2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари

С над 4 млрд. лева ще разполага България за инфраструктурно строителство в периода до 2030 г.
26 дек 2021 16:48, Миглена Иванова
127
2021-ва - нулева за инфраструктурата, която чака новите европейски пари
Снимка: БГНЕС

България изпраща 2021 година - още една година, белязана от дълбоките промени в икономиката, политиката и обществото вследствие на пандемията от коронавирус. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция "Икономиката през 2021".

2021 г. може да се определи като почти „нулева“ за инвестициите в транспортна инфраструктура. Инструментите за финансирането на строителството на жп и пътна инфраструктура за периода 2021-2027 г. все още се структурират. Работи се по довършването на вече започнати проекти.

Строителната продукция в сектора "Инженерно строителство", където влиза инфраструктурата, ускорява спада в края на деветмесечието, откогато са последните данни. Отделно секторът премина през най-тежките финансови и корупционни скандали и разкрития около строителството на магистрала "Хемус".

Вече трети програмен период България не успява да довърши и една единствена железопътна магистрала. Бави се и изпълнението на два ключови проекта – жп линията Волуяк–Драгоман и последната отсечка от магистрала „Европа“ Сливница–София, заради което има риск от загуба на пари за финансирането на строителството.

За следващия програмен период България може да разчита на над 4 млрд. лева за транспортна инфраструктура, с акцент върху жп проектите. От тях около 3,7 млрд. лева са по новата оперативна програма „Транспортна свързаност“, а останалите ще са по Плана за възстановяване – за разширението на метрото в София до „Левски-Г“ и към кв. „Слатина“. Ако програмите бъдат одобрени в следващите месеци, до края на 2022 г. и началото на 2023 г. може да започне и изпълнението на проектите, включени в тях. Най-мащабният е отсечката на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле.

Строителството в низходящ тренд

Към края на септември, откогато са последните данни на Камарата на строителите в България, общата строителна продукция намалява с 21,6% на годишна база при спад под 4,4% година по-рано и от 0,3% за цялата 2020 г.

Понижението се определя основно от свиването на сградното строителство, но темповете на спад на строителната продукция от инженерното строителство също се ускоряват.

Към края на септември строителната продукция от сектора „Инженерно строителство“ намалява с 18,9% в сравнение със същия период на 2020 г. при 0,9% спад към края на септември 2020 г. и ръст от 4,2% за цялата 2020 г.

Безработните в отрасъл строителство за деветмесечието на 2021 г. са 15,9 хил. души, или 8,9% от общо регистрираните безработни. Спрямо деветмесечието на 2020 г. данните показват, че безработните лица в сектор строителство се увеличават с 3,2 хил. души, или с 25,2%.

Преките инвестиции за деветмесечието на 2021 г. в отрасъл строителство са с отрицателна стойност и възлизат на -51 млн. евро, като спрямо деветмесечието на 2020 г. намаляват със 118,1 млн. евро (176%), изчисляват още от Камарата.

Що се отнася до обявените обществени поръчки в сектора, и броят, и стойността им растат за деветмесечието. Спад е регистриран само при поръчките за ВиК инфраструктура, които ще тръгнат при одобрение на новата програма „Околна среда“. Поръчките за инженерна инфраструктура, сградно строителство и енергийна инфраструктура също се увеличават, но са по-малки по размер, обявени от общини и по-малки административни структури.

Довършване на проекти

Тази година започна строителството на жп възел Пловдив и пробивът под жп гарата в Пловдив. Проектът е за почти 90 млн. лева без ДДС и се финансира от Механизма за свързване на Европа.

Продължава изпълнението на ремонта на жп линията София–Волуяк, както и на жп възел София, вкл. коловозите на Централна гара София.

Напредва строителството на тунелите по жп линията Елин Пелин–Костенец. Строителството на отсечката беше фазирано и ще продължи и през следващия програмен период заради натрупаните забавяния при отчуждаването на имоти и обжалвания.

Приключи електрификацията на единствения неелектрифициран участък по жп линията Русе–Свиленград – този от Нова Загора до Симеоновград, на стойност 56 млн. лева. Тече процедура за ремонт на жп линията от Ямбол до Зимница, която е част от жп коридора до Бургас. Пристигнаха и нови локомотиви за БДЖ.

От големите пътни проекти през 2021 г. беше пусната отсечката от околовръстния път на София от кв. „Младост“ до магистрала „Тракия“, ремонтирана и разширена за почти 143 млн. лева.

Изцяло прокопан е тунел "Железница" на магистрала "Струма". Пред избор на изпълнител е отсечката от магистрала „Европа“ от Сливница до Северната скоростна тангента на София. В процедурата останаха 4 кандидата.

Във ВиК сектора трябва скоро да започнат дейностите по строителството на водния цикъл на Перник за над 100 млн. лева. Продължава работата и по водния цикъл на Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и още няколко области.

Забавяния

На последното заседание на Техническия комитет за наблюдение на програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура“ стана ясно, че има риск за около 500 млн. лева за жп линията Волуяк–Драгоман и последния участък на магистрала „Европа“ – от Сливница до Северната скоростна тангента на София.

