Стана ли българското образование по-мъдро? Този въпрос задава Синдикат Образование към КТ "Подкрепа" в навечерието на учебната година. В свой анализ, изпратен до медиите, експертите от синдиката анализират предизвикателствата пред българското училище.
Ето няколко предизвикателства, от които нищо няма да се промени, пишат от Синдиката:
- Учебното време и ваканциите.
Обемът учебно време не е и не може да бъде „панацея“ и колкото и да правим кампании за това ще изпускаме по-важното. Тази година също преминахме през „национален дебат“ как да добавим един ден към есенната вакнция или как да учим по време на НВО в 7 клас. Дори и тук от добрата практика се създава проблем, защото изпитът след седми клас е с най-голям обществен интерес, а учители и директори ще създават организация в учебен ден. Това, дори и да се случи, ще бъде трудно, а някъде невъзможно. Осигуряването на квестори може да провали този изпит.
Не липсват и предложения за промяна на началото 15 септември. СБУ към КНСБ предложи да започнем седмица по-рано, а Съюзът на ръководителите в системата на народната просвета в България анализираше хипотези с начало първи септември. Но нека припомним, че глобалното затопляне ни притиска в контраст с огромен брой класни стаи, които не са климатизирани и осъществяват учебен процес при нечовешки температури. Очевидно - с разместване на дни, без промяна на учебни програми, учебно съдържание и учебници ще наливаме от пусто в празно. Просто трябва да намалим обема и информацията от учебните програми.
- Многобройните работни групи, в МОН или Комисията по образование в българския Парламент.
Десетки работни групи във всякакви формати работиха последната петилетка, но от препоръките им не последва нищо. Защо в МОН и Народното събрание важните решения се случваха „партийно – политически“, а не експертно – професионално. Така не стигнахме до промяна в учебните програми, не създадохме стандарт за качество, не променяме ценностната система на учениците, не постигнахме приоритетно финансиране на образователната система, не променяме и авторитета и статуса на българския учител, преуморяваме го с непедагогически дейности, а това не привлича млади учители и мъже в системата.
- Ограничаване на видовете пропаганди в в училище.
Нека уточним, че в образователните институции от учители пропаганда не се провежда, а учителят обучава, възпитава и социализира, както е повелил последният образователен закон. А българските партии, вместо да създадат специален закон, с който да регулират вредните въздействия към подрастващите от всички възможни източници, пропагандьори, то именно те в духа на безмерния политически популизъм регулярно размахват пръст на българския учител. И все пак да погледнем към някои важни предизвикателства, които могат да помогнат българското образование да погледне към най-добрите си години.
- Промяна на учебните програми.
Разбира се това следва да се направи експертно и ефективно. Трябва да се отхвърли голям обем информация в програмите, която обременява ученика и пречи на мотивацията. Това ще се отрази на учебното съдържание и учебниците и ще освободи ресурс за упражнения, за градене на компетентности, а сега се акцентира за усвояване на информация. Нека не забравяме, че скоро очакваме следващото оценяване на PISA. Това може да е добър повод за промени във философията на преподаване, упражняване и постигане на функционална грамотност. Много европейски образователни системи правят специална подготовка за PISA. В България такава няма.
Учителите в „Подкрепа“ са убедени, че промените в учебни програми, съдържание и учебници са едни от най-важните за образователната система.
- Възпитание, дисциплина и мотивация на българските ученици.
Българските учители и директори често поставят като най-важно възпитанието и дисциплината като условие за промяна в резултатите и качеството на българското образование. Хигиената на дисциплината в клас е на незавидно ниво и ако не я променим, всички други кампании ще бъдат обречени. Резонансът на дебата за телефоните в училище доказва това. Правим се на разсеяни, че забрана за използване на телефон имаме от 2016 г. и инициираме дискусия по повод на европейски държави, видели вредата от смартфона в клас. Или казано на разбираем език виждаме необходимостта, но си затваряме очите за липсата на инструменти.
Липсата на на мотивация за възпитание и социализация в българскто образование е световно известна.
Синдикат „Образование“ предлага, но законотворците не искат да въвеждат оценка за дисциплина.
Ако училищният правилник се спазваше стриктно и без изключение от родители и ученици, то образователните институции щяха да бъдат европейски. Необходими са и инструменти за мотивация на непартниращи родители, както административни, така и финансови. Примерни „модели“ имаме много във Франция, Великобритания, Дания, Естония, Финландия и др.
