Летище София се размина с инцидент

Пилот объркал пистата за излитане с пътека за рулиране
Обновена: 19 окт 2012 22:49 | 19 окт 2012 18:09, Екип на Dnes.bg
59
Летище София се размина с инцидент
Снимка: Reuters

С тежък авиационен инцидент се е разминало Летище София преди дни, след като самолет заходил за излитане вместо от редовна писта от рульожка - пътека за рулиране, въпреки наставленията на авиационната кула на летището да не потегля, алармира специализираният сайт avherald.com.

Пилотът, който тогава е управлявал пътническия Airbus A319-100 с регистрация F-GRHU на "Air France", е рулирал за излитане. Но вместо по нормалната писта самолетът е заходил към пътеката за рулиране H и започва излитане от рульожката. Все пак в последния момент от контролната кула доста превъзбудени дават инструкции. Запис от liveatc.net на разговора между кулата и пилотите показва и как се е развил инцидентът. След 30-ата секунда на записа се чува поизнервеният глас на ръководителя на въздушното движение „Air France 1587, спрете веднага, спрете веднага. Това е рульожка H“.

След повторен сигнал, който гласял „Моля спрете отлитането веднага“, командирът на самолета последвал командата, докато машината все още се е движила с ниска скорост (около 20 възела).

В случая контролната кула успява да спре самолета сравнително бързо, преди да е набрал скорост, но ако машината се беше засилила, случилото се може да има по-сериозни последици.

В следствие на тези „рокади“ полетът от София към Париж се забавил с около 10 минути, но в крайна сметка кацнал спокойно и безпрепятствено на крайната си дестинация.

От пресцентъра на Летище „София“ коментираха за Dnes.bg, че нямат информация за състояла се подобна пилотска грешка, но признаха, че самолетът е излетял със закъснение от 10-15 минути. „Да, въпросният полет може да се е забавил 10 минути, но това е в напълно допустима граница. Никога не е изключено даден полет да се забави дори 15 минути“, заяви говорител на летището.

„До този момент до нас не е стигала информация за закъснение за този полет, нито за проблем при излитането“, увери маркетинг мениджърът на Air France в България Нора Ковачева и допълни, че с информация по случая разполагат единствено във Франция.

От централата на авиокомпанията в Париж потвърдиха случилото се. „Air France потвърждава, че екипажът на полет AF 1587 на 16 октомври от София до Париж е заходил за излитане на пътеките за рулиране (бивша писта), паралелна на пистата, докато все още е бил с ниска скорост (36 км/час). Самолетът достига пистата след координация с контролната кула“, поясни за Dnes.bg говорителят на авиокомпанията Седрик Льоркен. По думите му самолетът е излетял в 7:12 часа (с около 20 мин. закъснение). Льоркен увери, че в нито един момент пътниците не са били подложени на риск.

В самолета са пътували 93 пътници и петчленен екипаж.

Рульожката, за която става дума, е бившата писта на летището, която се е ползвала до 2007-а година и е успоредна на новопостроената. По-голямата ѝ широчина явно е успяла да заблуди пилотите, които не са се съобразили със строго определените маркировки. По принцип пистите винаги са маркирани с бяла маркировка и жълта пунктирана линия по средата, а рульожките – в жълто с непрекъсната линия.

За да не се бъркат рульожки и писти, авиобраншът е разработил система за сигурност, която е наречена RAAS (Runway Awarness and Advisory System). Монтирането ѝ обаче е по желание, а не задължително.

Самолетите на Air France са оборудвани със система за предупреждение в случай, че екипажът направи опит за излитане от пътеките за рулиране. Тази система обаче не е проработила, тъй като самолетът все още се е движел с много ниска скорост, поясни още Льоркен.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
52
0
 
1
 
! Отговори
теодор преди 11 години
След като модернизацията на Летище София е извършена през 2005-2006 защо още тогава не е построена нова контролна кула, че сега сме 2012 година. Кулата не е ли естествена част от модернизацията на Летище София и въобще кой носи отговорност за тази инфраструктура. Доколкото знам Летище София не е все още дадено на концесия и би трябвало да е държавна собственост.
51
0
 
3
 
! Отговори
Кико преди 11 години
Модернизацията на Летеще София беше извършена още през 2005/2006г. Тогава старата писта беше превърната в пътека за рулиране "Н". Този пилот от AIR FRANCE от 2006 година до сега не е ли разбрал къде е истинската писта за излитане?!
50
0
 
