Вчера стана ясно, че множество сигнали са били подавани от ръководството на пристанището в Бейрут към властите за опасния товар, който се е съхранявал на територията му. Близо 2750 тона амониева силитра стоят в основата на ужасяващия взрив, който отне живота на стотици и рани хиляди. От нови документи, получени от CNN, става ясно, че множество правителствени агенции, включително и Министерството на правосъдието на Ливан, са били информирани за "плаващата бомба".
Членовете на правителството и съдебната система в Ливан били добре запознати с количеството амониев нитрат, което се съхранява в скалд номер 12, както и опасността, която той крие. През 2013 година корабът MV Rhosus, който се е отправил към Мозамбик, е задържан на пристанището в Бейрут. На борда му е екипаж, съставен от руснаци и украинци, които също остават блокирани в Ливан в продължение на 11 месеца.
От Baroudi & Associates, които представляват екипажа на руския кораб през тези 11 месеца, публикуваха изявление, според което още през юли 2014 г. са изпращали писма до служители на пристанището в Бейрут и Министерството на транспорта, "предупреждавайки за опасността от материалите, превозвани на кораба". Те получили отговор още същия месец "от генералния директор на сухопътния и морския транспорт, който ги информира, че той ще изпрати официални писма до правосъдното министерство с молба да направят всичко необходимо да поправят кораба, който е в ужасно състояние".
"Освен това ни каза, че е изпратил писмо и до военноморските власти, за да направят всичко необходимо, за да поправят кораба и да избегнат потъването му", пише в изявлението. CNN се обърща към Министерство на правосъдието, Министерство на транспорта и пристанищто в е Бейрут за коментар, но така и не получава отговор.
Въпреки предупрежденията, товарът остава на пристанището.
Митническите власти многократно пишат до съда, а според документите, получени от CNN, съдът все пак отговаря на жалбите. Съдията, чието име остава неясно поради правни причини, също отговаря многократно, по един и същи начин - че корабът и товарът му "може и да не са под юрисдикцията на съда".
В четири писма, написани на ръка, от 2016 до 2017 година, съдията и неговият наследник са отговорили на служителите на митницата, че е необходимо "да обсъдят до каква степен компетентността на съда" обхваща този въпрос.
От Baroudi & Associates също така заявяват, че потенциално взривоопасният товар е бил предназначен за Мозамбик и че е доставян "по заповед на Международната банка на Мозамбик за експлозиви Fabrica De", когато е бил задържан в Бейрут. Международната банка на Мозамбик и търговската минна компания Fábrica de Explosivos de Moçambique също не отговарят на искания за коментар по въпроса. Но Директорът на пристанището Бейра в Мозамбик Антонио Либомбо отрече да е знаел нещо за руския кораб.
"Обикновено ни уведомяват преди да дойде кораб В този случай никога не получаваме известие за кораб, който идва в пристанище Бейра с тези характеристики и товар", съобщава Либомбо пред информационната агенция Lusa. Министерството на транспорта и съобщенията в Мозамбик също твърдят, че не са били информирани за подобен руски кораб.
Възможността взривът да бъде предотвратен вече възпламени недоволството на обществото към правителството в Ливан. През изманалата нощ там имаше протести, като за мнозина трагедията е поредното доказателство за неспособността на правителството и корупцията.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Франция реши да понижи с по-малко от планираното корпоративния данък заради опозицията
Идва ли охлаждане на пазара на акции?
Как един тръбопровод превърна Канада в световна енергийна сила
Великобритания ще продаде 20 изтребителя Eurofighter Typhoon на Турция
"Лукойл" планира да продаде международните си активи
Лихвите на потребителски и жилищни заеми намаляват на годишна база през септември
Три зодии, за които кариерата е на фокус на 28 октомври
Илия Лазаров: Големият печеливш от войната в Украйна ще бъде Китай
Радев: Задкулисие и липса на отговорност спъват развитието на България
Има ли България резерви от горива или са само на документи?
Същинската част от Купата на България започва
Реал Мадрид взе решение за Винисиус Жуниор
След 14 месеца игнориране от трима треньори: Той отново игра за ЦСКА
Дербито на Пловдив наближава: Феновете на Ботев изкупиха билетите като топъл хляб
Трансфер на "Герена": Левски продава Марин Петков за 2.5 млн.
Цветомир Найденов пак е тук! Ето какво написа след 5:4 над Лудогорец
Нумерологична прогноза за месец ноември
Sabaton, Savatage, Epica и Sevi влизат в Be4 HILLS
13 маникюра, идеални за Хелоуин (+Снимки)
Рецепта за вегетарианци: Печено червено цвекло с розмарин
Маникюри за късмет и пари през ноември (+Снимки)
Рестарт на диетата: Есенни храни за здраве и отслабване
Всяко второ дете в България е жертва на кибертормоз
Орбан ще обсъди с Тръмп санкциите срещу "Лукойл"
Адвокат Михаил Екимджиев: Промяната на обвинението на Коцев е процедурен трик
На година в България от мръсен въздух умират 12 хиляди души
Утре България и „Райнметал“ официално подписват стратегическия проект за барут
НСТС се оказа безсмислен: Остана без решение за почивките по празниците, нито за отпуските за родителите
Екзотична физика: Каква трябва да бъде неутронната звезда, за да се превърне в черна дупка
Сияеща метеорна следа „фотобомбардира“ кометата Lemmon в невероятни кадри от телескоп
Astrobotic отложи изстрелването на лунната сонда Griffin-1 за средата на 2026 г.
Светът е на крачка от откриването на ваксина срещу рака
Исторически момент: Ще „хванем“ парче от комета
Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света