За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град

Малко хора обаче се местят, за да си изкарват прехраната
28 авг 2020 14:23, Елка Василева
61
За по-добро заплащане: 100 000 души пътуват всеки ден за работа в друг град
Снимка: архив, БГНЕС

Поне 100 000 души пътуват всеки ден до друго населено място, за да изкарват хляба си. В София средно дневно влизат за работа от съседни агломерации около 17 000, останалите големи градове също са магнит за работещите, показват данни на общините, цитирани от "Монитор".

Сектор енергетика, големите икономически зони, както и морските градове привличат огромен брой служители. Към Варна и Бургас всяка сутрин отиват по 10 000 от околните насели места. Стара Загора, Раднево и Севлиево заради големите ТЕЦ-ове и индустрия са също притегателни центрове.

Преброяване на Столична община на влизащи и излизащи показва 17 000 души, идващи от други населени места. Само от Перник броят им е 11-12 хил. души или всеки десети жител на близкия до столицата град с население 120 000 души по данни на Евростат за 2019 г.

От другите близки градове най-много работещи идват от Ихтиман, Своге, Самоков, Костинброд, Драгоман и др.

Сезонните работници в столицата през лятото стигат до 42 000 души, през зимата са около 15 хил., показват още данните на столицата. Постоянно работещи в София, които по адрес са от провинцията, варират между 110-130 хиляди.

Успехът на Тракия икономическа зона в привличането на работещи от региона е ясно видим – жители на пет общини се стичат в заводите в индустриалната зона, за да работят. Към Варна всеки ден пътуват от общините Аксаково и Суворово.

Освен с автомобили, работещите се придвижват с автобуси и влакове. През пандемията броят на пътуващите намалява за сметка на личните коли. Статистика на БДЖ показва, че най-натоварени крайградски маршрути по железопътната мрежа са участъците около София - до Перник, Своге, по направление София – Ихтиман – Костенец. Около Пловдив най-много работещи пътуват до Пловдив от Асеновград и Пазарджик. Това са и направленията, по които пътуващите най-често избират да ползват абонаментни карти – между 40 и 50% от всички пътници в изброените участъци са с абонаментни карти, коментираха от БДЖ.

Средно пътуващите за ден между София и Перник са 5500, малко над 5 хил. са между София и Своге,  двойно по-малко между Костенец и столицата.

Една от крайградските линии с много пътници е Пловдив – Асеновград и обратно – 3400. Возещите се с влака Пловдив – Пазарджик и обратно са 1200. Представените данни са от продажбите на превозни документи през месец юли 2020 г. В сравнение с месец юли миналата година от железниците отчитат общ спад от средно 15% за превозените пътници в крайградските маршрути.

Ако за пътуващите работещи има данни в общините, то националната статистика представя данни за миграция на населението, но без причините. Последната подобна е 2013 г. и включва миграция с причини като препитание, бракове, преместване с родители и други. Такива данни НСИ ще предостави следващата година, когато ще се проведе преброяване на населението. Няколко години отне да се наложи едно допълнение в отчетността на сключените трудови договори, предложено от Българска стопанска камара.

В момента в НАП и НОИ има такава информация за всяко едно работно място, на което е нает човек на трудов договор, защото има и работни места, на които не са наети лица, а са самонаети лица, семейни работници, заети в неформалната икономика. Но статистиката ги отчита като заети, защото при проучванията ги хващат, че работят, но често работят без договор. Но от 2018 г., когато се обявява сключеният договор за конкретното работно място, се обявява и в кое населено място е то.

Наличните данни за миналата година показват, че вътрешната миграция в България не е насочена само към София.

Хора се местят от село към град, после към по-голям град, към столицата и накрая към чужбина. Понякога обаче и софиянци се местят в други градове. Българските градове, които увеличават населението си, имат два общи белега - приток на инвестиции и откриване на нови работни места. В Пловдив най-големият магнит за преселване е икономическата зона “Тракия”, в шуменската индустриална зона също се откриват нови производства, а в област Кърджали освен новите заводи, предимно за автомобилни части, високи заплати дава и мината за злато до Крумовград.

