Налице е нарастващо неизпълнение на един от основните приоритети на правителството. От началото на годината до днес са загинали 133 души вследствие на ПТП. Това прави с 6% повече спрямо същия период на миналата година, се чете в позиция на Института за пътна безопасност (ИПБ), изпратена до медиите.
Според становището приетата от Министерски съвет работна програма за БДП не съдържа нито една конкретна мярка, насочена към системата за управление на риска от катастрофи.
От представените 43 мерки не е посочено какъв ще бъде очакваният резултат и кога ще бъде постигнат. Навсякъде е записано повишаване, намаляване, подобряване, ускоряване, стимулиране и др. подобни. Надяваме се, че сте наясно, че крайният резултат при управлението на БДП се измерва в конкретни числа ,за да може да се проследяват ефективността на мерките, се чете в позицията на ИПБ.
„Приоритет е даден на обучението и изграждането на автоматизирани системи, 16 от мерките са свързани с провеждане на родителски срещи, подготовка на педагогическия състав и др. подобни. Това са дейности, заложени в Националната стратегията за развитие на БДП 2021-2030 г., ефекта от реализирането на тези мерки ще се измери през 2040 година.
Пет от мерките са насочени за повишаване на контрола, каквото и да означава това. Засилен контрол, съвместен контрол, повишен контрол са пожелателни изрази и не означават нищо конкретно. Също така тези пожелания не са съобразени с техническата и физическа възможност на контролните органи.
Три от мерките са насочени към наказанията на шофьорите, като отнемане на контролни точки и др. Периодично през последните 20 години след всяка катастрофа с голям обществен отзвук се предприемат подобни действия, но видимо е за всички, че резултатите са кратковременни и след това проблемите се задълбочават“, категорични са експертите.
Те продължават с анализа си за мерките, като посочват, че една от мерките е създаване на звено за разследване на най-тежките ПТП с цел анализ на причините.
„Разследването в момента се извършва от Националната следствена служба, разследващи полицаи и прокуратурата. Това, че до този момент никой не анализира тези разследвания не означава, че трябва да създаваме нова структура. Напомняме ви, че през 2019 година беше създадена Държавна агенция „БДП“ и все още никой не й е забранил да събира информация за най-тежките ПТП и да я анализира.
Създаване на хранилище за материали и добри практики за преподаване на безопасност на движението по пътищата в системата на образованието. Това е 36-тата мярка от работната програма, приета от правителството. Тази и други подобни показват неадекватността на отговорните институции да се противопоставят успешно на пътнотранспортния травматизъм. Ако едно правителство поставя като един от приоритетите в БДП създаване на „хранилище за материали…“, то тогава „войната по пътищата“ със сигурност сме я загубили“, категорични са от ИПБ.
От Института показват и данни, според които до 18 май 2025 г. по нашите пътища са станали 2014 тежки катастрофи, в които са загинали 133 души, а ранените са 2522. Данните за същия период на 2024 година – до 18 май, показват 2276 тежки катастрофи, със 126 загинали и 2829 ранени. Това показва леко понижение на тежките катастрофи у нас, но с по-голям брой на жертвите.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.