Черни стени. Две лампи, които осветяват черния под отгоре – като полицейска крушка при разпит на масов убиец. В средата на сцената – голям ковчег. От дясно – микрофон. Зад ковчега – 2 стола. Черно. И един човек, облечен в костюм. Елегантен костюм. Пиесата на Конър Макфесрън “Спомняш ли си М.” (оригиналното заглавие е “Ром и водка”) в театър Сфумато под режисурата на Димитър Сарджев.
Главният герой започва бавно да разказва историята на живота си. Имал е гадже. И когато й е изневерил една нощ случайно, се е наложило да я зареже, за да се ожени за забременялата си нова тръпка. Сега е на 24. Има две деца и работа на чиновник във фирма. Всичко е било нормално и предсказуемо допреди няколко седмици. Но вече – не.
Той е станал алкохолик. Изгубил е контрол над себе си. Изгубил е всякакъв контрол. Един ден е отишъл на работа и е метнал компютъра си директно върху предното стъкло на скъпата кола на шефа си. И това е началото на последния уикенд, който той разказва на зрителите.
Алкохолът е чудесният начин да полее и да удави грешката и падението, което сам си причинява напоследък. Защото героят на Макферсън изглежда като един неспасяем мерзавец, пълен нещастник, който отгоре на всичко дори сякаш не притежава какъвто и да било инстинкт за самосъхранение. Той е измъчван от зловещи мисли, срам от себе си и комплекси, но най-вече – от страха да бъде неудачник, който го прави точно такъв.
Привидно става дума за един млад човек с етикет “красив, успяващ и перспективен” на челото. Но изведнъж, както живее обикновения си живот, той има възможността да се самоунищожи и за всеобщо учудване – не я изпуска. Именно това – някак нарочно взетият избор - прави образа, който изгражда Велислав Павлов, зловещ и интересен.
Той разказва как за няколко дни е скокнал в ниското, в необикновеното, в неочакваното. В неговия монолог почти няма аргументация. Героят просто прави нещата, а след това ги казва, което го прави ужасяващ в своята непредсказуемост и необяснимост. И което те кара да слушаш като омагьосан.
Той е хванал микрофона като убиец от италианската мафия, ей сегинка ще изпее уна канцоне, но след това ще се наложи да убие всички, защото са го чули. С тънка подигравателна усмивка.
Тази неизвестност и нелогичност е и в зловещия звуков фон. В резките движения и шумове, стряскащите реплики и жестове.
И на сцената сякаш се разиграва несмешен виц със смърт накрая. Героят застава пред микрофона и ни забавлява с черната стенд-ъп драма на един тотално провален аматьор в живота. Толкова бързо се предава на глупостта, че човек би помислил, че той е празен от съдържание, след като постъпките му са така тъпи и непоследователни.
Но усещането по време на представлението, е че си на върха на айсберга, че има много тъмнина зад думите, че в главата на героя е черна дупка, която поглъща смисъла и го води към действия с необяснима логика, която не се поддава на екзистенциалните закони, която им се присмива, която повръща върху тях.
Това усещане за пълнота и необятност най-вероятно идва от голямата неудовлетвореност, непълност в живота на героя, която той усеща като недоволство и запълва с алкохола. На 24, с 2 деца, жена, която те обича и няколко откачени приятели. Не е достатъчно. Просто не е достатъчно.
И когато на някой не му стига “нормалното”, той иска точно обратното. Защото няма смелостта да го понесе.
Той не е обикновено безобидно пиянде. Той е хорър образ, Джекил и Хайд, чиято тъмна половина е по-привлекателна от светлата и затова, чрез алкохола, накрая тя взима превес. Той върши редица простотии, но не заради замъглен ум, а заради болезнено остър ум – също като светлината и звука в спектакъла. Неговият модел на мислене няма никаква връзка с моя или твоя.
От него към края на моноспектакъла съвсем спокойно би се очаквал разказ за това как е убил някого. Но не със счупена бутилка от водка в момент на умопомрачение, а като героя в “Чужденецът” на Камю, който спокойно убива, само защото слънцето грее ярко на плажа и на него му е горещо.
Героят в “Спомняш ли си М” е жалка, не смешна и зловеща карикатура. Той е изкривен образ на пича, който се самозакопава с усърдност на гробар с многогодишен опит – и както сам си копае гроба, започва тотално да се разлага.
И точно когато напълно си убеден, че няма нищо общо с теб, светещият надпис на стената ти казва “Quod eram, tu es. Quod sum, tu eris.”, т.е. това, което съм аз, ще бъдете и вие... И ковчегът се отваря...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
AMD представи отличен отчет, но прогнозата ѝ за маржа не успя да впечатли Wall Street
Биткойн китовете дестабилизират пазара с продажби за 45 млрд. долара
Производителят на бижута Pandora снижи прогнозата си за ръста на продажбите
Санкциите започват да застигат дъщерни компании на "Лукойл" в Европа
Завоят към центъра в Нидерландия обещава да разтърси дискусиите в Брюксел
Зимна промоция на ЗАД „Армеец“ с 20% отстъпка на имуществени застраховки
Жена наби и души мъжа си в София
"Спаси София": ПП-ДБ предлагат двойно по-скъпо паркиране без истинска реформа
Обедна емисия
Краят на хегемонията наближава: Лудогорец е посмешище, а Левски лети
ВИДЕО: Арда - Левски
ВИДЕО: ЦСКА - Монтана
ВИДЕО: Черно море - Лудогорец
ВИДЕО: Манчестър Сити - Борнемут
ВИДЕО: Милан - Рома
Лесни трикове за намаляване на кортизола
Спектакълът „В зеницата на самотата“ на Диана Досева ще бъде представен на Фестивала на авторския театър
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Микроизневяра – какво представлява?
Поверия за Архангеловден
Рангелов хляб (за Архангеловден)
Зимна промоция на ЗАД „Армеец“ с 20% отстъпка на имуществени застраховки
България получи почти половин милиард по ПВУ
Осъдителна присъда за длъжностно присвояване във Варна
Илиан Илиев получи закъсняло извинение от шефа на ПФЛ
Организират ден на отворените врати в ОДМВР-Варна
Кола се вряза в пешеходци във Франция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход
Втора мощна слънчева експлозия за денонощие
Китай отложи завръщането на „Шънчжоу-20“ след сблъсък
Китай стартира първия в света ториев реактор