Последната статистика от 2013 г. показва, че миграцията заради постоянна и временна работа са около 8000 души. Дори за тогавашния период цифрата е малко подценена като число, смята Димитър Бранков, зам. - председател на Българска стопанска камара. Но има други по-сериозни причини, които са с повече хора – това са брак, образование, преместване при или с родители и други причини, които не са упоменати. Като цяло имат много по-голям относителен дял. Което е обяснимо, казва Бранков, у нас има много ниски коефициенти на вътрешна трудова миграция.

Има много случаи в енергетиката като Стара Загора -  притегателен център за работещи от Хасково, от Пловдив или от селата, за да работят в областния град. Не само мините, но и всички обслужващи дейности, услуги и фирми, които се занимават в този комплекс. Такива точки има много – там, където се съхрани съответната индустрия и енергетика, най-вече са притегателни точки, коментира още зам.-председателят на работодателската организация.

Такъв обмен има още от началото на прехода в Севлиево. Много хора от Габрово и в момента работят в Севлиево или се преселиха да живеят в Севлиево заради работата си. АЕЦ „Козлодуй“ също е такъв пример. Друг такъв секторен център, но за временна заетост, е туризмът. Точно в най-големите морски общини са и най-големите числа на временна заетост. Друг такъв сектор е строителството.


61
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
0
 
0
 
! Отговори
Отговор преди 4 седмици
До смешно

Не приятелю работника е платен съдружник.Той реално изкарва парите на работодателя си.И това ,че гениалните бизнес умове се опитват да прекарат хората с минимално заплащане ,а очакват производителност е патоса в ситуацията.Ако толкова държиш на сравнението със стока.Стоката има по-висока цена за качеството си.Тук за качество рядко се плаща.Всички бленуват за развитие ,а не искат да плащат за качество.А качеството не е да станеш от шлосер програмист.То е да станеш от шлосер по-добър...
52
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
къде да пътувам и колко повече ще изкарам като си сложа загубеното време,което също е пари и горивото на колата и накрая не остава нищо
51
0
 
1
 
! Отговори
442 преди 1 месец
Пътувам и работя в София. Това е дело на всяко едно правителство от 1990г до днес.
Корупцията в държавата е октопод който е пуснал пипалата си навсякъде.
50
3
 
7
 
! Отговори
Тралала преди 1 месец
И какво? В чужбина масово хората правят така. Животът в големия град е неимоверно скъп и живеят в предградията. Разликата е, че при тях предградията са поддържани, асфалтирани, абе всичко си имат. При нас.. разбити пътища, магистрали - то да стигнеш си е цяло чудо.
49
0
 
2
 
! Отговори
До 47 преди 1 месец
Ни са друсай по никое време
48
2
 
5
 
! Отговори
Маджо съм... преди 1 месец
Сбабикян , ако не си изпълниш задълженията ше те дам на Ердоган , да ти резне тиквата , като на сбъркан арменец!
Само турците ви пер.ва.зят най-добре....
47
1
 
5
 
! Отговори
До 47 преди 1 месец
Колега, не пийте от обяд де! Поне не алкохол, не Ви се отразява добре - никаква мисъл, никаква теза, можеше директно да не пишете нищо и щеше да има същия ефект.
46
2
 
5
 
! Отговори
До 42 До “от немдко” преди 1 месец
Защо се заяждаш с човека? Може в бързината да е сменил букви при писане или ти се мислиш за перфектен? Само една малка група има от такива в София и тя е групата наГендатите дето се мислят за голяма работа но всъщност за жалко подобие на човешки същества
45
3
 
