За кинофестивала "Милениум" и програмата "Хот Дог"

Какво е бъдещето на документалното кино
Обновена: 12 мар 2013 22:04 | 12 мар 2013 22:04, Петя Славова
0
За кинофестивала "Милениум" и програмата "Хот Дог"
По време на пресконференцията. Снимка: София Филм Фест

На 11 март, понеделник, в зала Мати’Д се състоя пресконференция, на която бяха обсъдени и представени планове и идеи за развитието на документалното кино в България. Организаторът на СФФ Стефан Китанов представи събеседниците си – продуцента Любомир Георгиев, документалиста Златина Русева и Андроника Мартонова. Любомир Георгиев и Златина Русева са организатори на международния фестивал за документално кино „Милениум”, който се провежда в Брюксел. Те изказаха убеждението си, че София Филм Фест, като фестивал и събитие, е изключително важен за българскотото и световно кино


За Любомир Георгиев „Милениум” е не само реверанс към документалното кино, а и начин отново да се намери път към публиката. И именно технологичната дигитална революция е дала тази възможност на завръщане към документалното и на разпространението и преразглеждането му като наистина значим жанр, какъвто е в действителност. Той определя „Милениум” като бицефален фест, занимаващ се както с документално, така и с ангажирано кино, насочено към младата, творческа, търсеща и мислеща аудитория.

Документалистиката, характеризираща се с опознавателния си характер, е средството, използвано, за да се решават проблемите на едно общество, като се съсредоточава върху отделния индивид и неговия живот. Тези мисли, чувства и емоции се стремят организаторите на международния фестивал да предадат на публиката си, като същевременно желаят да я заразят с любов към този жанр.

Темите на следващия „Милениум” ще бъдат основно две. Във „Всичко е за продан” зрителите ще могат да гледат филми, свързани пряко или косвено с материализацията – на мечти, здраве, емоции – една тема, която би накарала всеки да се замисли и да надникне в себе си. Втората тема е тази за мястото на младите – как те правят преход към зрелостта, как възприемат света и по какъв начин съумяват да оцелеят, да живеят и да намерят своето място в мултикултурния полис.

Беше обсъдена и идеята форматът СФФ за учащи да се пренесе и в документалното кино. В Дома на киното ще бъде стартирана нова програма наречена „Хот Дог”, която ще бъде осъществявана съвместно от двата фестивала. Не нея ще бъдат представяни филми, участвали в „Милениум”, в София Филм Фест, а също и нови български филми.

Така младата аудитория ще има възможност да се докосне освен до магията на висококачественото кино, така и до интересни ленти. Андроника Мартонова сподели впечатленията си за „Акция „Университет”, свързана с прожектиране на филми в културния център на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Тя изтъкна, че програмата на излъчваните документални филми от фестивала „Милениум” е изключително богата и разнообразна, а самите прожекции са посещавани от все повече млади и заинтересувани хора. Организаторите на чуждестранния фестивал споделиха, че тяхната аудитория също е предимно младежка.

Дава се възможност на хора между 18 и 30 години да бъдат част от различни журита, да гледат филмите и да ги оценяват по свои собствени критерии.Така се стигна до обсъждане не само на дейността и целите на фестивала, но и на важността и посланието на документалното кино. Златина Русева по-ясни, че се подбират филми, които показват един цялостен процес, а не само отразяват реално случващото се в живота на хората. Документалният филм означава време, трайност, интензитет и най-вече ни прави емоционални свидетели на живота. Той влиза навътре в душевността на героите си, като разкрива мотивите и мислите им, а режисьорите са тези хора, които трябва да са проводници между нашите и техните усещания и търсения.

В този смисъл документалното кино се връща към първоначалното си състояние, когато режисьорът е бил и сценарист, и оператор, участвал е активно в проекта и е влагал не малка част от своята чувственост. Тъй като все пак се работи с хора и с техните лични съдби, трябва да се подходи с голяма доза умереност и прецизност, за да се получи наистина искрен и достъпен филм. Организаторите споделят, че понякога самите герои стават и режисьори на своите истории и именно тези филми имат най-голяма ефектност. Проследяването на дадена човешка съдба изисква и драматургия, но все пак разликата между игралните и документалните филми е напълно осезаема.


0
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари