Не забрана за старите коли, а "зелена вълна" на светофарите

Според доц. Салиев ограничението в центъра на София няма да има ефект
4 дек 2023 20:09, Елка Василева
30
Не забрана за старите коли, а "зелена вълна" на светофарите
Снимка: архив, БГНЕС

От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 г.

Още по темата
Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периодът от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред БНР доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.

„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.

Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.

„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.

По думите му не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха вследствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.

„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.

Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
0
 
5
 
! Отговори
Един преди 7 месеца
До Алекс...понеже този район е под стъклен похлупак и замърсяването в останалата част не стига до него. Мислиш с г*за си!
22
11
 
1
 
! Отговори
Алекс преди 7 месеца
И този е от доцентите в повече.Когато разкараш пушещия скрап от центъра на София,въздухът в района става по-чист.Елементарно е.
21
1
 
1
 
! Отговори
Ъм преди 7 месеца
Минимално количество здрав разум би трябвало да говори на всеки, че е невъзможно замърсяването от автомобилен транспорт да е еднакво в различните градове, щото профилът на градовете е различен. Каквото и число да се цитира, то е средно. Бързо търсене в Гугъл показва, че въпросното проучване пък не е за градовете, а за общото замърсяване на въздуха в Европа. В градовете пропорцията на замърсяване от пътния транспорт е значително по-голяма. И гаранция, че в София тя е над средната за Европа...
20
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
т.е с парите от данъците ни да съборим сградите в центъра за да направим нови пътища и паркинги за да може селяните да си карат трошките? Доцентче, да правиш като вятъра!
19
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Колите не само че са стари, но са и неподдържани и с фиктивни технически прегледи или проформа такива. Вчера бях зад един с дърто БМВ, гори масло, пушек се вдига на облаци, воня... аз съм с мотор зад него дишам всичките гадости. Същия, го видях и преди месец. Явно не му пука, а по принцип такива трябва да се спират от движение, ако полицията го засече.
18
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Целта на забраната не е да имаме по-чист въздух. Това е ясно за всички с глави на раменете.
17
7
 
2
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 7 месеца
Светофарите требва да самого по умни от инж. Салиев, эа да раэпознават стари и нови коли
16
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Защо не почерпят опит от Естония? От години градския транспорт в столицата Талин е абсолютно безплатен за всички. Направете градския транспорт безплатен, пък тогава забранявайте колите в центъра.
15
0
 
10
 
! Отговори
да се знае..... преди 7 месеца
Хубаво нещо е ЗЕЛЕНАТА ВЪЛНА, но онези "специслисти" които седят зад мониторчетата и си играят със светофарите са за прИбиванЬе......
14
4
 
3
 
! Отговори
Golf251.9TDI4motion преди 7 месеца
Инжинера Дyxaн Caлиeв в коя държава трябва да дава препоръки, че май е в Тypция а не тука
13
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Тази наредба е направена по най-мързеливия начин да се определя по година на производство, а не по отделяне на вредни емисии. Една стара кола ако е приведена в нормата защо да се спира?
12
0
 
14
 
! Отговори
Жълта звезда? преди 7 месеца
Първо, колата ти е стара. Второ, не си достатъчно красив. Трето, нямяш сини очи. Не отговаряш на цивилизационните ценности. Марш в ъгъла. Ето това ви чака, под лъжлив предлог.
11
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Всички таралячници които са с изрязан ДПФ и пушат като чернобил трябва да бъдат спряни от движение по принцип, а не само в центъра
10
2
 
13
 
! Отговори
Фашизъм преди 7 месеца
Ето това е фашизъм.
9
2
 
29
 
! Отговори
Лъжлив Съби преди 7 месеца
Няма стари, нови и полунови. Или са изправни, или не са. Една 20-годишна с фабрична газова уредба отделя в пъти по-малко вредни газове от нов SUV. Явно друг е замисълът, уж под благовиден предлог.
8
2
 
18
 
! Отговори
Смисълът на преди 7 месеца
забраната е много по-дълбок:подготвят ни за тотални рестрикции за старите коли, за да могат власт и пари имащите,тези с новите коли да не се гърчат по кръстовищата, чакайки драндулетите от гетата да минат.Очаквайте какви ли не опаковани в целофан (за да звучат екологично и с грижа за хората)забрани.Може ли луксозна кола за стотици хиляди да чака зад 25 годишна за 1000лв готова за скрап? Може,няма как да я прескочи и прегази.Ще въведат нови мерки,за да не чакат, да ни махнат от пътя си
7
12
 
4
 
! Отговори
Край преди 7 месеца
Всичко насочено към ограничаването на пушещите бангии е закъсняло и малко. Трябва тотална забрана за вехти неизправни душегубки.
6
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Овцете още не са разбрали, че ограничението не е за да се намали замърсяването, а за да се държи стадото под контрол. По-зле ще става, ако продължавате да спите, преживни! Скоро няма да можете да си позволите да притежавате, камо ли да карате собствен автомобил.
5
6
 
1
 
! Отговори
Русоробски фронт преди 7 месеца
До 5,Добре че ти се роди да ми го кажеш
4
16
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Забранете употребата на руски език, тъй като са заплаха за националната сигурност и бъдещето на децата!