На нашата планета златото е "пришълец" - как се е появило?

Цялото добито количество е колкото куб със страна 22 метра
24 фев 2024 14:15, Елка Василева
   На нашата планета златото е "пришълец" - как се е появило?
Снимка: архив, БГНЕС

Златото, добито в хода на човешката история, може да се сведе до златен куб със страна 22 метра. Под повърхността има много повече от благородния метал. Но цялото злато на Земята всъщност… е паднало от небето.

На нашата планета златото е "пришълец". То в буквалния смисъл е паднало от небето. А статутът на благородния метал в много човешки цивилизации е направо божествен, пише Дойче веле.

Колко злато има на Земята?

Знаете ли, впрочем, че цялото злато, добито на Земята в хода на човешката история, може да се сведе до златен куб със страна 22 метра? Е, тежестта на този куб ще бъде 200 000 тона, но въпреки това изглежда малко - просто една 6-етажна сграда от злато.

Под повърхността на планетата се крие много повече злато - учените смятат, че става дума за 30 милиарда тона. По-голямото количество от него е заровено дълбоко в земната мантия и дори в земното ядро, където този тежък метал е потънал заедно с други тежки елементи още когато са се формирали слоевете на младото и още течно земно кълбо. В земната кора останало съвсем малко злато, към което се добавили и още скромни количества в резултат от метеоритни попадения. Така на онези места, където има или е имало изригвания на магма, са се образували и отлагания на злато, което хората търсят и добиват вече от 7000 години. Особено край горещи минерални извори.

"Вечното злато"

Но защо златото е издигнато от хората на такъв пиедестал? Причините са няколко. Първо - то е рядък метал, а дефицитът автоматично повишава цената. Второ, то е красиво, блести с цвета на слънцето, което особено древните цивилизации безкрайно почитат. И трето - именно защото е много красив и мек метал, подлежащ на обработка, от него се правят какви ли не накити, декорации и украшения. Оттук следва четвърто: От най-дълбоки времена златото е символ на богатство, власт и на престиж, редица религии и цивилизации го използват за тържествени и ритуални цели. Освен това златото е много стабилно и никога не ръждясва, така че златните накити и златните монети са "вечни". И дори да ги заровиш в гърне под земята, те ще изкарат столетия без никакви негативни последствия.

Още от 6 век пр.н.е. златото се използва като разплащателно средство, а много по-рано - някъде в периода 4600-4200 години пр.н.е. са били изработени накитите, открити в некропола във Варна, които много археолози смятат за най-старото обработено злато в света.

Неслучайно през цялата човешка история хората са се опитвали да синтезират злато - като започнем от древните алхимици и стигнем до днешните физици, работещи в големите ускорители на частици. Но на Земята това просто не може да стане, планетата е прекалено малка, а нужните температури нямам как да се развият. Според американското научно списание Science, цитирано от германския седмичник "Ди Цайт", в "космическите работилници" обаче могат да се развият такива температури, особено при сблъсъка между две звезди.

Най-вероятен резултат от сблъсъка между неутронни звезди

Авторът на статията в германския вестник Урс Вилман припомня почти единодушното мнение на учените, че златото идва от Kосмоса и че то е продукт на изгорели звезди. Дълго време учените смятаха, че необходимите за неговото възникване високи температури и "неутронна гъстота" се получават като условия при имплодирали слънца, които се превръщат в "супернови". Днес повечето учени застъпват тезата, че те са продукт на сблъсъка между две неутронни звезди.

От статията в "Ди Цайт" научаваме още, че през 2017 година астрофизиците наблюдавали сблъсъка между два такива "звездни трупа" - той се е случил преди 130 милиона години, но "новината" за него се движи със скоростта на светлината и достига едва сега до човешките телескопи. По онова време, когато на Земята още живеят динозаврите, тези две неутронни звезди се сблъскват в Космоса, а от сблъсъка им възникват различни елементи, включително злато и уран. И по-точно тогава е възникнало злато, равняващо се на 30 пъти масата на Земята и уран, който е 10 пъти масата на земята.

Златото освен всичко друго е и много добър проводник, с който преимуществено работят и специалистите по космическа техника. Така кръгът се затваря: дошло от Космоса, част от него се връща в Космоса, помагайки на земните учени.

ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ -ПРИ СБЛЪСЪК НА ДВЕ НЕУТРОННИ ЗВЕЗДИ СЕ ПОЛУЧАВА ЧЕРНА ДУПКА ОТ КОЯТО НИЩО НЕ ИЗЛИЗА ДАЖЕ СВЕТЛИНАТА ТА КАМО ЛИ ЗЛАТОТО--.??

След тая информация се обезмисля версията, че извънземните са разработили тук златни мини и съответно ново поколение хомо, което да копа там. Това във връзка с развитието на човешката цивилизация. Второ, по време на най-плодотворните пиратски времена е имало периоди на обезценяване на златото поради бързия начин за придобиване чрез грабеж. Според хрониките по улиците на Ямайка се търкаляли десетки златни монети. И трето, на Земята се губят 200 000 тона мед.

