Децата след шести клас трябва да могат да избират в кое изкуство да се развиват - литература, музика, изобразително изкуство или сценични изкуства, и там да разкрият възможностите си. Tова каза за БТА учителят по изобразително изкуство от СМГ Пенчо Симеонов.
Неговото мнение е, че е най-добре учениците в средния курс да изучават изобразително изкуство факултативно. "Кому са нужни днес всестранно развити личности, които си мислят, че от всичко разбират? Нека учениците сами открият на какво са способни", допълни Симеонов.
Според него електронните игри, интернет, рекламата, анимацията влияят потискащо върху въображението на децата. Те все по-често използват образни шаблони от игрите, комиксите, анимацията. Как да твори едно дете, когато в едната си ръка държи смартфон, от който гледа, а в другата - четка или молив, пита Симеонов.
Децата изгубиха усещането за полет на въображението. Трудно си представят себе си в една фантазна обстановка. Станаха много земни, практични и консумативни. Днес те разполагат с всичко - материали, образи от целия свят, информация, но в главите им е един информационен хаос от готови модели, посочи учителят.
Часовете по изобразително изкуство драстично намаляват през последните 20 години за сметка на други предмети, коментира учителят по изобразително изкуство. Според него не е възможно за един час да се преподава история на изкуството на Египет или Древна Гърция. За един час не могат да се изброят само династиите и периодите, допълни учителят.
Той настоява да се въведе един учебник по този предмет. В момента всеки колектив, който напише учебник, започва да си го рекламира и препоръчва на учителите, каза Пенчо Симеонов. Ако авторите имат много връзки, приятели и познати, учебникът им "върви", допълни той.
Идеята за един учебник по предмет беше застъпена от бившия образователен министър Анелия Клисарова. Тя настояваше до завършване на основно образование учениците да учат по един учебник за всеки предмет, а не както досега да се избира между три.Според Симеонов и учебниците по изобразително изкуство не са пощадени от грешки и недомислици.
"Например в учебник на популярно издателство има урок "Кухините в човешкото тяло". Защо ли?", чуди се той.
В него има и теми като "Преобразуване на формата" или "Абсурдни рисунки", каквито са работите на Морис К. Ешер, които не се обясняват смислено и разбираемо на децата, уточни Симеонов.
Твърде много аналогии се правят между неща, създадени от природата и такива, създадени от човека, които са пределно ясни и губят времето на децата, смята учителят.
Преподаването на изобразително изкуство трябва да бъде съобразено с профила на училището, смята Симеонов. Например в СМГ изобразително изкуство при по-големите се преподава в три направления - развитие на мисленето и възможностите в индустриалния и графичния дизайн, аранжиране на вътрешно архитектурно пространство и приложна комбинаторика, която подпомага първите две и прави връзка с точните науки - физика, математика и други науки.
Учениците до края на четвърти клас трябва да са получили елементарни познания за изразните средства на живописта, графиката, скулптурата и приложните изкуства, смята Нели Димитрова, която е начален учител в 71 СОУ. Според нея в начален курс часовете по изобразително изкуство, както и по музика трябва да се водят от учители, завършили педагогика, но да имат и специална подготовка в тези области.
Указанията на учителите в начален курс към децата трябва да бъдат кратки, корекциите да подпомагат изграждането на рисунката, но съобразно индивидуалния замисъл на ученика и задачите на урока. Учителят трябва да напътства и постоянно да насърчава учениците, като е важно във всяка рисунка да намира някакво постижение, колкото и малко да е то, смята Димитрова.
Според нея учителите, които не са специалисти, не подхождат по този начин и убиват ентусиазма и желанието на малкия творец.
"Каквито грижи се полагат за овладяването на писмения език от децата, такива трябва да бъдат грижите на учителя за усвояването на изобразителния език", посочи учителят.
Според художника и педагог Севда Потурлян, основател на арт школа "Таланти", поради неглижирането на часовете по изобразително изкуство в цялата ни образователна система повечето деца към 11-12 годишна възраст започват трайно да губят интереса си към рисуването.
Според специалиста децата, които се занимават по-сериозно с изобразително изкуство, имат редица предимства пред останалите. В ранна възраст развитието на умението на детето да рисува е свързано с напредъка на пространственото му мислене, на умението му да осъзнава и претворява заобиколното.
Ако до десетата година детето не се е занимавало сериозно с изобразително изкуство, то след това се отказва от рисуването като изразно средство за сметка на езика и технологиите, допълни тя. Това е и причината интелигентни хора да са безчувствени към възприемане на изобразителното изкуство, посочи Потурлян.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Как Тим Кук избегна катастрофата на Apple тази година?
Оперативната печалба на Berkshire Hathaway записа ръст от 34%
Кадър на деня за 1 ноември
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 3
Търговската война така и не успя да промени икономиката на Китай
Как природните катаклизми могат да влияят положително на икономиката на САЩ - Част 2
Навици след работа, които преобразяват тялото и ума
Сериозна заплаха за сигурността: Няколко дрона прелетяха над Белгия
Николай Сотиров: Културата е лицето на нацията, а не икономиката и политиката
Посланикът на САЩ в Гърция Кимбърли Гилфойл пристигна в Атина
Огромна новина за ЦСКА: Обявиха капацитета на "Армията" - променлив е
Челси отново приземи Тотнъм
Байерн отнесе Леверкузен и продължава без грешка
Изненада в Италия: Комо изпусна Наполи
Левски излиза с новия екип срещу Арда
Карлос Насар с първи думи от Бахрейн
Дневен хороскоп за 2 ноември, неделя
Седмична таро прогноза за 3 – 9 ноември
С какво родените през ноември са толкова интересни?
Любовен хороскоп за 3 – 9 ноември
Протеинови палачинки с извара
3 картини разкриват какво ви очаква през ноември
Над 140 000 души почетоха паметта на загиналите в Нови Сад
Илиан Илиев обяви групата на Черно море за мача с Лудогорец
Желязков: Подобряването на транспортната инфраструктура е показателно за развитието ни
Моторист загина в катастрофа в Пловдив
Обявен за починал преди години мъж бе открит жив и здрав в Пирин
Криминално проявен е задържан за нападение над фелдшер
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship
Космически апарат засне мощен взрив на обратната страна на Слънцето