Европарламентът включи таксите за задръстване към Евровинетката

Държавите членки, които ще прилагат таксите, трябва преди това да направят анализ на ползите и разходите при тяхното въвеждане
11 мар 2009 18:15,
3
Европарламентът включи таксите за задръстване към Евровинетката
Снимка: Булфото

Новото законодателство, което Европарламентът (ЕП) одобри днес, създава общи правила за налагането на такси на тежкотоварните автомобили.

Те ще трябва да заплащат за причинените от тях "външни разходи", т.е. при формирането на таксите занапред трябва да се вземат предвид замърсяването на въздуха, произведеният шум и причинените задръствания.

Днес членовете на ЕП приеха (с 359 гласа "за", 256 "против" и 26 "въздържали се") доклада относно изменението на директивата за таксите на тежкотоварните автомобили за ползване на пътна инфраструктура, или т.нар. директива "Евровинетка". Докладчик на ЕП по въпроса е Saïd El Khadraoui (ПЕС, Белгия).

В таксите се включват замърсяването на въздуха, шумът и задръстванията.

Въглеродните емисии, въпреки внесеното предложение от страна на групата на Зелените, бяха изключени от приложението на директивата.

В крайна сметка приетият текст гласи, че "на пътните участъци, на които се получават задръствания, таксата за външните разходи може да включва също разходите, причинени от задръстванията, през периодите, когато тези участъци по принцип са задръстени".

Държавите членки, които ще прилагат тези такси, трябва преди това да направят анализ на ползите и разходите при тяхното въвеждане, както и да изготвят планове за действие, включващи мерки за намаляване на трафика.

Депутатите отхвърлиха текста, който определяше формулата за изчисляване на разходите за задръстване, така че сега държавите членки ще имат свободата сами да определят размера на тези такси. 

Големите замърсители (Евро 0) ще плащат повече, докато слабо замърсяващите камиони (Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия") ще плащат малки или въобще няма да плащат такси за замърсяване на въздуха.

Депутатите от всички политически групи широко подкрепиха предложението за задължително "разпределяне" (реинвистиране) от страна на държавите членки на приходите от таксите за намаляване на въпросните "външни разходи" (например за разработване на по-чисти превозни средства и инвестиране в алтернативни видове транспорт, изграждане на стени против шума и т.н.).

Членовете на ЕП подчертаха, че за тях разпределението на таксите е задължително предварително условие, за да подкрепят директивата.

Например при ползване на пътищата в планинските райони към таксата за инфраструктура може да бъде добавена такса за изминат участък (за пътни участъци, по които често има задръствания или които причиняват значителни екологични щети).

Тези допълнителни приходи ще бъдат инвестирани за изграждане на алтернативни транспортни връзки (например таксата, въведена за алпийската част на магистралата Лион-Генуа, ще служи за финансиране на паралелна железопътна линия).


3
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
0
 
0
 
! Отговори
преди 11 години
Комунистите изгладняха пак
1
0
 
0
 
! Отговори
Борисов: Аман от поп преди 11 години
Администрацията на ЕС неизбежно дегенерира в посока към евросмукач на такси. Подобна тактика се използва при лов на глигани.