То сичко на нашата планета е "пришълец" не знам някъде да се произвеждат химически елементи освен в лабораториите.

Съкров преди 2 месеца
След като вече не се е намерило съкровището на Адолф Хитлер и съкровището на другите сатрапи, миcиpки, питайте Бойко Борисов къде е закопал неговото злато, за да не се мъчат иманярите от бъдещето

Иманяри сър преди 2 месеца
След 100-200 години ще има хора, които ще търсят кюлчетата на Бойко Борисов. Ще разкопаят цяла Банкя. Къщата на Баце ще бъде изрината с багери и сонди. Иманярите ще четат коментари от стария интернет (включително и този коментар) и ще търсят къде Боко си е скрил златото. В БАРСЕЛОНА НЕ Е, може да има бункер под къщата в Банкя. Там разкопайте на 50 метра дълбочина поне (това е инструкция за иманярите от бъдещето)

Тенгри кан преди 2 месеца
Как точно се е появило златото под земята го има ясно описано в българският епос "Шан кизи дастани" или "Сказание за дъщерята на Шан", но понеже учените са глъви и прости тукмаци и слушат наште историци галфоне, още хилядолетия ще се чудят. А ние, дори го обяснявахме това в Годината Бури Барс!;))) Четете бре, олигоси, кво кат сте учени? Дан сте фанали Господ за шлифера? Или лижете топчацити на владетеля на златото, тъма тархана Яга Албасти?:)))

Кюлчан Воевода преди 2 месеца
Вълчан Войвода е направил първия си милион, като е заминал с турците да иманярства из Балкана, в търсене на 3-те стари римски трезори на злато, намиращи се на територията на България. Когато го питали "Познаваш ли Балкана?", Вълчан рекъл "Познавам го като пръстите си", без да го познава изобщо, бидейки пират в Гърция. Въпреки това води турците и намират имането. Вълчан реже главите на турците и дава на единия труп половин кюлче злато,да си го носи гроба.След това става най-богатия българин в ОИ.

До 39, когато да живели фараоните свети Петър още не е бил измислен. Иначе много харесвам приказката, че някой толкова са толкова бедни,че единственото, което имат е пари

Фараоните са се покривали отгоре до долу със злато и пак са отишли при Св. Петър. Злато, диаманти, яхти, къщи и какво ли не, не дават на никого безсмъртие, само създават проблеми. Човек е толкова малко на този свят, че алчността е жалка. Всъщност хубав живот имат хора които живеят в любов, радост, мир и доброта, това са щастливите хора. Богатите са ощетени хора от всичко истинско и хубаво, те плащат за изкуствен оазис.

Yakoshiba Nagazaki преди 2 месеца
Защо сте сложили снимка на Бокича до златото.Това е много рисковано.Знаете всички за афинитета му към ,,редкия метал".Съобразявайте ги тия работи,че виж,по някое време статията за златото вземе да зачезне в някое чекмедже.Той Чекмеджан много-много няма да му мисли за таа работа.

НЕ ПИТАЙТЕ КАК СЕ Е ПОЯВИЛО ЗЛАТОТО - ВИНАГИ СИ Е БИЛО В ЯДРОТО, ПИТАЙТЕ КАК СА СЕ ПОЯВИЛИ СКАЛИТЕ, ПОЧВИТЕ И ВОДАТА!!!...

Междупланетарни ГЕРБ преди 2 месеца
На други планети златото е повече от желязото и тамошния Бойко краде винкели а бедните строят къщи от злато. Различни светове сър. Но ГЕРБ е навсякъде.

Бойко преди 2 месеца
Както всичкото друго злато - взели сме го от другите извънземни, които са го изкопали и сме го скрили в дупки, пещери и шкафчета.

Атмаджа преди 2 месеца
Това откритие днешните пишман-учени ли го направиха?

двойка по физика, излъга, хич не е най-добрия проводник: сребро, мед, злато

Каквото и да пишете преди 2 месеца
Златото си остава специално. То е най-добрият проводник, най-лесно се обработва и освен всичко друго изглежда най-красиво. Не съм сребролюбец, но качествата на златото сами говорят за себе си. Не пишете небивалици, а вижте приложението му.

МЛАД Ц-ИГАНИН преди 2 месеца
И ТЕЗИ ОТ НАШ'ТЕ ДЕТО ГИ ГЛЕДАШ ДА БЪРКАТ В КОНТЕЙНЕРИТЕ И ТЕ ИМАТ ЗЛАТО

ВСИЧКИ Ц-ИГАНИ преди 2 месеца
ВКЛ. И "СОЦИАЛНО-СЛАБИТЕ" КРИЯТ СЕМЕЙНО ЗЛАТО В СПЕЦИАЛНИ СКРИВАЛИЩА

Трупат ги у банките у хранилищата. И кво? Пак си умират като им дойде времето.

И що го трупат приживе? Никой не си взема кюлчетата от тоя свят.