Руснаци откриха какво възстановява черния дроб на алкохолици

Това е терпен от ствола на сибирска ела
Руснаци откриха какво възстановява черния дроб на алкохолици
Снимка: Pixabey

Природните вещества терпени, съдържащи се в ствола и корените на сибирската ела, имат най-силните хепатопротективни свойства и са в състояние да защитят и възстановят чернодробните клетки след неблагоприятни ефекти като алкохолна интоксикация. Това твърдят руски експерти от Института по органична химия "Арбузов" на Казанския научен център на Руската академия на науките.

Терпените са широк клас от така наречените вторични метаболити, откривани в различни билки, цветя, дървета, плодове и зеленчукови култури, пише БГНЕС. "Растенията секретират защитни вещества - терпени, които им позволяват поддържане на клетките в стабилно състояние дори при неблагоприятни условия на стрес. Терпенът всъщност е хормон на стреса на растителната клетка", каза Людмила Лацерус, кандидат на медицинските науки пред РИА Новости.

Според нея растителната клетка има подобна структура на животинската. "И това, което защитава растителната клетка, не може да не влияе върху човешките клетки. Затова използвахме тази идея за нашите научни разработки", добави тя.

Авторите на настоящата работа са взели за изследване терпените, които се съдържат в иглолистните дървета, а именно в корените и ствола на сибирската ела. Иглолистните растения са много стабилни дълголетни растения, някои от тях живеят 4 хиляди години. Благодарение на терпените, които предпазват клетките от неблагоприятни ефекти, иглолистните дървета не губят листата си между -60-градусов студ и 40-градусова жега.

За да докажат хепатопротективните свойства на терпените, учените проведоха експеримент, по време на който на плъхове, се инжектира етанол, разреден с вода и лекарства, съдържащи терпен, за един месец. Учените са установили, че под въздействието на терпените при третираните с алкохол плъхове биохимичните параметри на кръвта се нормализират, тежестта на увреждане на чернодробните клетки намалява и коефициентът на масата на черния дроб спада.

"Алкохолното увреждане на черния дроб е само един от моделите на неблагоприятни ефекти. Нашите проучвания показват, че използването на терпени е ефикасно за защита на черния дроб от всякакви токсини - например при хранителни разстройства, химиотерапия, продължителна употреба на лекарства и излагане на вируси", каза Людмила Лацерус.

В същото време според нея терпените, показващи висока фармакологична активност, нямат нежелани странични ефекти върху цялото тяло и не създават фармакологична тежест.

Още от Наука
Учените обясняват: Можем ли да се заразим с COVID на открито?

Анонимен преди 2 седмици
Дали ще успеят да намерят толкова много сибирски ели?

българин преди 2 седмици
Е те от Руската Академия на Науките имам чувството, че с друго не се занимават освен с алкохола!
Самият Дмитрий Менделеев, известен по света със своята периодична таблица, е написал реферат на тема смесването на алкохола с вода, и е участвал в държавната комисия по стандартите при въвеждането на единен стандарт за водката от 40 градуса.
Оттам и името на водка "Русский стандарт".

дедо Ташунко преди 2 седмици
Много ценна публикация, благодаря Ви г-жо Валерия ***. Ще я препратя на един приятел, сина му закъса здраво.

Марлен преди 2 седмици
До Анонимен 12 Мен пък на Годжи ми прилича .... :-)

Боб Марли преди 2 седмици
Един факт - едно от най-богатите растения на описваните терпени е "тревата". Така че и ние като народ любител на гроздовите и сливови силни напитки може би трябва да помислим за легализация ..... :-)

Анонимен преди 2 седмици
СПИРАНЕТО НА АЛКОХОЛА като за начало .. черния дроб се възстановява перфеткно освен ако вече не си в последен стадий на цироза...

АнонимеН преди 2 седмици
АМИ ГЛАДНИ СА!!!

И КАТО ТРЕВАТА Е БИЛА ПОД СНЕГА ,СА ЯДЯЛИ РАЗЛИЧНИ ЧАСТИ ОТ ДЪРВЕТАТА ЗА ДА ОСТАНАТ ЖИВИ!

Анонимен преди 2 седмици
Интересни изследвания провеждат братушките :))

Умни ора

Анонимен преди 2 седмици
И сега кво нема да останат сибирски ели

Анонимен преди 2 седмици
БЕ ТОЯ НА СНИМКАТА ДА НЕ Е БОКО - ДА СЕ Е НАПИЛ ОТ МЪКА?

Риво преди 2 седмици
То ако не се спре алкохола нищо не помага. Нищо не може да насмогне на пораженията на тая отрова.

Жо преди 2 седмици
ВЪПРОСЪТ на който статията не отговаря е-
Има ли в Сибир толкова много ели, та да стигнат за всички пияндурници в Росия?

И.Б. преди 2 седмици
Малко късничко са открили руснаците терпените, ако това съобщение е изобщо вярно. Това се е знаело и се знае от много "обикновени" хора и от т.н. специалисти от цял свят.

Дедо преди 2 седмици
Като ви откаже черния дроб от много пиене, почвате да пушите ама здраво докато белите ви дробове станат черни... и тогава с още два черни дроба може да си поркате на воля!

Анонимен преди 2 седмици
Ако руснаците престанат да умират от пиене, ще догонят Китай. Избършете речниците и сядайте да учите.

Да не са преди 2 седмици