Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

Анализ на политолога и преподавателя Лина Хотнишка, английски възпитаник
1 яну 2020 18:35, Анисия Иванова
231
Можем ли да вземем пример от английската образователна система?
Снимка: Личен архив

Можем ли да вземем пример от английската образователна система?

С този въпрос Dnes.bg се обърна към Лина Хотнишка, която е преминала през всички степени на образование на Острова. В началото на 4 клас тя заминава за Великобритания, там завършва своето начално, средно и висше образование, получавайки бакалавърска степен по политология и международни отношения от лондонския университет Роял Холоуей през 2009 г. ВУЗ-ът е един от водещите университети - на 17-то място във Великобритания и на 118-то в света.

Година по-късно се завръща в България, където получава своята преподавателска квалификация по английски език за чужденци и завършва магистратура по английски език и култура в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Всяка една от степените си на образование - и в Анлгия, и в България, тя завършва с отличен, над 5.50.

Днес Лина преподава английски език на неанглоговорящи и английска литература, математика и френски език на англоговорящи. Омъжена е, майка е на три деца.

Разликите в образователните системи между България и Англия са идеологически, колкото и странно да звучи това в контекста на двадесет и първи век, в който се очаква всички европейски общества да бъдат основани на едни и същи принципи. Ще обясня какво имам предвид.

Английската система третира учениците като индивиди, различни и уникални в своите дарби, потенциал и силни страни. Затова още след седми клас започва процес на специализация, в който учениците, които показват умения в определени предмети, започват да ги изучават по-разширено, за сметка на предметите, в които срещат повече трудности. Кулминацията на този процес е в 11 клас, когато учениците избират 3 или максимум 4 предмета, които изучават през последните 2 години от средното си образование, които сформират тяхната "диплома".

Те полагат изпити по тези три предмета в края на 12 клас и с оценките от тези изпити кандидатстват в университет. Така например - ученици, които показват умения в точните науки, могат да получат три пълни шестици по химия, физика и биология и да влязат да учат медицина в най-добрите университети без средният успех на дипломата им да бъде повлиян от оценки по предмети, които нямат отношение към медицината.

Така отрано се отсяват филолози от инженери, спортисти от философи и пр. Това е повече от естествено!

Защо да не насърчаваме децата да развиват писателските си дарби, вместо да ги обезсърчаваме за това, че не разбират висшата математика толкова добре, колкото онези, които имат по-аналитичен ум?

Вярвам причината е в това, че образователната система в България е преминала само през козметична идеологическа реформа. Премахват се униформите след края на тоталитарния режим с идеята, че така децата ще изразяват своята индивидуалност, но не е направено така, че индивидуалността им да може да се изразява чрез самия образователен процес!

Нима дрехите са по-важен израз на индивидуалността, отколкото дарбите и уменията, които са заложени в учениците?

В Англия униформата е задължителна във всички държавни училища. Частните училища имат право да решават дали да изискват униформи от учениците си и въпреки това почти не се срещат частни училища, в които не се носят униформи. Ползите от униформите са очевидни за всички здравомислещи хора, затова не считам, че има нужда да ги посочвам тук. Мисля, че униформите трябва да са задължителни за всички държавни учебни заведения!

Въпросът е по-скоро дали има политическа воля в страната ни да се премахне "униформата" в образователния процес.

Друга основна разлика между българската и английската система е в начина на оценяване на учениците. В Англия изпитите, които сформират дипломите за основно и средно образование, които се полагат на 16- и 18-годишна възраст, се съставят и оценяват от организации, които са независими от образователните институции.

Това е един вид "разделяне на властите" в образователната система и, ако се замислим, има логика в това преподавателите и изпитващите да не бъдат едни и същи лица! По време на изпитните сесии на учениците се дава "кандидатски номер" – цифра, която записват в поле на всеки лист хартия, който използват в изпитите. Така, когато тяхната работа се проверява от съответната компания, проверяващият няма никаква лична информация за съотвения ученик – той не знае нищо относно неговата раса, националност, пол и религиозна принадлежност. Това е един сигурен начин да се избягва дискриминацията при оценяването на изпитната работа.

Разбира се, така и злоупотреби като "купуване" на оценки стават невъзможни, защото изпитващите са анонимни лица, които получават изпитни работи с кандидатски номера, избрани на случаен принцип.

