Елементарен дизайн, тесен интериор и синкави изгорели газове - марката "Трабант" (Sachsenring Trabant), символ на автомобилостроенето на бившата Германска демократична република (ГДР) и осмиван като една от най-лошите коли, проектирани някога, продължава да има своите верни поддръжници и да се движи по пътищата на страната, пише Франс прес.
В момент, когато Германия отбеляза в петък 35-ата годишнина от своето обединение, и по този начин края на съществуването на ГДР, броят на автомобилите от марката "Трабант" по пътищата на страната се увеличава. Малко над 40 хиляди автомобила са регистрирани в страната.
Глен Кушан притежава сервиз южно от Берлин. Сред клиентите му има няколко собственици на "Трабант". Той самият притежава 23 автомобила от марката, включително и един модел с бял цвят, който е принадлежал на баща му и е изминал над 500 000 километра.
"Мои клиенти са хора от всички сфери на обществения живот", казва Кушан пред АФП. "Възрастни хора, които са израснали с "Трабант", но също така и млади, които търсят наистина автентична кола", допълва той.
Родом от провинция Бранденбург, част от бившата ГДР, Кушан определя автомобила като символ. "Трабант" е придобил култов статус, особено благодарение на връзката си с падането на Берлинската стена и обединението", казва той.
Първият автомобил от тази марка слиза от производствената линия през 1957 г., три години след като комунистическият режим в Източна Германия решава да произвежда масов автомобил и да се превърне, подобно на Федерална република Германия (ФРГ), в автомобилна нация.
Каросерията му е изработена от композитен материал (материал, направен от два или повече съставни материали) на основата на пластмаса и влакна от памук или хартия — решение, което е компенсирало недостига на стомана. Задните прозорци не се отварят, а шумният ѝ двутактов двигател изхвърля във въздуха смес от масло и бензин, което допринася автомобилът с умиление да бъде наричан "косачката (за трева) с покрив".
С максимална скорост от 112 км/ч, гордостта на източногерманското автомобилостроене будеше усмивки във Федерална република Германия, където BMW, Mercedes, Porsche, както и други марки, владееха пътищата и носеха слава на страната в чужбина.
Въпреки това не всеки можеше да получи "Трабант" по всяко време. Гражданите на ГДР трябваше да се запишат в списък на чакащите и понякога да чакат до 15 години, за да получат своя автомобил, произвеждан в град Цвикау, в един от трите налични цвята - слонова кост, небесносин или ментовозелен.
Когато Берлинската стена падна през 1989 г., хиляди източногерманци подкараха своите автомобили към границата, образувайки дълги опашки с димящи двигатели. След обединението много хора изоставиха своите коли, понякога буквално край пътя, за да си закупят западни автомобили. Фабриките, където се произвеждаха емблематичните автомобили, оцеляха едва около година след обединението.
Последният произведен модел "Трабант" бе в розов цвят "бонбон" и слезе от поточната линия през 1991 година.
В музея на "Трабант" в германската столица посетителите могат да се полюбуват на колекция от 20 емблематични модела и дори да се впуснат в обиколка с екскурзовод на града зад волана на този автомобил.
49-годишният Томас Шмидт, който работи в музея и шофира превозните средства по време на обиколките, разказва, че "на практика е израснал в "Трабант" и че днес той е "част от неговата идентичност".
"Той може да направи всичко, неразрушим е", казва той с ентусиазъм. "И ако се повреди, хубавото е, че можете да поправите всичко сами", благодарение на простата си механика, добавя Шмидт, като цитира стар виц
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Grecale Lumina Blu – новата специална серия на SUV модела Maserati
Хакерите обичат портфейли: Кои са невидимите рискове за личните финанси
Пазарът на логистични площи в Европа се възстановява през третото тримесечие
Инфлацията в еврозоната и ЕС леко се е забавила през октомври
БТПП отбелязва 130 години подкрепа на българския бизнес
Опасенията за AI балон и за икономическия растеж се промъкват на кредитните пазари в САЩ
Комета изхвърля газ и прах в Космоса, образувайки зелено сияние (+ВИДЕО)
Grecale Lumina Blu – новата специална серия на SUV модела Maserati
Гоним мечки от градовете, но без да стреляме с оръжие по тях
Няма да има време за референдум за еврото преди 1 януари? (ВИДЕО)
Барса се размина с Оскар Мингеса
Рома набеляза нападател на Тотнъм
Италия играе баража в Бергамо, Гатузо иска лагер през февруари
Федерер влиза в Залата на славата
Съдията на Интер - Милан е родом от Милано
Осимен, Квара, Собослай... Звездите, които няма да гледаме на Мондиал 2026
Витамин С и цинк – мощна комбинация за силен имунитет
„Носталгия“ от Мирча Картареску
Поверия за Вълча Богородица – 21 ноември
10 причини защо любовните афери често се провалят
Красотата на COLLAGENA вече в BioLine.bg на най-добри цени
Топ 5 навика, които разрушават косата ви, без да подозирате
И кръвната проба на шофьорът рекордьор, карал с над 4 промила алкохол, е гогова
Какво планират за Градинката под ДЗИ?
Проф. Ива Христова: Грипът настъпва плавно, не е късно за ваксина
Кирил Петков: Абсурдно е Коцев и Барбутов да бъдат затворени в карцера на Софийския затвор
Община Варна подготвя 100-годишния юбилей на ММФ "Варненско лято"
Официално: Почиваме на 31-и декември и 2-и януари заради еврото
Най-неуловимият кит на планетата е забелязан жив за първи път
Междузвездният обект 3I/ATLAS активно изхвърля струи газ: Какво се случва (видео)
Колко близо сме до глобален квантов интернет?
Нова невробиологична теория не успява да обясни преживяванията близо до смъртта
Какво убива животните в океана
Откриха следи от живот на Земята, по-стари от 3,3 млрд. години