Една вечер след шума и силните емоции в „Човешка комедия“ (по-скоро стана нещо като човешка (мело)драма), се потопих в далеч по-камерната, по-органична и човешка пиеса на Благоевградския театър – “Двама на Люлката”.
Тя е на Александър Галперин, в главните роли са Албена Чобанова и Лъчезар Кацарски. Написана от Уилям Гибсън, бродуейската пиеса е адаптирана за сценарий на филм (с Робърт Мичъм и Шърли Маклейн в главните роли) още през 1962 година. Всъщност сегашната постановка също до голяма степен е с кино-стилистика.
Тя идва от две интересни решения. Първото е за максималното обиграване на пространстовото на голямата сцена на Благоевградския театър – спектакълът се случва на няколко нива и това дава илюзия за нетеатралност, за истина. Местещата се сцена (заедно с публиката, която е на нея), пък рамкира епизодите – съвсем като движеща се камера.
Тя насочваща погледа ни върху една от двете квартири. Тази смяна на погледа, както и едновременно течащото действие от двете страни на сцената (която е разполовена) създават илюзията за реалити, за постоянно следене на едни непознати хора, които постепенно ни стават близки, а след средата на спектакъла- започваме да сравняваме със себе си.
И идентификацията не се дължи нито на опростеност на героите, нито на прекалена мелодрама (макар персонажите да са доста архетипни). Тя е резултат от психологически аргументираната и органична игра на актьорите, както и от режисьорските решения.
“Исках да направя пиеса за манипулирането на другия в една връзка – онези неща, които подържат пламъка и не оставят другия и минута на спокойствие” – споделя Галперин. И точно това е постигнал – да са двама на люлката означава, че за да избуташ другия нагоре, към високото, самият ти трябва да си под него и обратно.
А двамата, които играят вечната игра на куче и котка са наистина на пръв поглед несъвместими.
Той е Джери – адвокат, който се опитва да започне живота си наново по време на тежкия си и продължителен развод с колежанската му любов.
Тя е Гитъл – танцьорка, която започва новия си живот си винаги “от утре”, но това “утре” така и не се състои, защото винаги на вечерта преди него си ляга с неподходящите мъже.
Единственото общо е нуждата и желанието да си обичан и да обичаш.
Дали мъжете наистина са от Марс, а жените от Венера? Дали любовта е махало? Дали дори когато се обичаме целият ни живот е постояна загуба или победа?
Питаш се за всичко това между епизодите – когато на сцената се вихрят Ива Динчева и Кънчо Кънев във впечатляващата хореография на Силвана Ханджийска. Танго с елементи на фламенко и салса, с няколкото си фигури, танцът става опростен вариант на човешките отношения – между трепетното очакване, бясното настъпване и плахото и нежно отпускане в ръцете на другия, който повежда.
Пиесата проследява историята на връзката между две души, изгубили вяра в щастието. Джери и Гитъл искат да живеят заедно, всеки намира в другия онова, от което има нужда изтерзаната му емоционалност, но всеки път, когато се прегърнат, те не могат да затворят очи за онова, което е зад гърба на любимия.
Без съмнение «Двама на люлката» има накъде да се развива – напрегнатият ритъм и бързата смяна на контекста (в пиесата има заложени времеви скокове от половин година между два съседни епизода) понякога оставят актьорите без дъх и те с усилие превключват в следващата сцена.
Но въпреки това емоциите и зарядът, които носи представлението в крайна сметка ни припомнят истината, че в театъра е като в живота. И трябва да се замислим дали ще бъдем себе си, или ще играем роля, която дори не ни харесва...

Възможността за отпадане на някои мита окрили щатските индекси
ЕНП залага на крайната десница за разхлабване на екологичните разпоредби в ЕС
Кадър на деня за 5 ноември
Просрочените потребителски задължения в САЩ се увеличават заради студентските заеми
Нагел от ЕЦБ отхвърли идеята, че инфлацията се установява под целта от 2%
"Милан" и "Интер" придобиха градския стадион "Сан Сиро" за близо 200 млн. евро
Сигнали за опасни дървета в цяла София
Райската ябълка е пълна с полезни вещества
От HelpBook: Дупки и повреден асфалт в столичния район "Слатина"
Защо виждаме петна пред очите
Helpbook: Отрязаха здрави тополи до метростанция в София
Вселената изпраща знаци на четири зодии на 6 ноември
Спортът по телевизията днес, 6 ноември
Мачовете по телевизията днес, 6 ноември
България го закъса: Съдбовно решение за Карлос Насар
Цървена Звезда продължава да гази в Евролигата
Холанд пак вкара, но този път бе засенчен от Фодън
Краят на хегемонията: Лудогорец е посмешище, а Левски лети
Дневен хороскоп за 6 ноември, четвъртък
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
5 кристала, които ще повишат вибрацията в дома ви
2 зодии с голям напредък до края на 2025
Милена Аврамова за филма „Рожден ден“: Вселената започва да работи, когато правиш нещо хубаво
Лесни трикове за намаляване на кортизола
Британското посолство отговори на Борисов за "Магнитски"
Желязков: Работодатели, синдикати и правителство могат да работят само в своята пълнота
Варна отбелязва Нощта на театрите с концерт и марка с лика на Добри Христов
Българин е ранен в Косово
Талантите на Черно море до 14 г. победиха лидера и излязоха на първо място
Пияни и дрогирани шофьори ще плащат чуждата кола, с която са направили престъпление
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход