Десислава Боева е млада, успяла и талантлива. И ако живееше някъде на запад, към тези думи щеше да се прибави и богата. Но понеже прави театър в България, да кажем, че е доволна. И много интересна...
Изглежда щастлива. И е забавна. И още когато се запознахме, на срещата за интервюто, си говорихме часове наред. Тя е усмихната и приятна.
Има червена коса, сини очи, театрални награди и две представления откакто е завършила театрална режисура в НАТФИЗ - "Боряна" по Йовков и „Зойкина квартира” по Булгаков.
В четвъртък, 16 ноември, е премиерата на третото - "Квартет" от Роналд Харвуд. Прекрасен повод за запознанство с един от младите режисьори в Българския театър.
Kога започна да се занимаваш с театър?
В училище. От 5-годишна искам да се занимавам с театър, само че като актриса. От 5-ти клас започнах в театралната студия на Двореца на пионерите - докато не завърших училище. Там бяхме заедно с Явор Гърдев, Георги Тошев, Мария Касимова и др. Това беше един изключително щастлив период - не само за мен, а и за всички ни.
След като завърших училище и не ме приеха във ВИТИЗ, влязох в Софийски университет - българска филология, и се записах в "Студентина". Това беше една театрална формация в Студентския дом, в която, по естествен път, отидохме голяма част от хората, които бяхме в Пионерския дворец. Там работихме с различни режисьори - Възкресия Вихърова, Галин Стоев, Никола Петков...
С кого от тях срещата ти е най-ценна?
Преценявам срещата с Възкресия като твърде съдбовна в живота ми. След това се записах в театралния департамент на НБУ, където изкарах една година. Междувременно продължавах да уча в университета. Възкресия беше първият човек, който ми подаде идеята, че може да се занимавам с режисура. Тогава не го приех насериозно, разбира се - по-скоро като нещо, което влиза в подсъзнанието ти, отколкото в активната мисъл, която гониш.
Всъщност, след като завърших университета, бях прекратила всички занимания с театър - навсякъде. Изпаднах в един период на безвремие. Мислех, че никога няма да се занимавам с театър - едно решение, което сама си наложих и което преживях много тежко.
С какво се занимаваше в този период?
С абсолютно нищо. Много е неприятно. Нямаш никаква опорна точна, от която да тръгнеш в някаква посока. В някакъв момент обаче, на една сергия, видях да се продава "Каин" на Байрон. Купих си го и го прочетох. И всъщност това е първият текст, който изпитах желание да поставя. Имах много силни визии, които реших, че на всяка цена трябва да бъдат материализирани.
Събрахме се с приятели, които ми се довериха. И направихме едно представление, което си беше чисто наш опит. Играеше се на сцената на Младежкия театър в понеделник - в свободния ден, и ние си плащахме за това нещо. За абсолютно всичко - залата, костюмите, осветлението.
Получихме спонсорство от 50 лева, с които си купихме гуменки. На малки сезони се явявахме и го изиграхме 5 или 6 пъти. След това реших, че трябва да кандидатствам театрална режисура в НАТФИЗ.
Тогава клас взимаше проф. Красимир Спасов, което още повече оформи желанието ми да кандидатствам. Завърших. Кръгът се затвори - дипломното ми представление отново беше "Каин", което репетирах основно във ВИТИЗ. Но всъщност, то еднократно се игра (отново) в Младежкия театър.
Различни ли бяха двата прочита?
О, съвършено различни. Пък и аз нямах за цел да възстановявам старите си спомени. Като генерална идея беше различно, освен това бях натрупала някакъв опит и несъвършенствата, които съм допускала в първия си опит, се стремях да бъдат преодолени.
Какво стана след като завърши?
Започнах преговори с директора на Варненския театър, които продължиха малко по-дълго време. Трудно направихме решение за текста, който да поставим. И така започнах да работя по "Боряна".
На какво те научи Краси Спасов?
Трудно ми е да го формулирам в едно изречение, но най-общо това е ред. Редът, който трябва да има режисьорът. Защото аз съм много разпиляна. Твърде спонтанна. Което понякога е много добре, но понякога пречи ужасно.
Това, на което ме научи той, е да успявам да подреждам себе си и мислите си и по този начин да си давам възможност да ги изявявам.
