Новоразкрити документи показват как руските пропагандатори във Facebook са използвали все по-сложна тактиката в течение на две години, докато са се опитвали да посяват раздори в САЩ преди и след президентските избори през 2016 г.
Демократи от Комисията по разузнаването към Камарата на представителите публично оповестиха в четвъртък за пръв път пълната наличност от над 3000 реклами, за които Facebook заяви, че са закупени от проруската група Агенция за изследване на интернет. Рекламите, по-малко от 50 от които бяха показани по-рано, предлагат най-ясния поглед върху все още в развиващите се тактики, използвани от групата, докато тя се стреми да засили социалното и политическото напрежение в САЩ, пише The Wall Street Journal.
Страниците, подкрепяни от Русия, първоначално са използвали относително прости техники, като са купували реклами, насочени към широки сегменти, като например всички потребители на Facebook, живеещи в САЩ. Много от тези реклами са донесли малко интеракции от страна на потребителите. До 2017 г. тактиките стават по-остри, показва анализът. Те са купували реклами, фокусирани върху определен радиус около конкретни градове и целеви хора с определени длъжности като "миньор в мина" или някои работодатели, включително самият Facebook.
Рекламите показват по колко агресивен и широкообхватен начин страници във Facebook, поддържани от руснаците, са адресирали социални и расови проблеми, включително нелегалната имиграция и полицейската бруталност. Някои страници са използвали Facebook за популяризиране на реални митинги в градове в САЩ. Други са използвали Facebook за продажба на облекло или за получаване на лична информация за потребителите, като ги приканват да попълнят проучвания или да споделят снимките от потребителския си профил.
През 2015 г. малко от рекламите на руската агенция са натрупвали значителни интеракции, често привличайки нула или десетина акции. И докато пропагандната операция напредва, операторите са експериментирали с по-сложни техники и някои от рекламите започват да стават вирусни.
До 2016 г. агенцията използва и реклама за "персонализирана аудитория" - усъвършенстван инструмент за рекламиране във Facebook, който позволява на специалистите по маркетинг да предлагат реклама на профилите на определени типове хора. Руските оператори също са експериментирали с различни критерии за съобщения и за местоположение.
През два дни през септември 2016 г. агенцията е организирала четири реклами, за да популяризира митинг под надслов “Miners for Trump” в Пенсилвания (Миньорите за Тръмп, б. ред.), насочена към все по-специфични демографски характеристики: от хора, живеещи на 50 мили от Ню Йорк, до хора в Алънтаун, Ери и Скронтън, чиято декларирана дейност е „Миньор на въглища". Много реклами на Агенцията за изследване на интернет включват граматически и правописни грешки, а някои от тях нямат видима политическа цел. През юни 2015 г. страницата "L for life" е купила реклама, насочена към хора, които се интересуват от "пейзажна живопис или пейзажи". Рекламата включва снимка на град с планина на заден фон и надпис: "Такъв красив ден! Такава хубава гледка!"
Продължението на анализа четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Британската икономика неочаквано се е свила преди обявяването на новия бюджет
Руската централна банка завежда арбитраж в Москва срещу Euroclear заради замразените ѝ активи
Цената на петрола се покачва от най-ниските си нива от октомври насам*
Disney дава на OpenAI лиценз за свои герои и купува дял за 1 млрд. долара
Еврогрупата избра първия си гръцки председател и скъса с кризата в миналото
InterContinental Sofia триумфира на World MICE Awards
Ердоган: Турция е водещ посредник за край на войните
ПП-ДБ за оставката: Правителството падна заради гнева по площадите
Борисов се измъкна, доказа кой кара влака и опита да хване Радев неподготвен
Турската лира удари ново историческо дъно спрямо еврото
Костадинов: Ще поискаме отлагане на Еврозоната с една година
Нощни руски атаки срещу Украйна: Загинал, ранени, населени места без ток
Добра ли е за Левски: Огромен удар по Мустафа Сангаре
Ново развитие по драмата със Салах
Треньорът на ПАОК: Срещу Лудогорец загубихме две точки
Мачовете по телевизията днес, 12 декември
ЦСКА се разделя с три от големите си звезди?
Класически рецепти за Игнажден
Австралийското комедийно трио SOOSHI MANGO за първи път в България на 19 юни 2026
Изберете ангелско число и вижте посланието от коледния ангел
Маникюри в цвета на 2026 Cloud Dancer (+Снимки)
Топъл шоколад по рецепта на Гордън Рамзи
Какво ни предстои на 12/12?
Варна ще кандидатства за подкрепа при повишаване на капацитета за реакция при бедствия
Първан Симеонов: Големият въпрос сега е какви ще са ходовете на Румен Радев
"Възраждане" ще настояват влизането ни в Еврозоната да се отложи с година
АПИ с важна информация за закупуването на винетки в началото на 2026 г.
Денков: Кабинетът бе свален от хората, които излязоха на площада
Социолог: Арестът на Коцев довед до първите по-сериозни изменения в нагласите на българските граждани
Обясниха причината за двойната опашка на кометата 3I/ATLAS
Неизвестна болест унищожава морските таралежи от вида Diadema africanum
Hungry Hippo: Rocket Lab тества ракета Neutron (снимки)
Китай пуска най-големия в света суперкомпютър с изкуствен интелект
Открит е енергиен източник, който може да захранва цялата планета
Физици за първи път откриха рядка ядрена реакция, включваща слънчево неутрино