Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
176
0
 
1
 
! Отговори
Владо преди 1 месец
През 1982г.баща ми купи чисто нов Москвич 2140 за 5200 лв в брой без да чака и ден от Мототехника,без връзки без записвания ,да вярно имаше 3-4 цвята ,но колата беше нова ,кара я дълги години без проблеми.
175
1
 
2
 
! Отговори
Кико преди 1 месец
Тъкмо се бях запътил да взема 2-3,да си имам де! Няма да чета коментарите,защото ще бъдат от Перник и околностите !
174
2
 
5
 
! Отговори
До Голяма лъжа преди 1 месец
Я кажи откъде е информацията за тази типична комунистическа долна лъжа? Междувременно ето ти цените на Мототехника от 1980 г. Волга ГАЗ-24 9200 лв.Polski Fiat 125P 8700 лв.Лада ВАЗ 2106 8200 лв.Лада ВАЗ 2103 7600 лв.Лада ВАЗ 21011 6600 лв.Лада ВАЗ 2102 6500 лв.Skoda 120L 6400 лв.Лада ВАЗ 2101 6100 лв.Skoda 105L 6000 лв.ИЖ-2125 6000 лв.Москвич 2140 5700 лв.Москвич 2138 5000 лв.ЗАЗ 968А 3900 лв
173
8
 
5
 
! Отговори
Голяма лъжа преди 1 месец
Когато фактите говорят тъпоъгълниците мълчат. През 1989 Мототехника продава на народа 87000 НОВИ коли. След това и близко не сме се доблежавали. Единствено Станишевата 2008 има 57000. Да доизкарваш старите коли на Европа и да им доизносваш дрехите, мебелите и бялата техника не е повод за гордост. Плюс далаверата наречена реекспорт. ТРАГЕДИЯ!
172
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Братовчед ми е роден Юни 1971 г., два дни по-късно вуйчо ми направил вноска за кола. 1985 г. си купиха полски фиат от големите. Родителите ми купиха жигулата от тях, 20 годишна. Преди Жигулата имахме Москвич осмица, купен от другият ми вуйчо. Те бяха чакали няколко години и си купиха Вартбург. Преди Москвича, родителите ми са имали Заз, вратите са се отваряли наобратно, купен много на старо. Работник в Кремиковци и Медицинска сестра. Обясняват ми колко добре живеехме, но спомените ми са други
171
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Преди 1989 година всеки, който искаше да си купи нова кола, си я купуваше. Сега купува кола на старо. Не знам за какво чакане пишете, когато всички, които след 1989 имаха коли, имаха коли и преди 1989, а които нямаха коли преди 1989 година, нямат и след 1989 година.
170
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Какви месеци сега се чакало?! Сега ако не купиш от колите на склад при дилъра, чакаш година-две. И не става въпрос за някакви суперекстри, а за най-елементарни неща.
169
5
 
2
 
! Отговори
Истината преди 1 месец
До Пенсионер + Пиша това, което беше. Това беше периода, когато следях как вървят продажбите на коли и си купих две коли, първата дни след вноската. Хората масово не знаеха, че могат почти веднага да си купят кола различна от Лада, записваха се за Лада и чакаха, а можеха да си прехвърлят номера за друга кола, да изчакат следващата доставка и да си я купят. Вместо това като виждаха, че номера им щеше да им даде възможност да си купят другата колa, те чак тогава го прехвърляха, но вече беше късно.
168
2
 
5
 
! Отговори
Бай Атанас преди 1 месец
През соца се чакаше с години за Лада...баща ми чака поне 10 години, накрая му писна, прехвърли се за Трабант и го взе след 2-3 месеца. А тоя трабант що багаж извози по пътичата не е истина. Но много често започнаха да му крадат акумулатора през демокрацията....един 4 акумулатора = на цената на трабанта на старо...и накрая го подарихме:) Много малко са българите, които ще си купят кола нова. На 90% от новите коли са служебни(ничо че ги карат като лични).
167
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Преди 1989 година хората имаха пари и изкупуваха всички доставени коли веднага след доставката. Затова чакането беше до следващата доставка и само за Лада се чакаше малко повече. Сега хората нямат пари и колите стоят на склад и чакат купувач. Искаш ли нещо различно от колите на склад, чакаш и то много. Примерно доставят даден модел само с автоматични скорости и искаш ли ръчни скорости, чакаш с месеци и години
166
4
 
4
 
! Отговори
Пенсионер преди 1 месец
До Истината 163 В твоята истина няма нищо вярно.За Лада се чакало една година , за Москвич половин година.Какви ги дрънкаш бе ?Това от баща си ли го чу ?Запорожец можеше да се купи веднага , след 80-та година изненадващо нямаше ред и за Трабант , а по късно и за Вартбург.
165
1
 
5
 
! Отговори
. преди 1 месец
Връщайте се към колите без полупроводници бааа! А дали колата ще има радио или не... голем ПРАЗ!
164
3
 
8
 
! Отговори
Помня преди 1 месец
До Анонимен 159 Какви 6 години бе , човек ?Чакаше се по 10-12 години в зависимост от модела. Имаше една приказка при соца. Като се роди дете му правиш вноска за жилище , кола и телефон.Та такива ми ти работи от славното минало.
163
0
 
3
 
! Отговори
??? преди 1 месец
Написал си, че сменяш на 2-3 години двете семейни коли и ти било по евтино. Би ли обяснил как е по-евтино, когато Каското за нова кола е няколко хиляди лева.
162
0
 
2
 
! Отговори
Истината преди 1 месец
Истината е, че сега е доста странен начин,по който се купува нова кола. Дилърът доставя някакви коли с някакви екстри и като питаш защо няма нещо си, отговаря, че не се търсело. Примерно: най-обикновен цвят - син или червен, вграден GPS - и двата вида, автоматични скорости и т.н. Две са възможностите - преглъщаш липсата на това, което искаш и купуваш това, което "се търсело" или чакаш месеци до около две години да ти доставят исканата кола.
161
7
 
2
 
! Отговори
Истината преди 1 месец
Истината е, че през 1985-1989 за кола се чакаше до първа доставка, а те бяха няколко пъти в годината. Имаше две изключения - Лада, за която се чакаше повече от година и Москвич, за който се чакаше около половин година. Останалите - Застава, Шкода, Вартбург, Трабант, Запорожец и не помня дали имаше други, се купуваха при първа доставка. Тънкият момент беше да си записал предварително за определената марка, а не като дойде доставката да се прехвърляш към другата кола, виждайки, че можеш да я купиш
160
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Голямата екстра, червен или син цвят, за което сега чакаш над една година, ако цвета го няма при наличните на склад.
159
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Забелязвате ли? В България ще скочат цените на колите.
158
2
 
7
 
! Отговори
Соц-а преди 1 месец
Не знам коя година е било, но мой роднина не можеше да чака да му дойде реда, и си купи обикновено употребвано Жигули 2101, на 7-8 години, на цена 6100 лв, при цена на модела в Мототехника от 6500 лв.Аз скоро си купих кола от дилър, върната от лизинг, на 4 години за точно 20 хил.лв, която като нова е струвала 72 000 лв.Така че, за социализма, по-добре да не коментираме въобще.
157
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Авторката, при соца се чакаше шест години, а не шест месеца. И причината не беше недостиг на чипове, а ненормални държавни политики.