На теб играе ли ти се отново?
О, да, играе ми се много.
А би ли играла, ако те поканят?
Зависи кой ме покани и къде.
С кой режисьор искаш да работиш?
Ами, не съм мислила по този въпрос, наистина. Някакси идеята за игра се е оформила като "принципно бих могла". Но конкретно... не е присъствало като тема в мислите ми.
С какво, освен с голяма ерудиция, ти помогна в режисурата първото ти образование?
По-скоро това го усетих в работата си във ВИТИЗ - че ми е дало много, изключително много. Тоест, това не е само от гледна точка на ерудираност, по-скоро - разширяване на гледната точка. Имаш по-широка основа в съзнанието. Не като толкова конкретна теоретична база, а по-скоро като въображение, като допускане на въображаемото.
Как виждаш новото поколение в театъра?
Аз мисля, че отдавна заниманията с театър не са толкова привлекателно нещо. Принципно. Поради простата причина, че много малко знаем за театъра. Много слаба е рекламата на готовите театрални продукти и на театралното мислене въобще. Малко хора имат спонтанен интерес да ходят на театър. В този смисъл, публиката е изгубена за театъра. Естествено, има стабилен контингент, но оттам нататък този, който е бил нов, или този, който е бил на ръба да бъде привлечен, е изгубен до голяма степен.
От една страна това е поради липса на адекватна реклама на нещата, които се правят. Аз самата, която се занимавам с театър, много трудно разбирам за нещо, което е ново. Много рядко - ако не трудно. Разбирам за едно - две заглавия, които стават "култови". За останалите неща има много слаба информация.
Тоест, ти трябва да имаш съзнателен интерес, за да я потърсиш, и то не къде да е, а на специални места. Защото, ако кажеш на някого „ето, това се играе еди къде си и е на еди кого си“, на него това може нищо да не му говори. И самó по себе си не може да предизвика интерес. Всъщност, оттам нататък хората, които проявяват интерес, са малко.
Освен това, има нещо много важно, което предизвиква интерес. И това е самодейността. Тя е почти обезличена. Тоест, такава няма. А съществуването на самодейността определя някакъв критерий, масов вкус и култура, и то добре представена . Чак след това може да се говори за елитна култура, която е стъпила върху тази основа. Според мен, ако се случва нещо в театъра сега, то е случайно.
Какво се случва в българския театър в момента?
Много ми е трудно да определя. Компонентите са много и биха могли да бъдат разгледани от много страни. И от страна на тези, които отговарят за театъра, и на тези, които правят театър, и на тези, които гледат театър.
Мисля, че като цяло, при едно толкова индивидуално нещо, колкото е изкуството, не бих искала да поставям общи знаменатели. Ако се погледне в глобален план, никой не влага достатъчно креативна мисъл в правилната посока, за да се обърнат нещата. Дори да има желание за промяна, то е само на ниво желание, без нужните постъпки, които да променят ситуацията. Която – мисля, че всички биха се съгласили - е твърде жалка.
Какво се промени в работата ти за това представление? Сега работиш с много по-възрастни актьори, много по-опитни...
За мен самата няма кой знае колко голяма промяна. Но имам много силен респект от актьора. Разбира се, колкото е по-опитен той, толкова е по-голям респектът. А с тези имена, които всички знаем, уважението и почитанието са огромни. Аз много мислех дали ще преодолея самата себе си точно по отношение на този респект, защото колкото и да е добър за работата, така може и да я възпре.
Преодоля ли го?
Ами като цяло - да. Но това не е само мое постижение. Крачката я извървях заедно с актьорите. И мисля, че в самата работа, като цяло, успяхме да постигнем достатъчно добра хармония и доверие в работните си взаимоотношения.
Значи те слушат?
О, разбира се. Те са много дисциплинирани. От тази гледна точка аз мога да пробвам с тях каквото ми хрумне и те са отзивчиви към този вид начинания. Нямам причина да бъда недоволна от колективната работа.
Какви друго се случва в "Квартет"? Други участници има ли?
Четирима студенти от НАТФИЗ, един цял хор от 30 човека - изпълнители на стари градски песни, които са също почти през цялото време на сцената. Понеже действието се развива в старчески дом в Англия, в пиесата ми хареса това, че не се занимава с старчески сентимент и проблеми.
