Големите компании вече разчитат на световни рекламни кампании

Маркетинговите специалисти вече са на мнение, че желанията на клиентите от различните държави са сходни, особено за хранителни продукти и дрехи.
1 мар 2005 17:31,
Големите компании вече разчитат на световни рекламни кампании

Големите мултинационални компании като Мак Доналд'с, Рийбок, Кока-Кола, са решили да прибегнат до нова стратегия за завладяване на световните пазари: сходни маркетонгови концепции за всички страни, рекламни послания, които са валидни навсякъде и могат да привлекат повече потребители, без значение каква е културата или религията им.

След дългогодишни кампании насочени към конкретен регион или страна, маркетинговите специалисти вече са на мнение, че желанията на клиентите от различните държави са сходни, особено за хранителни продукти и дрехи.

Подрастващите от различните страни си приличат все повече и нуждите на хората са близки, смята Нейдър Тавасоли, преподавател по маркетинг в London Business School. “Преди компаниите трябваше да финансират адаптирането на рекламните кампании към съответния район, защото потребностите бяха много различни, но сега всичко се оеднаквява в световен мащаб.”

Много от големите компании, особени американските, залагат на глобалната култура, за да бъдат рекламите им по-рентабилни”, подчертава Анди Коркоран, преподавател в Университета Линкъл в Англия.

Световният успех на кампанията на Мак Доналд'с “I'm lovin' it” отвори пътя за универсалните рекламни кампании. Създадено от немската фирма Heye & Partners през 2003, това послание бе прието навсякъде по света, със съвсем малко изменения, и така бе засилен световният имидж на веригата ресторанти за бързо хранене.

Въпреки че противниците на Мак Доналд'с ги “посочиха с пръст” и ги обвиниха, че предлагат нездравословна храна, причина за наднормено тегло, от компанията избраха удачния момент за тази световна рекламна атака”, смята Стивън Челиотис, президент на Superbrands Council.

Стратегията им изглежда е печеливша, защото приходите на компанията са се повишили с 11%, до 19,1 млрд долара, за миналата година, добавя Челиотис.

Други големи компании решиха да използват същата стратегия и ангажираха за рекламите си звезди от световна величина. Мак Доналд'с нае Джъстин Тимбърлейк, а американският гигант Gap, прозводител на дрехи, се обърна към Мадона и звездата от сериала “Сексът и градът” Сара Джесика Паркър.

От своя страна Рийбок обявиха началото на нова световна кампания, в която трябва да вземе участие американският баскетболист Алън Айверсън, рапърът Jay-Z и актрисата Луси Лиу. Мотото на кампанията ще бъде “I am what I am” (“Аз съм това, което съм” ) и целта й ще бъде да покаже истинската същност на звездите, участващи в рекламата.

Колкото до Кока-Кола, те искат да лансират реклами, които да възстановят стаута им на “световна икона”, обяснява говорителят на гиганта за безалкохолни напитки Кели Брукс.

Разпространението на една рекламна кампания в целия свят има много икономически предимства. Цената на рекламата спада значително, защото се използва един и същи клип, макар и дублиран на различни езици, а и опаковката на продукта се запазва същата.

Някои анализатори смятат, че американските компании искат да наложат тези “световни” реклами, за да изтеглят на заден план произхода си, тъй като мнението за САЩ в световен мащаб е по-скоро негативно, особено след войната в Ирак. Други пък смятат, че свързването на един продукт с “американската мечта” все още може да впечатли много хора.


Спонсорирано съдържание