Единствените оценки, които учителите поставят, са тези, свързани с вътрешното оценяване в училищата, но те нямат отношение към тяхната диплома, а са по-скоро с информативна цел относно нивото на учениците. Оценките, които учителите поставят са два вида – оценка за успех и оценка за поведение и/или отношение към предмета – и тези оценки са абсолютно независими една от друга.

Според мен това е единственият честен начин учители да оценяват ученици! За мен е безумие, както е регламентирано в българската система, детето ми да получи тройка по математика и аз да не знам дали то е получило тази оценка, защото не се старае, или защото полага всички усилия, но все пак не успява да усвои материала! Също така, нормално е да бъда информирана дали детето ми се държи невъзпитано в час, въпреки че е пълен отличник!

Училищата трябва да бъдат институции за прогрес във всяко една област от живота на учениците – образователен, културен и нравствен.

По време на тоталитарния режим в България също е имало оценки за "поведение“, но те, както униформите, отпадат като задължения на образователните институции, най-вероятно защото често са били използвани с политически цели. На моя чичо са му намалили поведението, когато бил ученик, защото на Великден отишъл на църква... Но това, че е имало такъв вид злоупотреби, не означава, че самата идея на оценките за поведение е нещо неправилно!

Фактът, че едва през 2016 г. се регламентира домашното образование в България е още един признак за болезнено бавната идеологическа реформа на образователната система в страната.

В Англия домашното образование отдавна е регламентирано – всъщност то предшества институционализираното образование там, което става норма след индустриалната революция. Благородническите английски семейства от край време са образовали децата си в домашни условия, като за целта са наемали частни преподаватели по съответните предмети.

Така домашното образование в Англия до ден днешен се счита за привилегия на заможните семейства и е нещо, което мнозина биха искали да могат да си позволят. Същевременно в по-голямата част от българското общество все още преобладава мисленето, че домашното образование е нещо "ненормално" и едва ли не вредно за децата! Отново виждаме коренните идеологически разлики между английската и българската образователна система – в едната страна се гледа на децата като на индивиди, а в другата – като части от масовката на випуск еди-кой си.

Поради факта, че в Англия изпитващите организации са независими от училищата, родители, които образоват децата си у дома, сами решават коя организация да изберат и кога детето им да се яви на съответния изпит в зависимост от неговите индивидуални способности. Така много деца в Англия, които се образоват у дома, имат възможността да завършат училище по-рано. Свободата на родителите да решават как да образоват децата си е нещо, което дори не се дискутира в английското общество – то е толкова естествена норма, колкото е свободата при религиозната или политическата принадлежност.

В България, вместо все повече да се овластяват родителите и да се подкрепят в образователните решения, които те взимат за децата си, през последните 10 години видяхме множество опити от страна на държавата да налага своята воля в областта на образованието, отново в унисон с остатъците от тоталитарната идеология на миналия строй. Така бяхме свидетели на многобройни предложения, отправени от политическия елит, предучилищното образование да бъде направено задължително.

Поради елементи, останали от тоталитарното мислене, в политическите среди през изминалата година видяхме как държавниците ни са повече от готови да присвоят чужди практики в областта на детското законодателство и социалната политика, ако те дават власт на държавата за сметка на семействата. Как можем да си обясним факта, че сме склонни да приемаме едни практики от западните общества, а други не, освен ако не сравним идеологическите основи на тези практики? Очевидно е, че като страна имаме преференции към политики, които овластяват държавата за сметка на индивида, което е плод на тоталитарното ни наследство.

Време е да отсеем житото от плявата.

Време е да възприемем добрите неща от западната образователна система, като не преставаме да стоим непреклонни пред вредни влияния като ювеналната юстиция, джендър идеологията и ранното сексуално образование, които се опитват да влизат в българските училища чрез анкети от ЕС, нови програми, учебници и помагала, чрез либералните идеи за възпитание от Европа.

