Няколко поредни инцидента с дронове в последните дни затвориха различни летища в Дания, включително в столицата Копенхаген и други, които се ползват от датските въоръжени сили. Министърът на отбраната на Дания каза, че това е работа на "професионален играч" и нарече появите на дроновете "хибридна атака", пише Дойче веле.
Все още не е ясно дали Русия има нещо общо с инцидентите в Дания. Но след навлизането на безпилотни самолети във въздушното пространство на Източна Европа НАТО поиска да бъдат предприети мерки. В началото на септември руски дронове навлязоха в полското въздушно пространство. В отговор генералният секретар на НАТО Марк Рюте обяви нова операция на отбранителния алианс за защита на източния фланг.
Датските власти също се убедиха колко трудно е да се идентифицират и да се спрат дроновете. Това предизвикателство се различава значително от тези, с които НАТО и ЕС се сблъскват обичайно.
Защо е толкова трудно да се спрат дроновете?
Дроновете и други безпилотни летателни апарати се използват интензивно от много въоръжени сили от 1970-те години. Днес те са част от съвременната война, особено тази между Русия и Украйна. Но те не са ограничени само до бойното поле. "Дроновете са по-достъпни и по-лесни за употреба", казва Ричард Гил от охранителната фирма Drone Defence. "Цените падат. Хората вече могат да правят и в мазетата си неща, за които преди десет или 15 години биха имали нужда от специални военни средства."
Това е истински проблем за летищата, които трябва да имат пълен контрол над въздушното си пространство. "Инцидентът в Дания показа, че използването на дронове над летища води до спиране на въздушния трафик", подчертава Юка Саволайнен от Европейския център за противодействие на хибридни заплахи. "В областта на авиационната безопасност никакъв риск не е приемлив." Този принцип вече доведе до затваряне на летища по целия свят - от Ню Йорк през Лондон до Дубай и Франкфурт. Това дава възможност на всички, които имат намерение да го направят, да нарушат сериозно трафика. Дори любители биха могли бързо да парализират цели летища поради лесната достъпност на дроновете.
Защо просто да не ги свалят?
По време на война дронове се свалят постоянно. Но за службите за сигурност често е трудно да определят от разстояние дали става въпрос за военен или любителски дрон, преди той отново да изчезне. Дори ако подозрението се потвърди, трябва да се вземат предвид важни аспекти на сигурността.
"Не е лесно дрон да бъде уцелен със снаряд. Затова трябва да се изстрелят много - за да се увеличи вероятността за попадение", обяснява Саволайнен. "Дори дронът да бъде уцелен, останалите снаряди ще паднат на земята. Затова не е препоръчително да се използват в гъсто населени райони, освен ако дронът не представлява непосредствена заплаха."
Такава заплаха е трудна за оценяване от разстояние, а тъй като летищата често се намират близо до населени райони, рискът е голям. Това, както и високите разходи, правят свалянето на дрона почти невъзможно. Гил добавя, че законодателството изостава от бързо развиващата се технология на дроновете и това също представлява опасност за летищата. "Не всички летища разполагат със системи за разпознаване, които да позволяват правилната класификация на инцидентите. По принцип трябва да разчитаме на хората на място, т.е. на охраната или на други служители да докладват за наблюдения. И как да реагираме? Ако дронът трябва да бъде свален, кой ще се заеме с това?", пита Гил. В момента няма правна основа, която да позволява на летищата да свалят дронове.
Какво може да се направи?
Гражданските летища, особено по-малките и не толкова добре оборудваните, не разполагат с много възможности. Ситуацията е различна при военновъздушните бази или летищата, които се използват както за военни, така и за граждански цели. Дроновете могат да бъдат идентифицирани чрез радиочестоти, видеопредаване, радар или камери за наблюдение, но след идентифицирането им пак остава трудно да бъдат спрени.
Спирането на въздушния трафик е крайна мярка, но често е първата, която се предприема, когато дронове бъдат забелязани на места, където не би трябвало да се намират. Както за търговския, така и за военния пазар се разработват все повече продукти, чиято цел е да спират дроновете. Въпреки това модернизирането на системите за сигурност на летищата е скъпо и вероятно би било продължителен процес.
Директорът на Ryanair Майкъл О'Лиъри предложи правителствата да поемат разходите за решаването на проблема, който той определи като "досаден". "Става въпрос за проблем със сигурността на националните правителства. Това не е нещо, което летищата могат да решат", заяви шефът на ирландската нискотарифна авиокомпания. ЕС изглежда споделя частично това мнение. На десети септември председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призова Европа да изгради "стена срещу дронове", за да ограничи заплахата от по-нататъшни нарушения на суверенното въздушно пространство.
Това трябва да бъде съвместен проект между Полша, Финландия, Естония, Латвия и Литва с цел укрепване на отбраната на източните граници на ЕС. Мерките трябва да се основават на съществуващата технология. При необходимост обаче опасните дронове трябва да могат да бъдат сваляни. Подробности за това все още не са известни. Тази система трябва да бъде значително по-икономична от настоящите противовъздушни системи, които са насочени към конвенционални самолети и ракети. "Това не е абстрактна цел", казва Фон дер Лайен за плановете. "Това е основният стълб на една надеждна отбрана."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Кадър на деня за 16 ноември
Амбициите на Тръмп за възраждане на ядрената енергетика засега не се отплащат
Енергийният министър: При нужда отсрочката за "Лукойл" може да бъде удължена
Samsung планира да инвестира 310 млрд. долара в идните пет години
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
Най-горещата нова платформа за видео игри е... стара
Хороскоп за всички зодии за 17 ноември
Рецепта за кисело зеле със суджук в гювеч
Полезни билки, които може да отглеждате във вода вкъщи
Здравен хороскоп за понеделник
Вселената изпраща знаци на четири зодии на 17 ноември
Холанд и Норвегия пак премазаха Италия
ЦСКА взривява пазара с бижу на бразилски гранд!
Божинов изригна: Футболът ни е в кома, всичко умира, няма държава!
Цветомир Найденов се подигра на национал на България
Синер пак е шампион! Яник подчини Алкарас на финала в Торино
Роналдо се провикна: На световно сме! Напред, Португалия!
Дневен хороскоп за 17 ноември, понеделник
Седмичен хороскоп за 17 – 23 ноември
Шоколадов пудинг без захар под 500 калории
Новолуние в Скорпион на 20 ноември – променяме живота си
5 амулета, които ще ви донесат повече късмет до края на 2025-а
Седмична таро прогноза за 17 – 23 ноември
Климатолог обяви ще има ли сняг на Коледа и Нова година
Томислав Дончев за „Лукойл“: Бурята по-скоро е отминала, но все още има рискове
Остава двойното поскъпване за паркиране в София
Съпругата на първия загинал в Чернобил почина, след като бе ранена при руска атака
Пожарникари помагат на четири деца да слязат от изоставена сграда
Нов ужас на пътя! Катастрофа взе жертва, двама са ранени
Изненадващ обрат в магнитното поле на Земята
Китай откри най-голямото находище на злато от 1949 г.
Телескопът James Webb изготви първия „метеорологичен доклад“ за екзопланета
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето