Как да го разпознаваме и избягваме ненужното законодателство от ЕС?

Крайният резултат у нас е повече разходи за бизнеса
19 яну 2022 22:00, Анисия Иванова
19
Как да го разпознаваме и избягваме ненужното законодателство от ЕС?
Снимка: БГНЕС

Независимо от многобройните опити за справяне с ненужното законодателство в ЕС то остава един от основните фактори, нарушаващи целостта на вътрешния пазар на континента. В края на 2021 г. Литовският институт за свободен пазар в сътрудничество с няколко европейски центрове, между които и Института за пазарна икономика, публикува изследването „Позлатяването: как да го идентифицираме и избягваме“.

То анализира настоящите практики на „позлатяване“ на местното законодателство и възможните средства за справяне с него за постигане на целите на ЕС спрямо малките и средните предприятия и осигуряване на процъфтяващ и конкурентен вътрешен пазар.

Обикновено позлатяването води до ненужни и неблагоприятни тежести за всички. Това не само поставя в неизгодно положение гражданите в една страна, но и създава сегментиран пазар, което прави ЕС по-малко привлекателен за чуждестранни инвестиции и чуждестранни МСП.

На ниво държави-членки анализът отбелязва, че няколко държави вече са създали насоки за избягване на позлатяването. Тези препоръки обаче не са съчетани с механизми за прилагане, което ги прави де факто неефективни към момента.

Съгласно ЕК налице е свръхрегулиране, когато държавата членка предвиди по-високи национални изисквания, разшири обхвата на европейския акт, въведе задължения, които са по-широки или по-ограничителни от предвидените, запазва в сила разпоредби без отношение към акта и без обосновка.

Каква е ситуацията в България?

В България сме свидетели на редовно „позлатяване“ при транспониране и въвеждане на европейско законодателство, най-вече чрез:

    Ненужно добавяне на допълнителни изисквания за отчитане и информиране от страна на бизнеса;
    Допълнителни процедури за съобразяване със законодателството;
    По-строги режими на наказания при неспазване на законови изисквания;
    Увеличаване на субектите на регулиране.

Крайният резултат е повече разходи за бизнеса, повече намеса на администрацията, несигурност и възможности за корупция.

Най-често идентифицирани проблеми при първоначалното въвеждане на правото на ЕС в България са свързани с:

Неспазването на срока на въвеждане на правото на ЕС - голяма част от законопроектите се внасят в Народното събрание след изтичането на срока, определен за въвеждане в националното законодателство със съответната директива (рамково решение); друга част законопроекти се внасят в НС непосредствено преди изтичането на срока за въвеждане в националното законодателство.

Погрешно определяне на нивото на акта, с който се въвежда правото на ЕС - директивите често пъти се отнасят до специфични и конкретни въпроси и законът не винаги е най-подходящият тип нормативен акт.  Това налага да се търси и да се следва диференциран подход, като се предвижда въвеждане и чрез подзаконови нормативни актове

Неправилно въвеждане на използваните понятия от европейския акт; неудачен начин на въвеждане - при приемането на закони, свързани с въвеждането на право на ЕС, понятията в закона се определят в началото, а не в допълнителните разпоредби, както е предвидено по закон. Все по-често допълнителните разпоредби обхващат дълъг списък от обяснителни думи и изрази с цел въвеждането на понятията от директивите. В някои законопроекти понятията от допълнителните разпоредби се влага различен смисъл от използвания в тялото на закона, което внася объркване при прилагането на закона.

Грешно определяне на мерките по прилагането на пряко приложимите европейски актове.
Механично въвеждане на директивите – съгласно изискванията директивата е задължителна по отношение на целта и постигането на даден резултат от държавите членки, но тя оставя свободата на избор на формата и средствата за постигане на преследвания резултат. Следователно въпросът не е в буквалното възпроизвеждане в закон на текста на директивите, а в постигането на резултат.

Трябва да е ясно на всички, че свръхрегулирането е лоша практика, тъй като налага разходи, които може да бъдат избегнати. В България свръхрегулирането най-често се случва поради бързане или липса на знание/експертиза. Разбира се, има и примери на целенасочени действия по ограничаване на стопанската дейност, прикрити с аргументация транспониране на европейско законодателство. Независимо от причините, губещите сме всички.

Още анализи четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
0
 
1
 
! Отговори
В. преди 2 години
Малий, само коват ненужни закони. И плащат по програми да им го казват. Това е връх. Разпускай.
8
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Мисия невъзможна. С годините само ще се трупа. Реформите ще са на думи, а делата ще бълват повече регулации. Не е проблем само на ЕС, но точно в ЕС този процес е безнадежден.
7
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Германската прокуратура започна разследване относно незаконни КОВИД-плащания срещу двама федерални министри - Анналена Бербок и Роберта Хабека - членове на президиума на партията на зелените.
6
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кому са нужни шиптарите в този свят?
5
4
 
10
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 години
Как да разпознаваме ли? Не е трудно!Знамето на Еврейският Съюз има дванадесет звезди. Това са дванадесетте гнусни авраамови еврейски племена. Затова отвсякъде лазят евреи-бежанци. Руснаците и немците са едно и също шкеназки еврейско племе. При край на ЕС отново ще ни пратят при руските турци.Нали сме наясно? А ,готови ли сме за последният бой? Да,готови сме! Въоръжавайте се! Евреите са на едно кихане живот! Смело! Този път ще ги размажем!
4
1
 
18
 
! Отговори
С други думи преди 2 години
Бюрократизмът е неизтребим.
3
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ес и нато вън от бг за винаги...... Ама без тях сте лайнаррцциии и клошарциии до уши!:))))))))))))
2
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Ес и нато вън от бг за винаги
1
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Като не допускаме в страните си такова от там!