4
 
! Отговори
Маджо съм преди 1 месец
Алоо, Сбабикян!
ало....... 1-2-3
проба-проба - чуваме ли се?
Какви 100 000? Черепа плати за 260 00 пътуващи протестиращи. Къде са сезонните протестиращи? На 2 септември ако няма 260 000 ще ти търся лично аз ресто за фалшивите новини! Ще те намеря под дърво и катун. ПоръчАли сме 260 000 тениски за работниците. Ако не изкараш хората - закривай цирка докато си жив!
Довечера идвам да броя катунарите. Ако са под 100 човека ще си копаеш дупката сам, чули ме-Сбабикян?
44
1
 
5
 
! Отговори
Магелан преди 1 месец
Един ден , надявам се и аз да приключа с пътуванията. Чакам второ дете, баби и дядовци живи , може да се разчита на тях , евентуално при нужда през деня. Горивото ми се плаща а аз да чукна на дърво със здравето съм добре. 30 мин. в една посока не е голям фактор.
43
3
 
3
 
! Отговори
до Магелан преди 1 месец
Абе и аз така мислех, ама вече мисля по друг начин. Живея на 5-10 мин пеша от вкъщи. С малко дете съм, помагам на жена ми, по 2-3 пъти на ден се прибирам дори за дребни покупки. Предвиждам кое какво ще ми трябва, отделно с това спестено време, дистанционно си намерих и друга работа. Почти достигнах дохода от далечната ми предишна работа. Храня се вкъщи. Не давам и стотинка за транспорт. Най - важното - не боледувам... (общ транспорт, студове).Та гледам доста повече пари ми остават сега.
42
3
 
7
 
! Отговори
До “от немдко” преди 1 месец
Колега, така като ти гледам граматиката и веднага ми става ясно, че в немско си или чистач или бачкатор най-ниско ниво. Което ме навежда на мисълта, че в “немдко” живееш като пълен скот, доста по-зле отколкото ние в България. Не се връщай, не си нужен тук.
41
3
 
3
 
! Отговори
НОовожв преди 1 месец
Нека пътуват, но не само с една винетка, но нека има и еко такса. Страшно много се замърсява града и около него по този начин! Ползва се инфраструктура, паркира се се...то за софиянци място не остана.
40
5
 
7
 
! Отговори
От немдко преди 1 месец
Тъй като ценя много високо трудут си и за мен ръцете ми са златни не пътувсм да бачкам всеки ден на измислен Бгбизмесмен за жълъи стотинки а отпътувах директно за немско и ми е супер.
39
3
 
6
 
! Отговори
Биби преди 1 месец
До 38 пияница мистик

А времето не е ли най-ценния ресурс? Ако времето, което прекарваш за волана го спестиш и инвестираш в образование и повишаване на квалификацията няма ли да си ги избиеш тези заветни 500 лв? Децата ти и те ли ще пътуват всеки ден или ще учат в пернишко школо?
38
3
 
7
 
! Отговори
Магелан преди 1 месец
По добре по 100 км на ден отколкото 500.00 лв в центъра на родния град :)
37
3
 
11
 
! Отговори
пияница мистик преди 1 месец
До Биби

Логиката е, че като седнеш с един калкулатор на масата и виждаш, че ти е много по-евтино да пътуваш всеки ден до София и обратно после, особено ако си с кола на метан. В София вече най-евтините квартири са по 500 лева, отделно плащаш вода, ток, парно и топла вода, като в собственото си жилище в Перник също ще плащаш тези консумативи. Тоест двойни сметки + набутка 500 за наем.
36
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
При демокрацията умните и кадърните забогатяват и живеят богато, само простите и некадърните които не разбират от логика бачкат като животни на умните и кадърните защото не са положили усилия да учат логика.
35
3
 
8
 
! Отговори
Биби преди 1 месец
До Анонимен 33

Нема логика. Има глад и борба за физическо оцеляване. Философите да се занимават с логика.
...........................

Може би липсата на логика води до въпросните глад и борба за физическо оцеляване? Хммм..
34
5
 
6
 
! Отговори
смешно преди 1 месец
Работникът е стока на пазара на труда. Все едно стоката да търси цена. Пазара определя на каква цена се купува и продава стоката.