- Българският учител и неговото място в педагогическата йерархия.
Няма на света успешна образователна система, отлични резултати на учениците, без гарантирания авторитет на учителя, в центъра на образователната система. Българския учител трябва да получи своето място над учениците, над родителите, над общественото мнение, над общински и държавни администрации, над партии и политици, и тогава ще настъпи дългоочакваната промяна. Така е било, така и сега в Германия и Турция, в Америка и Азия, и всички, които са успешни. Ако не възродим учителския авторитет, няма да имаме най-добрите учители, няма да имаме млади учители, няма да имаме мъже учители, но скоро няма да имаме и българи учители.
- Финансиране на образователната система и учителската заплата.
Приоритетното финансиране на образователните институции в България е едно о най-важните условия за едно ново образование у нас. А използването на терминът „Финансов приоритет“ от партийните дейци е най-голямата зараза за родната просветата. Скоро ще започнат парнийно-политическите ораторски упражнения по приоритет образование, които малко по-късно ще влязат в тъжната неизпълнена партийна категория „предизборни обещания“.
Но средствата за образование са важни за нашите деца, нека това не забравят финансистите. Важно е да се стремим към 6% от БВП за следващите пет години. Това ще обезпечи важните политики, които българското общество очаква. Разходите за физическа среда са най-големи, но за съжаление винаги най-спорни.
Учителската заплата също е обект на политически похвали от всички, за съжаление без финансово покритие. Сега тя а далеч от тези 125% от СБРЗ за страната. Това е вече затворена врата към млади учители и мъже учители. И двата индикатора гарантират нисък рейтинг.
Минималната заплата през 2025 година ще се увеличи с над 10%. Синдикат „Образование“ предлага учителската заплата да стане 150% над СБРЗ със Закона за предучилищното образование и КТД за системата на „Средното образование“.
Българското образование има нужда от спасение, но това може да се случи само с уроците от историята и мъдростта на учителите!
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Инфлацията при потребителските стоки в САЩ се е забавила през октомври
ЕЦБ за първи път наложи глоба заради лошо управление на климатичните рискове
Hindalco: Цената на медта може да върви само в една посока и тя е нагоре
Доналд Тръмп: Имаме идеалното число на инфлацията
Корпоративните отчети бяха отлични, но Wall Street не е впечатлен
Украйна разследват предполагаема мащабна корупция в енергийния сектор
Убиецът от Карлово е служител на НКЖИ - остава в ареста (ВИДЕО)
Горивата у нас поскъпнаха след санкциите срещу "Лукойл"
България и Ливан работят върху редовна самолетна линия
Близо 2800 лв. средна заплата за служител на МВР от 2026 г.
Щастието се завръща за три зодии след 11 ноември
Как технологиите променят професиите – поглед отблизо с Базар на професиите 2025
Вуцов не е национал, ще учи магистратура
Дешан къса с Франция, отива в Саудитска Арабия
Ливърпул е трагичен, "хеви метълът" на Юрген Клоп е само спомен
Петима от Левски в националния на България
Още трима аут от националния на Аржентина
ЦСКА с важна новина след боя по Левски
Kак технологиите променят професиите – поглед отблизо с Базар на професиите 2025
Ретрограден Юпитер в Рак на 11 ноември – грижим се повече за себе си
Разпознаване на есенната депресия: Какво е сезонно афективно разстройство
Поверия за Свети Мина
Топ 5 билки за имунната система през есента
„Ефектът“ предизвика дълги аплодисменти на премиерата в София
Проф. Ива Христова: Грипът ще се засилва през декември
Тръмп прости на Джулиани и други бивши съюзници
АПИ обяви кога спира ТИР-овете по „Тракия“, „Хемус“ и „Струма“
Температурите тръгват надолу през следващите дни
Хороскоп за 11 ноември 2025
Общините получават 2,5 млн. лв. за модернизиране на домашния социален патронаж
Новите технологии могат да спасят астронавтите от космическо прилошаване
Vast изведе на орбита демонстратора на първата частна космическа станция Haven-1
Учени разкриха какво се случва с времето на Венера
Има ли вода на спътника на Сатурн – Енцелад
Бактериите могат да се превърнат в питателна храна за бъдещите мисии до Марс
Следи от извънземни може да бъдат открити близо до Земята