1
 
! Отговори
Толи преди 11 години
Добре, че ръководителят на полети е забелязал навреме грешката, тъй като TWY "H" има участъци, които не са видими от старата контролна кула. Като цяло условията за работа не са много добри и ръководителите на полети от кулата работят при много по-голямо напрежение от нормалното. Съвсем скоро ще бъде открита новата контролна кула, която ще гарантира много по-добри условия на работа и по-висока безопасност при управление на въздушното движение.
49
2
 
0
 
! Отговори
Nov преди 11 години
Алоо, журналистите - много глупости пишете бре. Поспрете се малко бе аматьори. Като не знаеш нещо първо намери, прочети, образовай се.
48
1
 
0
 
! Отговори
V dimov преди 11 години
Aviaciata e цирк всичко е възможно става секунци,,,,,,,
47
0
 
2
 
! Отговори
до 43 преди 11 години
май си го ял в тренажора..познато ми звучи пищенето ти..
46
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
33, точно в аварийна ситуация хората решават грешно! В самолетите вече всичко се управлява от електроника и откаже ли електрониката, мануално нищо не може да се оправи. Само в холивудските филми героите се справят с подръчни материали, но истината е, че следването на инструкциите при определена аварийна ситуация спасяват положението, а инструкциите могат да се следват много по стриктно от компютър от колкото от човек.
45
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Рульожката не идва от руски, а от английски. Рул, рулс е право, управлявам на английски и от там руснаците са направили рульожка.
44
1
 
3
 
! Отговори
бик преди 11 години
Лилчо Лилов е виновен !
43
12
 
11
 
! Отговори
hahahah преди 11 години
"Търсят се диспечери за 8000 лв. заплатаСвободното боравене с Шекспировата реч ще се удостоверява със сертификати IELTS - 5,5 или TOEFL-71"archive-server.liveatc.net/lbsf/LBSF1-Oct-16-2012-0330Z.mp3КАТО ЧУХ ЗАПИСА и ми стана густо колко са смешни с 5.5 на ИЕЛТС аааа хах аха тоя английски наистина самолета е бил в ориента ААХАХ АХА ХА Х Рай за шуробаджанащина и връзкарство.... пълни "парашутисти" ТОВА НЕ Е ЛИ ПО ВАЖНАТА НОВИНА? страшен английски. Някой няма ли да разрови из тая пумия?
42
3
 
3
 
! Отговори
hahahah преди 11 години
интересни синоними на tarmacха ха ха ха тоя самолет в ориента ли е бил?
41
1
 
3
 
! Отговори
до 28 преди 11 години
Тоалетна чиния на руски се казва "Пескадас" - ***, ганьооо... за "половин век савецко робство" не си научил руски, тръгнал си за английския да даваш обяснения. типичен партиен работник - нагъл и некомпетентен профан. няма такава дума в руския - пескадас
40
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
ТОЗИ ПИЛОТ Е БИЛ НАДРУСАН С АМФЕТАМИНИТЕ НА БОКО ТИКВАТА ЗАТОВА СЕ Е ОБЪРКАЛ,ВМЕСТО ЗА ИЗЛЕТИ Е СЛЯЗЪЛ ДА СИ ВЗЕМЕ ДОЗАТА,
39
4
 
6
 
! Отговори
pero преди 11 години
Рульожка... :))). А на Windows ОС как и казват, Окно.
38
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Tazi puteka za rulirane(rulo6ka 'H') e vsa6tnost starata pista na leti6teto, koqto e napulno dostatu4na za izlitane na tozi tip samolet
37
18
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ти да не мислиш,че в Щатите му викат рулъожка бе?? Рулъожка тук му викат заради 45 годишното съветско робство.
36
3
 
7
 
! Отговори
я ваша тетя преди 11 години
Умнико uncle sam, върни се и пак виж откъде идва Caran d'Ache и пак говори глупости.Форумен лъв смотан. И термините са взаимствани щото там са измислени, а тук само са взаимствани. Тук нищо всъщност не е измислено..
35
5
 
2
 
! Отговори
Хм преди 11 години
А Ербъс А-310 и свързаните с тях катастрофи?Те на какво се дължаха?
34
6
 
25
 
! Отговори
гацо преди 11 години
ако стюардесата е обеснявала на пилота как ще премине полета до Париж ,ще излети не от рольожката ми вертикално.
33
2
 
7
 
! Отговори
Brunei преди 11 години
До "безпилотния дрон": то хубаво да ги управляват компютри и роботи самолетите, но това е само в идеалния случай! Какво се случва в една аварийна ситуация??? Отговори си сам. Така че не бързай да отписваш хората.