Загрижеността за здравето, репресиите срещу шофирането в нетрезво състояние, промяната на навиците сред по-младото поколение, всички тези фактори се смятат за причините, поради които консумацията на алкохол на глава от населението в Европа е спаднала с 20% между 2000 г. и 2019 г., според Световната здравна организация (СЗО).
Изправени пред слабо търсене, някои винопроизводители залагат на безалкохолно вино и избират иновации, за да разнообразят продажбите.
Близо до град Шарлероа Associated Beverage Solutions произвежда вино без алкохол от 2018 г., използвайки вакуумна дестилация, процес, за който се твърди, че запазва вкусовете и ароматите по-добре от други методи. Тази техника включва нагряване на вино във вакуум, за да се понижи температурата на кипене на алкохола до 35°C вместо около 90°C. Деалкохолизацията обаче променя вкуса на виното, така че други съставки и аромати се добавят след това.
"Вкусът и качеството на безалкохолното вино очевидно се подобряват. Видяхме доста играчи на пазара на аромати или доставчици на енологични продукти, които се интересуват от безалкохолни вина, които са разработили продуктови гами специално за безалкохолни вина, които ни помагат да правим по-интересни продукти“, каза пред Euronews Беноа Поасон, производствен мениджър в Associated Beverage Solutions.
Компанията произвежда безалкохолни бели и пенливи вина в по-големи количества, отколкото червени и розе. Поасон обяви, че е по-трудно да се направи червено безалкохолно вино, защото има балансът във вкуса е по-труден за постигане след като алкохолът е премахнат.
Клиентите определено не закъсняват. Производството на безалкохолно вино на компанията е нараснало от 1,2 милиона литра през 2019 г. на 5,3 милиона литра през 2024 г.
Доставчиците на вино идват главно от Франция, Испания и Италия. По-голямата част от деалкохолизираното винопроизводство след това се продава в скандинавските страни, Холандия, Белгия и Англия, "исторически по-отворени към новости" по отношение на вина, според Франсис Агилар, управляващ директор на Associated Beverage Solutions.
На 28 март Европейската комисия представи план за действие за повишаване на конкурентоспособността и устойчивостта на лозаро-винарския сектор в условията на променящи се навици на потребителите, изменението на климата и несигурността на пазара. По-специално, той предлага да се подпомогне пускането на пазара на вина с 0 % или ниско съдържание на алкохол чрез изясняване на правилата и стандартизиране на определенията в целия единен пазар.
Понастоящем термините "нулево алкохолно съдържание", "0,0%", "безалкохолно" и "нискоалкохолно" се регулират по различен начин в ЕС и нямат еднакво алкохолно съдържание в различните държави-членки.
“От наша гледна точка пазарът на безалкохолно вино помага на винарската индустрия, като се има предвид, че първо трябва да се произвежда вино с алкохол. Така се поддържат лозята, лозарите, избите и цялата тази част от сектора. Ние просто ще бъдем още една стъпка в края на веригата“, каза Беноа Поасон.
Въпреки че някои лозари може да са имали смътно отношение към бутилките без алкохол в миналото, много от тях са променили мнението си.
“В известен смисъл виното се е превърнало в бебето на винопроизводителя. И да го видиш как преминава през процес на деалкохолизация е малко трудно. Но това беше само началото“, казва Франсис Агилар, преди да добави, че деалкохолизираното вино сега е „по-добре прието“.
В допълнение към насърчаването на безалкохолно вино, Европейската комисия препоръчва да се улесни изкореняването на нежелани лози и отстраняването на гроздето, което е все още зелено преди беритбата, за да се предотвратят излишъците. Той също така иска да направи разрешенията за презасаждане по-гъвкави.
Засега европейската винена индустрия е затаила дъх, вперила поглед в САЩ. Доналд Тръмп заплаши да обложи европейското вино с над 200%, ако Европейската комисия отвърне с мита върху бърбъна. След натиска на Италия и Франция се очаква ЕС все пак да пощади американското уиски.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.