Български учен откри уникална екзопланета

Тя ще подскаже на астрономите как са се формирали Земята и Слънчевата ни система

Една стъпка по-близо до откриването на възможности за живот в Космоса. Български учен намери уникална екзопланета.

Глизе 486 ще подскаже на астрономите как се е формирала планетата Земя и нашата Слънчева система. Това е екзопланета, която се намира сравнително близо и е със скалиста повърхност. Откритието е на българския учен д-р Трифон Трифонов, съобщава телевизия Bulgaria ON AIR.

"Повечето от планетите, които астрономите откриват, са от типа на Сатурн, Юпитер, които не стават за живот. Затова астрономите търся планети до близки звезди от типа на червено джудже. Всички те имат голям принос за нашето разбиране на Вселената", разказва д-р Трифонов.

Той живее и работи в Германия. Вярва, че човечеството може да съществува и не само на планетата Земя.

"Но да бъдем реалисти - това едва ли ще стане в рамките на нашия живот", допълва той.

Доц. Евгени Овчаров, ръководител катедра "Астрономия" в СУ е категоричен, че ролята на българските учени е огромна.

Но въпреки успехите на учените у нас, те от години чакат да се ремонтира най-старата обсерватория - тази в Борисовата градина. Доц. Овчаров и колегите му дори са я укрепвали със собствени средства.

Но любовта им към науката не зависи от дупките в купола, а от смелостта на мечтите.

Вижте повече в репортажа на Виолета Русенова.

Vako преди 1 месец
Бях сигурен че Българина е успял от чужбина.
Като всички останали.
После емигрантите българи били предатели.
Трябва да се спре с тази догма

Открил преди 1 месец
Има пояс около слънчевата ни система от малки астероиди и планети. Хиляди са на брой и никой не се занимава с тях от 50 години. Всеки може да си открие и наименува някаква скала. Лошото в случая е че ще трябва телескоп но не от евтините. От 3000 - 5000 евра. Но браво на нашия и всички които се занимават с тази наука

Защо не я откриха онези мързеливци от БАН?!
А учен, работещ в Германия.
Няма значение дали е българин, това не прави страната ни велика, прави този учен известен и признат. Браво.
БАН харчи по 160 млн лв на година, а какво правят ?!

Голяма суматоха и ентусиазъм за космическите ''открития''! Така се представят нещата сякаш утре стягат куфарите и заминават тиквениците!

Той живее и работи в Германия.

Значи човека е с истинска диплома! А тази планета ще събере ли цялото българско БКП на едно място че да си отдъхнат нормалните българи?

Открил на марко макарите

До полковник Колев

Искаш да кажеш 70% повече от земната гравитация, а не 70 пъти. Така или иначе, тази планета е подобна на Венера. В случая хубавото е, че е близо до нас и може да се изучи с Джеймс Уеб и други бъдещи телескопи. Представлява по-голям интерес за учените, отколкото за нас.

полковник Колев преди 1 месец
Откритата екзопланета не е годна за колонизиране от човека. Само земното и притегляне е 70 пъти по голямо от нашата Земя и като прибавим и другите типични особености не е открито нищо особено или необичайно....

Безаналоговото клише преди 1 месец
Че то всяка планета е уникална. Интересно ще е някой да открие неуникална планета. Това вече ще е грандиозно постижение без аналог в мире.

Totenkopf преди 1 месец
Ами не е български учен пише си работи и живее в Германия, каква е връзката с БГ търтеи и клатикурници не става ясно

JWST преди 1 месец
Масата на планетата са определили от гравитационно въздействие върху звездата, а размерът й от затъмнението, като планетата минава пред звездата. Като знаеш масата и размера, можеш да изчислиш плътността и съответно да заключиш че е скалиста планета. По орбиталния период разбират близостта до звездата и съответно условията на повърхността - в случая подобни на Венера.

Има и методи за планети, които не минават пред звездата, но обикновено не предоставят толкова информация за планетите.

JWST преди 1 месец
Досега се открити малко на 4000 планети и за 20-30 от тях се предполага, че може да са годни за живот - най-близката такава е в Проксима Кентавър, а най-много има в TRAPPIST-1, където планетите са толкова близко една до друга, че изглеждат като луни в небето. Обитаемостта им е повече догадка, отколкото факт. James Webb и други телескопи ще изследват атмосферите им и ще разберем повече.

Броят на планетите в галактиката е стотици милиарди, но толкова можем със сегашната технология.

Писна ми от фалшификаций

Хахахахахахахаха преди 1 месец
Сидни, нискочело дoбиче, минало си покрай астрономията, ама си отбрало, колкото разбира cвиня от кладенчова вода :)

ВСЯКА планета, в друга звездна система, извън Слънчевата, се нарича екзопланета.

От 2400 екзопланети, 16 са в обитаемата зона - достатъчно топли, но не прекалено горещи, за да поддържат живот. Тия 5 от 16-те не знам по какви критерии си ги отделил, сигурно е нещо смислено, но за жалост не си го разбрал.

от АвстралияСиднейй преди 1 месец
От 2400 планети само 16 са в зоната да бъдат екзопланети. От които половината може би са с негодни условия. Така че я има 5 планети реално с условия, я не. Та какво открил тоя? 6- та планета ли?

До 10 под мен:

Много си зле! Парите за наука са най-добре похарчените пари на данъкоплатците, наред с тези за образование, здравеопазване, култура и спорт.

Ако всички държави харчеха за наука, вместо за оръжия и войни, вече щяхме да сме колонизирали цялата Слънчева система!

АнонимеН преди 1 месец
ОНОВА КОМУНИСТИЧЕСКО ГО-ВЕДО ТРЪМП ТРЯБВАШЕ ДА СЪКРАТИ БЮДЖЕТА НА НАСА И ДА СИ ЗАМИНАТ ВСИЧКИТЕ ТЕЯ ДЕТО ИЗСЛЕДВАТ ДАЛЕЧНИЯ КОСМОС И КАТО ЗВУК И КАТО КАРТИНА !

ОНЯ КУРВУЛАК ОТ ФИЛМА КОНТАКТ 1997 ЩЕШЕ ДА ГО ПРАТЯ ДА РАБОТИ НА УЛИЦАТА ВМЕСТО ДА МИ СЛУША ДАЛЕЧНИЯ КОСМОС И ДА Я ХРАНТУТЯТ С ГОДИНИ!

Браво

Ами преди 1 месец
Когато планета преминава ПРЕД звездата, предизвиква частично затъмнение

Ами преди 1 месец
Как е разбрал , че е с скалиста повърхност и даже , че е пригодна за живот ?

Записват светлината, излъчвана от далечни звезди. Когато планета преминава през звездата, предизвиква частично затъмнение. По характера на това затъмнение се определя дали планетата е скалиста или газова, дали има атмосфера и други характеристики. Скоро ще изкарат в орбита нов телескоп Джеймс Уеб и ще определят състава на атмосферата на далечни планети, дали има вода, кислород и други елементи, свързани с живота.