що има по предница и ходова част, евентуално смяна на гарнитура (ако трябва). Това го правя на всеки 2 години за под 2000 лв., а на 6 м. правя профилактични прегледи.
186
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Почти всяко семейство има роднина или приятел в чужбина и отиват там и сами си избират колата.
А тези с автокъщите да не се правят на света вода!
185
4
 
62
 
! Отговори
SP преди 1 година
Хора не останаха в държавата, те коли искат да продават!
184
2
 
51
 
! Отговори
boby преди 1 година
Важното е, че всичките коли втора ръка дето се продават по авто(моргите)къщите са на по 140000 км. макс и не са удряни никога...
183
5
 
3
 
! Отговори
Gugu Shushu преди 1 година
До Bad Company
Не ме разбра, сладурче Каското не влиза в сметката.Иначе да плащам по 60 лв. на месец или близо 800 лв. на година.Говоря за чиста цена на автомобил, който може да не стане и никога мой.За 100 лв. карам 7 години безпроблемно и връщам.
182
2
 
11
 
! Отговори
+++ преди 1 година
Да не забравяме, че по брой автомобили на 1000 човека население, България изостава от средното ниво за ЕС, а по навъртяни километри средно на един автомобил за година, изоставаме от Западна Европа 5-10 пъти и тенеденцията е очевидна - увеличаване на броя на автомобилите и увеличаване на използването им. Който твърди, че автомобилите в България били много, не знае на кой свят живее.
181
7
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Просто хората спряха да купуват дизелови автомобили , а автокъщите са задръстени с дизели
Освен това , вече всеки знае колко струва втора ръка в Италия например и хората не са щастливи да им товарят цената понякога и двойно
Аз лично съм си купил преди повече от 10 години нова кола (бензин) , навъртял съм доста километри , но подържам качествено . Нямам никакво намерение да си сменям колата пне още 2-3 години , докато не се нагласи пазара
180
6
 
5
 
! Отговори
69 преди 1 година
Голяма новина - бумът при продажбите на имоти и последващите разходи за обзавеждане, естествено, че ще рефлектират върху продажбите на коли. Иначе много ме кефят тия дето плюят по джамбазите, дали ще имат пари за коли втора ръка по европейски цени, които са средно с 30%-40% по-високи от тукашните?
179
2
 
5
 
! Отговори
+++ преди 1 година
Автокъщите не са интересни - всички си ги знаем що за стока си и няма нищо ново.
Интересното е статистиката на КАТ, ако е вярна, според която регистрацията на употребявани автомобили нов внос е намаляла с 8% и какво означава това.
За три месеца са регистрирани 52585 употребявани автомобила на над 6 месеца нов внос, а преди една година са били 52585 - с 4621 повече, т.е. за една година се регистрират приблизително 210 хиляди такива автомобила, но не казват колко стари автомобила излизат от упот
178
0
 
9
 
! Отговори
Bad Company преди 1 година
До Gugu Shushu

:)))) 100 лв на месец ще ти излезе само каското с което ще те натоварят
177
1
 
29
 
! Отговори
Shark преди 1 година
Ами как няма да е пред фалит бизнеса с коли втора ръка, ами автосалоните вече са един до друг, постоянно прииждат автовози с коли, кой да ги купува? Това не е сирене да ходиш през ден до магазина. Да не говорим, че тези коли са в ужасно състояние, излъскани са като за продан, само че под капака са прикрити всякакви изненади за много пари. Собствениците на автосалоните се правеха на тарикати, но сами си изядоха хляба. Не може да купуват *** за по 500 Евро и да ги пробутват тук по 5000 лв
176
4
 
4
 
! Отговори
Gugu Shushu преди 1 година
До Bad Company От теб кола не бих си взел. Балуците са на привършване, сменяй бизнеса.Още повече, че нова кола може да ми излезе около 100 лв. на месец.
175
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Лично съм виждал автовоз с БГ номер в Италия. Познайте, нямаше една не ударена кола. Закривай!
174
1
 
16
 
! Отговори
Крумов преди 1 година
Ми то България се напълни трошляци, по 50 хиляди годишно напускат ,,държавата" , кой да купува още коли?