Американският технологичен концерн Tesla Motors е в дискусии за изграждане на фабрика в Шанхай, ход, който може да насърчи усилията му за един от най-важните пазари, както и да насърчи позицията на Китай като строител на електрически автомобили.
В изявление от четвъртък Tesla заяви, че е необходимо да създаде повече чуждестранни заводи, за да може да създава автомобили в зависимост от търсенето. Такава стратегия е задължителна за Китай, който налага стриктни тарифи и мита за вносни автомобили.
„Tesla работи с местното правителство на Шанхай, за да проучи възможността за създаване на производствено съоръжение в региона, за да обслужва китайския пазар", казва говорител на компанията, цитиран от New York Times. „Tesla е дълбоко ангажирана с китайския пазар и продължаваме да оценяваме потенциалните производствени обекти по целия свят, за да обслужваме местните пазари".
„Докато очакваме по-голямата част от производството ни да остане в САЩ, трябва да създадем местни заводи, за да гарантираме достъпността до пазарите, които обслужваме", добавя говорителят.
Китай генерира около 15% от приходите на Tesla през миналата година, почти двойно повече от дела, с който допринесе през 2015 г.
Представители на Шанхай не са отговорили на исканията за коментар. Bloomberg News съобщи по-рано, че Tesla и Шанхай са подписали предварително споразумение.
Преговорите на компанията не гарантират изграждането на завод. Според китайското законодателство подобен проект би изисквал Tesla да намери китайски партньор за съвместно предприятие. Докато Китай е пълен с коли от марките Chevrolet, Ford и Volkswagen, повечето от тях се произвеждат в заводи, които съвместно се притежават от чуждестранен производител на автомобили и местна компания.
Град Шанхай контролира SAIC Motor Corporation, един от най-големите автомобилни производители в Китай и партньор на General Motors и Volkswagen. Не е ясно дали преговорите на Tesla с местните власти ще доведат и до преговори със SAIC. Китайският автомобилен производител не коментира темата.
Tesla може да заобиколи изискването за съвместно предприятие чрез изграждането на изцяло собствена фабрика в зона за външна търговия в Китай. Но в такъв случай все пак ще трябва да плати 25% вносно мито за автомобили, продавани в Китай, тъй като фабриката ще се третира като намираща се извън Китай за търговски цели.
Сред другите усложнения е фактът, че Китай неотдавна обяви, че няма да издава повече лицензи за произвеждане на автомобили, включително на електрически автомобили. Tesla не разполага с лиценз, въпреки че би могла да формира съюз с компания, която има такава.
Това са огромни препятствия. Но някои анализатори на китайската автомобилна индустрия казват, че икономиката на производството в Китай - ниската цена на веригата за доставки, особено за електрическите автомобили, както и възможността да се заобиколят митата за внос, правят предложението привлекателно.
За Китай една местна фабрика на Tesla може да представлява голяма символична победа. Подтикната от непрекъснатото замърсяване и нарастващата зависимост от вносния петрол, през последните няколко години страната се стреми да бъде лидер в развитието на електрически автомобили.
Това обаче поражда загриженост в западните страни. През март търговската камара на Европейския съюз в Китай се оплака, че китайското законодателство изисква производителите, които възнамеряват да създадат свои магазини в Китай, да прехвърлят важна технология на своите китайски партньори.
Това оплакване съвпада с по-широкия дебат относно плана на Китай, наречен "Made in China 2025", който предвижда страната да стане самодостатъчна в някои технологични индустрии. Този план доведе до опасения, че Китай ще подхранва и субсидира вътрешните конкуренти на западни компании.
Все пак не е ясно какви ангажименти може да поеме Tesla в Китай. Батериите са в центъра на технологията за електрическите автомобили. Компанията вече инвестира огромно количество пари във фабриката си за производство на батерии в Невада на стойност 5 млрд. долара, наречена Gigafactory.
Моделите на Tesla са доста скъпи в Китай. Цената на Model S варира от 723 500 до 1 399 800 юана, или около от 104 000 до 203 000 долара. Същият модел се продава за от 70 000 до 140 000 долара в САЩ, преди правителствените стимули.
Още подобни новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Кевин или Кевин: кой ще оглави Фед през 2026 г.?
Broadcom предизвика разпродажби на технологични акции на Уолстрийт
Законодателите на ЕС обмислят облекчаване на капиталовите правила за покритите облигации
Инфлационните очаквания във Великобритания се охлаждат от двугодишния връх
Руски банкер: Путин има пари да финансира войната в Украйна с години
Камен Илиев: Огромни са рисковете от космическите отпадъци
Три китайски зодии привличат добри финанси от 15 до 21 декември
Кашлицата при децата - как да я лекуваме правилно
Кобрата нокаутиран: Пулев сдаде световната титла на Гасиев (+СНИМКА)
Магнитни бури връхлитат Земята в следващите три дни
Самолет се разби в Северна Македония
Късна емисия
Партизан взе дербито срещу Звезда след драма и обрат
Ливърпул - Брайтън
Челси - Евертън
Барса натупа Везенков и компания у дома
Жалко! Гасиев нокаутира Пулев, българинът е детрониран
Кобрата каза защо яде бой от Гасиев
Таро карта за 13 декември, събота
Дневен хороскоп за 13 декември, събота
Протеинова рецепта с пуешко и боб
Бърза рецепта за кисело зеле
7 малки ритуала за съживяване на любовта
Изберете ангелско число и вижте посланието от коледния ангел
Кои са професиите за които работодателите дават тлъсти заплати?
Европол предвижда война между роботи и хора до 2035 г.
Поскъпнали ли са двойно зъболекарските услуги?
ВКС с решение: Eвропрокуратурата правилно е разследвала Портних
Крахът на империята Лукойл
Зеленски между войната, вътрешния натиск и борбата за оцеляване на Украйна
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
НАСА да изпрати хора на Марс възможно най-скоро
Нов вид миниатюрна жаба е открит в Южна Бразилия