Двата проекта бяха вкарани в програмата на мястото на отсечката от „Струма“ през Кресненското дефиле, чието строителство ще продължи в периода до 2030 г. Бавят се отчуждителни процедури и археологически разкопки, а за магистралната отсечка още не са избрани и изпълнители. От 10 участника на финала останаха само 4 фирми.

Има забавяне и при водния цикъл на област Добрич заради собствеността на пречиствателната станция в курорта „Албена“. Министерството на регионалното развитие и благоустройството търси решение, което да устройства и курортите, и общините в областта, за да се спаси инвестицията за 113 млн. лева.

Заради забавяне беше фазирана модернизацията на жп линията Елин Пелин–Костенец, като строителните дейности ще продължат и през този програмен период с европейски пари.

Целият анализ четете тук


127
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
85
0
 
1
 
! Отговори
кокорчо преди 4 месеца
че то Хемус го няма в списъка до 2030 година :) ай честито
84
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Вчера пътувах по междуградски път с огромни дупки, занемарен е наистина.
83
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Червените *** като са на власт е така, 1996 година ни докараха до просешка тояга, хипер инфлация, фалирали банки, развихрили се мутри.
82
6
 
2
 
! Отговори
Realist преди 4 месеца
За последните 32 години основно на байтошовата инфраструктура разчитахме. Дано е дошъл най-накрая правилния пленум на Партията за нова , модерна ж.п. и пътна инфраструктура.
81
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Ха-ха-ха-а! Промяната дебне отвсякъде!
80
0
 
11
 
! Отговори
СМЕХ.. преди 4 месеца
... НАНАЙ ЕВРОПЕЙСКИ ПАРИ, ЩОМ НЕ СЕ СЪОБРАЗЯВАТЕ С ЕСИ НЕГОВИТЕ ПРЕПОРЪКИ...... НЕМАДА НИ ПЪЛНЯТ ГУШИТЕ , ЩОМ СЕ ПРАВИМЕ НА СЕЛСКИ ХИТРЕЦИ....
79
4
 
19
 
! Отговори
Ами, да... преди 4 месеца
КАТО ИЗЛАПАТ ПАРИТЕ ОТ ГЕРБ, ШЕ ПОЧНАТ ДА НАМАЛЯВАТ ПАРИТЕ ЗА ЗАПЛАТИ, ПЕНСИИ И КОМПЕНСАЦИИ...... СЪЩО, КАТО В ГЪРЦИЯ, ПРЕДИ ВРЕМЕ..... ХАХАХААА..... БЪДЕТЕ СИГУРНИ!!!!
78
3
 
18
 
! Отговори
Румен преди 4 месеца
С шеф на НАП - данъчен измамник, толкова.
77
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Какви са тия "нови" европейски пари? Явно еврото пада.
76
23
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Брех колкохтролове имало на ГРОБ. Чума да ви хване ***.
75
7
 
10
 
! Отговори
Край преди 4 месеца
България тамън ще се сдобие с магистрали и ще забранят колите. До 10-15г. по тях ще минава по една електрическа колица на 20минути.Със Зеленатта сделка транспорта минава на релси с ток. Тировете изчеват, изчезват автобусите.
74
4
 
32
 
! Отговори
Откраднаха Хемус преди 4 месеца
Напишете, че служебното правителство на Радев и Кокорчо откраднаха парите, заделени в специална сметка от Борисов за Хемус !
73
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
А къде е сега другият *** Пеканов дето 9 месеца нави Плана за въстановяване и развитие и най-накрая му го върнаха с над 85 забележки и поправки?
72
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Комунистическото нахално внуче Перков даже и не знае, че има втори мост над Дунав. Плещи глупости пред Йенс Столтенберг.
71
9
 
19
 
! Отговори
БГ тъжна реалност преди 4 месеца
Какво друго да се очаква от този плесенясал Турлюгювеч, 3 пъти поред забъркван в мазна фуражка. Византийците не успяха, османците не успяха, руснаците не успяха , НО жалкия Фигурант и котилото му ще затpият БЪЛГАРИЯ !!! Остава ни единствено Бог да пази България !!!
70
4
 
27
 
! Отговори
Така ще е и догодина преди 4 месеца
С фалшифицирани избори чрез машините - толкова !
69
4
 
26
 
! Отговори
Хайде честито ! преди 4 месеца
Е нали това искахте с преизбирането на Фигуранта на Божков Радев и неговата марионетка Кирчо ! Трябва да се връщат едни пари за преизбирането , за строителство не остана, затова пък се задължаваме с 500 мил лв. седмично ! Ще търкате билетчета и още как !
68
4
 
26
 
! Отговори
Краденето Продължава преди 4 месеца
Без Борисов и следващата 2022 ще е нулева за инвестиции в инфраструктурата ! Представителите на Продължаваме Поскъпването искат да крадат заедно със своя ментор Радев, а не да инвестират !
67
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Спадът в строителството през следващата година ще е още по- голям, защото сега комунистическото парвителство на Петков и Радев така или иначе беше принудено да довърши някои от проектите, но за продължаване на останалите и започване на нови то нито има визия, нито желание, нито пари ще има след главоломнито увеличение на пенсии и майчински, което ще бъде поето от работещите българи.Вече вдигнаха минималния осигурителен праг на 3 000 лв което ще натовари фирмите.
66
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До Време еГледам каква модернизация, инфалцията е вече над 30 % и хиляди са без работа от началото на вашето бандитско управление.