При предвиденото финансиране от около 900 млн. евро по европейските фондове за петгодишен период, т. е. по около 180 млн. евро годишно, държавният бюджет трябва да осигури поне 500 млн. лева годишно, за да може в период от 10 години българските пътища да се приведат в съответствие с европейските изисквания. Това каза днес Румен Йовчев, председател на Българската браншова камара "Пътища". Йовчев участва в конференцията "Еврофондовете и финансирането на инфраструктурни проекти в България", състояла се в Интер Експо Център днес.
Инфраструктурните проекти за 2007 - 2013 г. са главно участъци от магистрали и някои първокласни пътища, съвпадащи с европейските коридори през България. Досега по програми от ЕС и европейски финансови институции са рехабилитирани 2330 км пътища за 367 млн. евро в периода 1994 - 2005 год., посочи Йовчев. Новото строителство е 73 км магистрали със срок - до 2008 г, от които завършени са едва 35 км, подчерта той.
Според нормативните документи в България годишно следва да се рехабилитират по 2000 км, а в най-добрата година - 1997 те са били само 607 км. Равносметката е, че за 10 години сме рехабилитирали едва 12 процента от пътищата в страната по европейски програми и около 3000 км със средства от бюджета, което е 15 процента.
Останалите около 70 процента се нуждаят от основни ремонти и от рехабилитация, повечето от които спешно, коментира Йовчев.
Той уточни, че осигуреното за 2006 година финансиране за оправяне на пътищата ни е 50 млн. евро от ФАР и 10 млн. евро по ИСПА.
България разполага с 19 276 км пътища, от които първокласни - 2961 км, или 15,4 на сто, второкласни - 4012 км, или 20,8 на сто и третокласни - 11 730 км, или 60,9 на сто.
Общинските пътища са 24 800 км, а уличната пътна мрежа - близо 60 хил. км.