Uber търси начин да остане в България

Компанията иска съвременна регулаторна рамка за услугата й
16 апр 2015 12:22, Бойчо Попов
54
Uber търси начин да остане в България
Снимка: Reuters

Услугата за споделено пътуване Uber ще търси конструктивен диалог „с всички заинтересовани страни в България“, заяви говорител на компанията пред Investor.bg.

Както Investor.bg писа вчера, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна разследване срещу услугата, след като във ведомството е постъпило писмо от Столична община. Общината е на мнение, че сигурността при плащанията, които се извършват не в брой, а през приложението, представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна. Според Столичната община платформата на Uber е и конкурент на градския транспорт.

КЗК е решила да проучи две компании, свързани с предоставянето на услугата в България. Едната е регистрираната в Холандия Uber B.V, за която предварителното проучване на атимонополната комисия показало, че има лиценз за предоставянето и използването на мобилното приложение у нас. Тя е дъщерна на американското дружество със същото име. Холандската фирма предоставя единствено технологични услуги, но не и транспортни. Uber е предоставила на Rasier Opеrtions B.V. лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица.

„Нашата пилотна услуга uberX е иновативно решение за споделено пътуване, което осигурява на пътниците надеждна, безопасна и достъпна възможност за транспорт, като също така предоставя на шофьорите гъвкав начин за изкарване на допълнителен доход. Същевременно помагаме за намаляване на задръстванията и замърсяването на въздуха, което е добра новина за всички в София“, заяви говорител на компанията.

„Услугите за споделено пътуване са добре приети в голям брой прогресивни градове в цял свят. Uber се ангажира с продължаване на конструктивния диалог с всички заинтересовани страни в България за създаване на необходимата съвременна регулаторна рамка, така че градът да може да се възползва от модерните решения за споделено пътуване като uberX“, се казва още в становището на компанията.

Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Тя представлява платформа за предоставяне на социална мобилност. Чрез платформата на Uber физически лица – пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.

В средата на февруари един от браншовите съюзи на таксиметровите превозвачи - “Съюз Такси”, заплаши, че ще блокира столицата с протестно шествие. Исканията на организацията са компанията Uber България да прекрати своята дейност, а ако не го направи, държавата да се намеси. В отвореното си писмо „Съюз Такси“ заявява, че неколкократно е сигнализирала властите за „кражба на пътници“, което води до причиняване на загуби.

На обратното становище е IT специалистът Христо Ласков, който в ефира на Bulgaria on Air коментира, че таксиметровите шофьори в България не трябва да се "борят" срещу мобилното приложение за споделено пътуване Uber, а трябва да предложат по-добра услуга от него, за да си "върнат клиентите".

Преди около месец и транспортният министър Ивайло Московски също критикува открито компанията. Според него услугата на Uber не отговаря на българските закони. Коментарът му бе във връзка с информацията, че НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция срещу компанията.

В интервю за Investor.bg преди месец директорът на Uber за Централна и Източна Европа Патрик Щуденер заяви, че и в България, както навсякъде по света, компанията среща съпротива.  

В Европа, където Uber предлага широка гама от възможности за транспорт – от професионални лимузини до неформални възможности за споделяне на автомобили, компанията е атакувана от съдебни разпореждания в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Според властите в тези страни компанията е нарушила правилата за лицензиране на таксиметрови услуги.

Още икономически новини четете в Investor.bg


54
Още по темата: UberuberX
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
1
 
! Отговори
ивна иванов преди 5 години
като ви слушам глупостите и как заштитавате бакшишите.Да ви кажа колко плашттат такситата ништо само на фирми фантоми работат господа знаешти
36
1
 
1
 
! Отговори
От чужбина преди 5 години
Не ви трябва UBER, защото парите които им платите отиват в Америка. И понеже фирмата е ОГРОМНА, собственост на Голдман Сакс, те имат подразделения в много страни по света и изсмукват пари от света. Всеки ползвал такси-услугата им някъде по света си плаща на Америка.
Дори возенето да ви е малко по-скъпо е по-добре да платите на човек или фирма които са в България. Така вашите пари остават в България, харчат се отново в България.
35
1
 
1
 
! Отговори
От чужбина преди 5 години
UBER. Вижте чия собственост е! Ако не ме лъже паметта е на Голдман Сакс, една от огромните банки виновна за Световната финансова криза. Чрез тази платформа са спечелили вече милиарди от Америка и Европа, а вероятно и от Азия. Всички тези пари отиват в Америка, там където е собственика. Така всеки който ползва някога някъде такси по света ... си плаща на Америка. Понеже в Европа вече "поолекнаха", възхода им спря, сега са се насочили към по-слабите пазари, такива като България, Румъния.
34
0
 
3
 
! Отговори
фйфйю преди 5 години
Супер много ме дразни как, 99 процента от всички бакшиши, преминават светофара и изчакват вътре в кръстовището да светне зелено. Това, според закона, се смята за преминаване на червено. Как те може да не се съобразяват със закона, а изискват това от други. Разликата между тях и тази фирма е в това, че такситата с това си изкарват хляба, докато потребителите от убер, просто си делят пътя. Ако някой започне по цял ден да приема поръчки, по този начин, съм съгласен, че трябва да си изкара лиценз.
33
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До вещ читател
Проблема е че вече дори ни научиха да мислим като бюрократи. Ние сме държавата с най много разрешителни режими. И кво става когато примерно автобус се запали на магистралата и загинат хора - НЯМА ВИНОВНИ. Е каква е ползата от всичките тия агенции които уж контролират нещо - НИКАКВА, това са хрантутници и сега се появява услуга при която хората са независими от компании майки и държавни агенции и веднага забрана. Не знаех и че плащането с превод е по не сигурно от плащането кеш.
32
0
 