Дори по отношение на старостта, макар че има неща, от които не може да се избяга, но те са поставени под един особен ъгъл : "Какво се случва с твореца, когато той не може да бъде вече на собственото си ниво - творчески и в изкуството“. Става сума за оперни певци - проблемът е как на 80 години да пеят както преди 30, да кажем.
Те са бивши звезди и свършват творческия си и житейски път в старчески дом. Но това не е тъжно. Макар че всеки финал е малко тъжен. Но оттам нататък те излизат от шаблона. Защото всеки човек търси бъдещето си, себе си, перспективите за живота си. Хората успяват да намерят пътя към щастието и бъдещето. В крайна сметка, ние всички сме в изкуството дотогава, до когато искаме да бъдем. Ние само поставяме ограниченията или бариерите на това кога, докога, колко, защо и т.н.
Как реши да се занимаваш с този текст?
Ами, той ми беше предложен. Но на мен страшно много ми хареса, защото е изключително човешки, много добра драматургия, много живи и пълнокръвни образи - в никакъв случай схематични - даващи много възможности и на мен, и на актьорите.
Още повече ми хареса начинът, по който се разглежда тази тема - тя не е ситуационна комедия, никакъв ситуационен хумор не излиза от нея. Не допускам, че хората от залата ще се смеят бурно и нестихващо, но в същото време има много фино и деликатно чувство за хумор, което държи винаги усмивка. Освен това е приятно трогателна, без това да натежи, без да е прекомерно сантиментална, без да е патетична. Въобще, много приятно, по английски премерен текст и точно заради това - много силно въздействащ.
Три последни добри представления:
Само едно: "Крум" на Явор Гърдев.
Представлението, което е променило представата ти за театър?
Чакам го. Промяната е много относително нещо. Понякога виждаш нещо, което те води до възторг моментално. А има неща, които гледаш и се сещаш за тях след 2 или 5 години и разбираш, че всъщност те са ти повлияли ужасно много, без да си разбирал защо. Има и неща, които категорично отхвърляш и не допускаш, и точно поради тази причина те влияят.
Така че, степените на промяната могат да бъдат в много различни посоки. Но наистина искам и чакам да видя това представление, което ще промени наистина, генерално, гледната ми точка. Защото наистина - нужни са нови форми.
Трима български режисьори:
Явор Гърдев, Теди Москов, Сашо Морфов.
Кой е саундракът на живота ти?
В много дълъг период от живота ми бяха "Коса" и "Ах, този джаз". Сега - може би "Невероятната съдба на Амели Пулен".
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Списък на 40 години ограничава достъпа на САЩ до фючърси върху европейски облигации
Битката за Покровск се ожесточи, украинското знаме се върна над Общинския съвет
Ерата на чиповете е напът да приключи
Възможността за отпадане на някои мита окрили щатските индекси
ЕНП залага на крайната десница за разхлабване на екологичните разпоредби в ЕС
Кадър на деня за 5 ноември
Район "Подуяне" в София остава без почистване от 1 декември
Атина е вторият най-скъп град в Европа за закупуване на жилище
Казаха защо Левски мачка и къде е силата на "сините"
Бразилска перла на Левски хвърли в размисли Хулио Веласкес
Пади Пимблет се закани: Ще разбия лицето на Илия Топурия
Александър Бублик яде бой във Франция
ЦСКА пред сериозна дилема, Левски е в основата на всичко
Христо Янев взе важно решение за ЦСКА
Четящите хора са 10 пъти по-щастливи от другите
Овесени кексчета с ягоди и крема сирене
Нумерологична прогноза за 6 ноември
Таро карта за 6 ноември, четвъртък
Дневен хороскоп за 6 ноември, четвъртък
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Огнеборците потушиха 27 пожара през последното денонощие
Честваме паметта на свети Павел изповедник, цариградски архиепископ
Бивш футболист на Черно море вкара на Челси, Барса също стъпи накриво
Папата остро критикува политиката на САЩ към мигрантите
Британското посолство отговори на Борисов за "Магнитски"
Желязков: Работодатели, синдикати и правителство могат да работят само в своята пълнота
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди