Градовете на бъдещето: Безпилотен транспорт, отоплени велоалеи...

Близо 70% от населението ще живее в градски райони до 2050 г
2 ное 2019 21:25, Петя Славова
31
Градовете на бъдещето: Безпилотен транспорт, отоплени велоалеи...
Снимка: Pixabay

 Безпилотен транспорт, подземни магазини, отоплени велоалеи, въоръжени улични патрули – това не е мястото на действие в утопичен роман, а скоро може да се окаже градът, в който живеем, пише Investor.bg, позовавайки се на Ройтерс.

В момент, когато светът преживява най-голямата си вълна на градски растеж в историята си – близо 70% от населението се очаква да живее в градски райони до 2050 г. спрямо 56% днес, задачата за създаването на по-зелени и безопасни градове става все по-неотложна.

Не е новина, че градовете привличат повече хора, отбелязва урбанистът Филип Род, който управлява базирания в Лондон изследователски център LSE Cities. "Хората се установяват в градовете, за да живеят и работят, защото те са решението – те намаляват значително необходимото придвижване и изискваното пространство за правене на каквото и да е. Но абсолютният ръст на населението – милионите хора, които идват в градовете, е безпрецедентен", казва Род.

Промяната създава значителни предизвикателства за много градове, които вече са изложени на риск от задълбочаването на климатичните промени и растящото неравенство на фона на надпреварата за подслоняване на растящото население и борбата с бездомничеството.

За да се справят с натиска, градовете по света опитват да станат „по-умни“ – от преместване на инсталации за съхранение и търговски обекти под земята до използването на данни и технологии за подобряване на сигурността, здравеопазването и мобилността.

Много градове, особено в бедни страни, трябва да се справят и с голямо и нарастващо население в крайните квартали, където липсват основни услуги, а това увеличава неравенството, а в някои случаи и насилието.

Но безопасността не е единственото безпокойство на проектантите. От малкия американски град Дулут до огромния Хонконг – градовете търсят начин да се преобразят и да променят начина, по който живеят, потребяват и се придвижват обитателите им.

„"Мобилност, вода, отпадъци – най-големите предизвикателства в света са разрешавани в градовете", казва Тийна Кахо, ръководител на Helsinki Metropolitan Smart & Clean Foundation, коалиция от представители на бизнеса, изследователи и държавни ръководители.

Тъй като светът се променя бързо, "градовете ще трябва да прибегнат към иновации както никога досега", отбелязва тя.

Под земята

От Сингапур до Субсахарска Африка, градовете нямат достатъчно площи, за да приютят растящото население.
"Пространството е оскъден ресурс. Използването му по възможно най-ефективния начин е от съществено значение", казва Род.

В исторически план градовете растат по-скоро навън, отколкото нагоре, показва доклад на World Resources Institute и Йейлския университет от януари. Ако бъде оставено без контрол, разрастването може да затрудни осигуряването на основни услуги, например с удължаване на пътуването до училище или до лекаря. В същото време то поглъща обработваема земя и може да застраши зелените площи и биоразнообразието.

За да бъдат устойчиви, градовете трябва да овладеят разрастването си с усилия за увеличаване на гъстотата, отбелязват изследователи.

Правителството във Великобритания, например, обяви планове да изгради стотици хиляди нови селски къщи покрай "Зеления пояс" – защитени райони в английската провинция.

За други градове растящата гъстота ще означава установяването на повече съоръжения под земята, не само мрежата на метрото и комуналните услуги, а също бизнес имоти, търговски площи и инсталации за съхранение.

В Хонконг, известен с високите си небостъргачи и зелени хълмове, нуждата от максимално използване на подземните площи е особено неотложна, тъй като цените на жилищата и на земята са сред най-високите в света. Правителството се ангажира да освободи повече пространство за жилища чрез мерки като изграждане на изкуствени острови. То също така се стреми да използва подземните площи за третиране на отпадъци, центрове за данни, водни резервоари, електроцентрали, крематориуми и спортни съоръжения.

Други градове също поглеждат под земята. Финландската столица Хелзинки мести спортни съоръжения и приюти под земната повърхност. В същото време канадският град Монреал има широка пешеходна мрежа от магазини и хотели под улиците си.

През декември миналата година милиардерът Илон Мъск показа 1,8-километров тунел в района на Лос Анджелис, който е прокопан с нови технологии, изискващи ниски разходи, като първа стъпка към развитието на високоскоростна подземна мрежа за автомобили.

Въпреки че прокопаването и строителството под земята е по-скъпо, то позволява да се пести от разходи за поддръжка и земя.

Изследователи обаче предупреждават, че животът под земята не заменя по-доброто усвояване на терени, а жителите на градовете се безпокоят, че строителството и достъпът до подземни съоръжения ще погълнат зелените площи на повърхността.

Юън Милс, урбанист в британския център за иновации Future Cities Catapult, смята, че отговорът се крие в строителството високо в небесата. "Човешкото тяло се нуждае от дневна светлина, така че строителството под земята няма да проработи", смята той.

Вижте още по темата в Investor.bg


31
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз си спомням като бях малък четох едно списание, че през 2000 г. ще има електрически коли и ще се зареждат от специализирани бензиностанции, а колите с твърдо гориво ще изчезнат !
Странно, НО 20 г. по-късно нищо не се е променило, освен че компютрите ни се побират в джоба, а човешкия умствен капацитет намалява пропорционално на размера телефон...
ФАКТИ !!!
20
0
 
0
 
! Отговори
movieman777 преди 1 година
там имат възможности и пари
19
0
 
10
 
! Отговори
Нострадамо преди 1 година
Като градове на бъдещето е твърде смело казано ... ама като квартали на свръхбогатите . Вече в по-голямата си част това си е реалност .

п.с. Бедняшките квартали ще си останат същите за да не се объркват и смущават обитателите им . Пълни контейнери... опикани ъгли и подлези... кал по улиците ... слабо осветление ... шматкащи се просяци, работници и наркомани .
18
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Отоплени велоалеи... Това в африка няма да е вървежно, а навсякъде другаде ще е твърде скъпо за да съществува ;)))
Те автобусните спирки да затворят и отоплят през зимата не могат да си позволят сега с тези дългове...
17
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
щом е безплатно кой ще ги плаща , безплатен обяд няма , а и транспорта и отоплението са едни от най големите мафии , за тях даже война ще направят , статията е изфабрикувана манипулация
16
3
 
4
 
! Отговори
Скептик преди 1 година
През 70-те бяха много популярни архитектурните утопии. Нищо от това не стана. Само сега текат огромни пари да правят електрокари за разходка. Ами те за друго не стават. Тогава защо изобщо да са четириколесни като и без това вътре има само по един човек. А сами ние ги правехме чрез 60-те години. В големите магазини, складове, заводи беше пълно с електрокари за транспорт.
15
1
 
15
 
! Отговори
Mockingbird преди 1 година
това с отоплените велоалеи направо ме хвърли в джаза... ми нали и без това иде глобалното затопляне, така че, не само велоалеите а и всяка алея в парка ще бъде отоплена.
но пък сбърканяците - психопати от синдериона ни обещават да ни заровят под земята и да заживееме като къртици. в смисъл и толкова слепи.
14
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всичко в името на корпорациите! Да живее новия корпоративен колониализъм!
13
1
 
5
 
! Отговори
jf преди 1 година
Това с велоалеите е неприложимо в Бг. Тук е безобразо презастроено и няма място за никаква корекция в инфраструктурата, освен да съборят половината от новопостроените сгради. Та на новото строителство балконите и климатиците на тях са буквално над тротоарите и улиците с движещите се нагъсто коли. Къде ти място за велоалеи.
12
9
 
6
 
! Отговори
ДртПрч преди 1 година
Не са виновни автомобилите. Хората са твърде много. Нужна е редукция на населението с 2/3. ... поне.
11
8
 
4
 
! Отговори
ДртПрч преди 1 година
Не са виновни автомобилите. Хората са твърде много. Нужна е редукция на населението с 2/3. ... поне.
10
4
 
12
 
! Отговори
та преди 1 година
Спрете,всичко що е двигател с вътр. горене,тяга животинска тяга.Изтровихте планетата с автом. газове.Сами ще се унищожим бре,копиле...
9
1
 
9
 
! Отговори
Бла-Бла-Бла преди 1 година
Ти живей под земята. Аз предпочитам да се изнеса.
8
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
по- глям грандоман от бай *** партийния бизнесмен няма на тоя свят
7
3
 
18
 
! Отговори
Малко вероятно е... преди 1 година
Това с новите европейци няма да стане. С Китай или Япония, може. Ама с ц'рна Европа, никога.
6
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Безпилотен транспорт и отоплени велоалеи ли? Недейте да плашите бай ви ***, че ще се наложи да слезе от голфа си
5
3
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Скоро човечеството ще се самоунищожи от алчност и грандоманията да притежаваш повече !
4
1
 
20
 
! Отговори
до 4 преди 1 година
Това Сталин го направи отдавна... колективизация, масовизация, панелки.
3
4
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Целта е всички да сте навряни в резервати наречени големи градове и да сте напълно зависими.
2
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Брадви ще има ли.(за цепене на дърва питам).

Спонсорирани публикации