9
 
! Отговори
гойк0 преди 5 години
Аз досега не съм чувал бакшиш да каже нещо позитивно - само реват и се оплакват. Но няма и какво друго да се очаква от материал, научен само да краде.
31
1
 
4
 
! Отговори
vesko02 преди 5 години
Страхотни сме българите,направихме от комунизъм и капитализъм едно цяло
30
8
 
10
 
! Отговори
вещ читател преди 5 години
Uber е чудесен пример за нелоялна конкуренция. Същото е като да продаваш дини, скупчени на поляна, и да се конкурираш с някой, който ги продава в магазин с всичката му безумна документация, такси, данъци и институционални проверки. Да ги има на пазара, но да са поставени в равни условия с таксиметровите фирми - касови апарати, задължителен цвят на автомобила, разрешителни за шофьорите и пр. Алтернативата е да либерализират таксиметровите услуги. И не, не съм бакшиш. :)
29
6
 
2
 
! Отговори
Чорбаджия преди 5 години
До 1

Мунче, аз от години не съм попадал на вмирисани коли и шофьори. Обаче, не ползвам трите най- популярни фирми. Само при тях има свинщини, но е йофтинко и затова простолюдието само тях ползвате. Като искате йофтинко, ще си траете. Юбер не са по джоба на обикновения българин, който иска хем да е на аванта, хем да е луксозно.
28
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Айде пак таксиджията 32 се обажда - много по-голяма е вероятността някой освирепял жълтуряк да те отвлече, като гледам какви луди карат такситата.
27
22
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И на всеки *** който е твърдо за Убер, му пожелавам да го прегази някой от тия *** дето карат в Убер в момента.
26
0
 
28
 
! Отговори
читател преди 5 години
бучете си колкото си щете, докато има Uber, законно или не, няма да стъпя в жълта каруца... Просто е нали
25
12
 
3
 
! Отговори
До 32 преди 5 години
Напротив, не плащат абсолютно никакви данъци в момента. Също и хората които се возят в подобни коли нямат застраховка, може да бъдат отвлечени и прочие.
24
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 23
Не си прав изобщо! Ползвах вече няколко пъти и все спретнати хора шофират, с добре поддържани коли. А при таксиджиите мирише на бензин и цигари, карат като *** и се правят на богове. Е какво искат тогава? Да предоставят нормална услуга със сносни коли и да бъдат конкуренция на убер. Демокрация сме и по-добрият трябва да победи. Не може изкуствено да се поддържат жълтурковците. А общината да вземе денонощен градски транспорт да направи, за да унищожи монопола на жълтите през нощта.
23
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
намаляват задръстванията? как по-точно като хората се возят в коли вместо в метрото. Да се махат!
22
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ква е тая глупост, че шофьорите в Юбер не плащат данъци? Плащат разбира се! Плащат си подоходния данък, плащат ДДс и акциз, плащат си осигуровките, плащат си пътния данък!
21
1
 
21
 
! Отговори
1 преди 5 години
Голяма част от бакшишите сами си гонят клиентите с мръсни и миришещи коли, те самите са некъпани и миришат зле, пушат, без да се съобразяват. Случвало ми се е преди да извикам такси сутрин, за да заведа детето на градина, и през това време бакшиша си пуши и не му дреме, че детето диша мръсния въздух и доре дрехите му ще се вмиришат на евтините му цигари. Затова се радвам, че има алтернатива на това безобразие и подкрепям развитието на тази инициатива. Бакшишите сами са си виновни за положението.
20
1
 
4
 
! Отговори
Психиатър преди 5 години
До Стефан д-р Чолаков

Стефчо, отдавна се знае какъв ти е проблема, но науката все още е безсилна.
19
2
 
11
 
! Отговори
Стефан д-р Чолаков преди 5 години
Я, какви чудеса !

Статия за Юбер и под нея - десетки коментати от "Анонимен", очевидно писани от бакшиш или от натирен по спешност служител на таксиметрова компания със задача да натроли коментарите под статията :)

Разбира се - изказа, синтаксиса и правописа на бакшишо-трола лъхат на типичните за тази гилдия неграмотност, пошлост и скудоумие. Но поне, братя и сестри, името на Юбер ги е накарало да пишат в уеб сайт ! Да пишат, представете си !

Чудеса, чудеса, 21и век, напредък и т.н.
:)
18
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 14

Тези които си пътуват с коли до работата и обратно ще продължат да пътуват с коли.
Нали ги гледам всеки ден по Цариградско - задръстването започва от Алея Яворов и стига до 7-и км и във всяка кола по един човек.
Във всички случаи е по-добре ако има вариант за такова комбинирано пътуване при което в един автомобил да са повече хора. Не напразно в САЩ има ленти на магистралите в които можеш да караш само ако сте над двама човека в колата и така да се придвижиш по-бързо от другите.