Автор: Лина Хотнишка


231
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
188
5
 
2
 
! Отговори
Българин, учил в БГ преди 1 година
Браво на Линчето Хотнишка, само не спомена мама и тати колко кила мангизи са вложили в нея, за да я изучат и докъде е стигнала - до учителка по английски език.... Ами то и всеки учител по английски език, завършил в изстрадала България може да го върши не по зле от английската другарка....
Чудя се обаче, защо като сме толкова затъпели, защо български ученици печелят световни олимпиади по математика, химия и физика..... Май проблема не е къде си учил, а как .......
187
2
 
4
 
! Отговори
Uma Paloma Blanca преди 1 година
Жабата като видяла, че подковават коня и тя вдигнала крак. Умувайте ***. Живота ,си тече, докато вий умувате кое как кога от къде. И пак ще сте на същия хал, защото не ви идва отвътре, нямате усет. Квото и да копирате автоматично, пак няма дави се получи. Времето го е доказало.
186
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Фактът, че едва през 2016 г. се регламентира домашното образование" Не, стана по зле! Защото чиновниците решиха, че няма нужда да подобряват програмите, и започнаха да изхвърлят деца с наказание изключване, мотивирайки: не се справяш с НАШАТА програма - мини на самостоятелна форма (което е домашно образвание според тях). Нещата са кошмарни с това побългарено нововъведение.
185
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Време е патриотарите да спрат да се бъркат в образованието и най- вече "долу ръцете" от историята!
Време е в училище да спрат да се назначават хора по партийна принадлежност- Калинки.
184
1
 
8
 
! Отговори
Да допълня... преди 1 година
До НЕГРАМОТНИ 149 Журналистите са неграмотни , ти говориш за ученици.
183
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Децата на предателите-емигранти стигат най-много до колеж с BTEC диплома или някой пропаднал английски университет..
182
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 181
Всички българи завършили колежи в Англия са BTEC диплома .. Това е за слабо умници , шизофреници.. Звучи като ПИТЕК.......Не са всичките, а почти всичките българи в България са супер лайнаристи!
181
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всички българи завършили колежи в Англия са BTEC диплома .. Това е за слабо умници , шизофреници.. Звучи като ПИТЕК..
Аз вика завърших здравни грижи - да не си помислите за медицинска сестра .. За санитарка и гледачка на дъртаци..
180
1
 
5
 
! Отговори
майна преди 1 година
Като знам как станах инженер, ме е страх да ида на доктор.
179
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 175
Никой не купува диплома за да работи като програмист , математик или хирург........разгеле по математика и програмиране не става ама при някои "хирурзи" има купени изпити. А колко са математиците в България? А българските програмисти са с голями претенции че са нещо велико ама се доказа че са само газирана вода в сравнение с индийците, руснаците и китайците. За американци няма да споненавам защото почти всичко тръгва от там!
178
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Майка на 10-класник 157
Кариерното ориентиране трябва да започне преди 7 клас - това е проблемът........Ами глупости, трябва да почне още от утробата на майката или от семето на таткото!
177
1
 
15
 
! Отговори
Ганьовците преди 1 година
Са с известни с това, че разбират от всичко.

От дивана пред телевизора могат да обяснят черните дупки, икономиката , футбола, геополитиката, докато дават съвети по ядрена енергетика и локат домашна ракия със салатка.

Естествено през това време от телевизора се лее яка чалга, която е основен стимул на мозъчната им мощ.
176
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Явно някой хора не различават професионално от академично образование..
Наука от занаят..
175
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Купуват се дипломи по Икономика и политология и др.. И това е явление дори в Германия .. Ердоган е с фалшива диплома по икономика..

Никой не купува диплома за да работи като програмист , математик или хирург...
174
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 163
.....има над 10хил. деца българи , осъкатени от Британската образователна система с дипломи които не им дават право да продължат в университет.......Имаш буби у главата!
173
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 164
А не може ли да престанем да копираме западни модели,при положение,че преди '89 г.имахме една от най-добрите образователни системи........Не можем защото страдаме от национално тулупие и анти-акълие! Ако можехме досега щяхме да го докажем!
172
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 170
Кембридж , Оксфорд , UCL , Медицинските университети в България - приемат само с A-Level. 100% истина.......На кой нормален човек му дреме за българските университети и с какво били приемали. Диплоните се купуват и "специалисти" се "печатат"!
171
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен

Винаги приходите на университетите са по големи от това което влиза таксите на студентите.. UCL - 1.3милиарда делено 36хил.студенти е 36хил. паунда
МИТ - САЩ се падат 1милион долара на студент .. а таксите са по-малки..
Никой не иска да харчи пари и време за негодници..
170
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кембридж , Оксфорд , UCL , Медицинските университети в България - приемат само с A-Level. 100% истина..
169
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
до 158 и 163 - недей да се пъниш и дезинформираш народа, различните университети в UK имат различни изисквания и балът се формира с т.н. кредити, някои взимат дори оценките от GCSC. Айде бегай сега обратно във факултето да си продължиш образованието