У нас електрическа тротинетка може да кара всеки, без регистрация, без каска, дори без основни познания по пътна безопасност. Обичайна гледка е да се яхат от съвсем невръстни хлапета.
Преобръщането на нагласите спрямо електрическите тротинетки се случи след няколко тежки инцидента за по-малко от 30 дни.
В началото на този месец Карлово се обедини в молитва за живота на 14-годишния ученик Румен, който падна от тротинетка и получи тежка черепно-мозъчна травма, тъй като бил без каска. За щастие бе спасен и излезе от реанимацията. Колко пострадали обаче ще имат този шанс, питат хората.
Според Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи (БАПК), има бързо и ефективно решение на проблема. „Трябва за водачите на тротинетки, навършили 16 години, да има задължително курс и книжка, както е за шофьорите от категория А1.
Отделно от това, да стане задължително личните тротинетки да се карат с предпазни каски и светлоотразителни елементи. Също така да имат регистрационни номера и собственост на родител, който да носи отговорност. Това са мерки, които биха решили проблема с анархията.
В момента цари безотговорност - профучават някакви тротинетки, без да се знае кой ги кара. Като имат регистрационни номера, много бързо и лесно ще може да се установи кой ги управлява и съответно родителят да понесе санкцията, ако става въпрос за непълнолетен“, казва Тодоров, цитиран от "Марица".
Курсовете за тротинетка трябва да се водят от автошколите, които няма да имат проблем с обучението. Тодоров определя като неуместно налагането на забрани за движение на тротинетки на определени оживени места. Според него именно носенето на отговорност ще има по-голяма тежест за решаването на проблема.
„И какво ще се случи, ако има забрана и същевременно някой кара тротинетка? Не могат да ги хванат, ще избягат, ако започнат да ги преследват. И ако някой бъде хванат въобще, какво ще се случи? Ще му бъде наложена някаква административна санкция, която не виждам с какво ще промени съзнанието на хората и въобще създалия се проблем“, категоричен е Владимир Тодоров.
Неговата идея за задължително обучение за управление на тротинетки се подкрепя и от Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Той настоява да се издават удостоверения, защото в много отношения карането на тротинетка е доста по-опасно от карането на кола.
"Родителите трябва да имат по-голяма отговорност, глобите за тях трябва да достигат цената на тротинетката - ако позволят на децата си да я карат, когато има риск", настоява Георгиев.
Най-често инцидентите с електрическите тротинетки са заради висока скорост и каране по рискови трасета. Тези от тях, които се отдават под наем и все по-често се срещат изпотрошени в подлезите или „удавени“ в река Марица, са ограничени до 20-25 км/ч.
Ситуацията обаче е съвсем различна с онези, които можем да си купим от магазина или от интернет. Кратка справка в няколко от големите вериги показва, че цените варират от 300 лв. до над три хиляди лева.
По-големите и доказани производители сами налагат ограничения на скоростта, обикновено между 20 и 40 км/ч. Но някои модели развиват до 80-100 км/ч. Оказва се, че с един клик въведеното ограничение може да бъде елиминирано и тротинетката да се превърне в малък реактивен самолет. Това става чрез „пипане“ на софтуера и премахване на ограничителите.
И все по-често се практикува, споделят експерти. Според тях невинаги родителят може да контролира какво се случва. „Той е купил на детето си тротинетка, която фабрично развива до 20 км/ч, но тийнейджърът например е успял да премахне ограничителя, тъй като е запознат, и кара с 60 км/ч. Така родителите не знаят, че са връчили на детето си зареден пистолет“, обясняват експерти.
Глобите за нарушителите, които са в сила, са направо символични - между 10 и 50 лв., което е крайно недостатъчно с оглед на рисковете, категорични са експертите. Зачестилите инциденти провокираха местната власт да поеме нещата в свои ръце.
Кметът на Карлово Емил Кабаиванов беше сред първите, който въведе забрана за движение на тротинетките по тротоари и всички други пешеходни зони.
В момента правилата, които следва да се спазват при возене с тротинетки, на практика, са приравнени с тези за велосипедистите, като са заложени в Закона за движението по пътищата.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.