С тежък авиационен инцидент се е разминало Летище София преди дни, след като самолет заходил за излитане вместо от редовна писта от рульожка - пътека за рулиране, въпреки наставленията на авиационната кула на летището да не потегля, алармира специализираният сайт avherald.com.
Пилотът, който тогава е управлявал пътническия Airbus A319-100 с регистрация F-GRHU на "Air France", е рулирал за излитане. Но вместо по нормалната писта самолетът е заходил към пътеката за рулиране H и започва излитане от рульожката. Все пак в последния момент от контролната кула доста превъзбудени дават инструкции. Запис от liveatc.net на разговора между кулата и пилотите показва и как се е развил инцидентът. След 30-ата секунда на записа се чува поизнервеният глас на ръководителя на въздушното движение „Air France 1587, спрете веднага, спрете веднага. Това е рульожка H“.
След повторен сигнал, който гласял „Моля спрете отлитането веднага“, командирът на самолета последвал командата, докато машината все още се е движила с ниска скорост (около 20 възела).
В случая контролната кула успява да спре самолета сравнително бързо, преди да е набрал скорост, но ако машината се беше засилила, случилото се може да има по-сериозни последици.
В следствие на тези „рокади“ полетът от София към Париж се забавил с около 10 минути, но в крайна сметка кацнал спокойно и безпрепятствено на крайната си дестинация.
От пресцентъра на Летище „София“ коментираха за Dnes.bg, че нямат информация за състояла се подобна пилотска грешка, но признаха, че самолетът е излетял със закъснение от 10-15 минути. „Да, въпросният полет може да се е забавил 10 минути, но това е в напълно допустима граница. Никога не е изключено даден полет да се забави дори 15 минути“, заяви говорител на летището.
„До този момент до нас не е стигала информация за закъснение за този полет, нито за проблем при излитането“, увери маркетинг мениджърът на Air France в България Нора Ковачева и допълни, че с информация по случая разполагат единствено във Франция.
От централата на авиокомпанията в Париж потвърдиха случилото се. „Air France потвърждава, че екипажът на полет AF 1587 на 16 октомври от София до Париж е заходил за излитане на пътеките за рулиране (бивша писта), паралелна на пистата, докато все още е бил с ниска скорост (36 км/час). Самолетът достига пистата след координация с контролната кула“, поясни за Dnes.bg говорителят на авиокомпанията Седрик Льоркен. По думите му самолетът е излетял в 7:12 часа (с около 20 мин. закъснение). Льоркен увери, че в нито един момент пътниците не са били подложени на риск.
В самолета са пътували 93 пътници и петчленен екипаж.
Рульожката, за която става дума, е бившата писта на летището, която се е ползвала до 2007-а година и е успоредна на новопостроената. По-голямата ѝ широчина явно е успяла да заблуди пилотите, които не са се съобразили със строго определените маркировки. По принцип пистите винаги са маркирани с бяла маркировка и жълта пунктирана линия по средата, а рульожките – в жълто с непрекъсната линия.
За да не се бъркат рульожки и писти, авиобраншът е разработил система за сигурност, която е наречена RAAS (Runway Awarness and Advisory System). Монтирането ѝ обаче е по желание, а не задължително.
Самолетите на Air France са оборудвани със система за предупреждение в случай, че екипажът направи опит за излитане от пътеките за рулиране. Тази система обаче не е проработила, тъй като самолетът все още се е движел с много ниска скорост, поясни още Льоркен.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Украйна цели срив в енергийната мрежа на Русия, Зеленски се видя с "обкръжените" войници
Цветан Алексиев: "Сирма" инвестира интензивно в изкуствен интелект
Борсата в Словения остава най-добре представящата се в ЦИЕ през октомври
Притесненията около оценките на AI компаниите потопиха индексите на Wall Street*
Иво Коларов: Wall Street предупреждава за корекция на пазара
IBM планира да съкрати хиляди служители през четвъртото тримесечие
Първи кадри от разбиването на товарния самолет в Кентъки (+ВИДЕО)
Колко вода да пием за здрави бъбреци
Шоу: Левски - ЦСКА и Лудогорец - ЦСКА 1948 за Купата?
В Лудогорец два пъти направиха големи грешки
Левски не го продаде за 3 млн. евро, а сега той иска бой по ЦСКА
Илиан Илиев пред историческо постижение за ЦСКА
Брюж - Барса
Защитата на Артилеристите с куп постижения след Прага
5 ферментирали храни за супер имунитет през цялата година
Протеинов тост с авокадо и бурата
Таро карта за 5 ноември, сряда
Дневен хороскоп за 5 ноември, сряда
Тест: Коя емоция управлява живота ви в момента?
Времето във Варна на 5 ноември 2025
Жена от Варна пострада при пожар в колата й
"Войната" по пътищата взе нови три жертви за денонощие
Честваме паметта на свети Галактион и на съпругата му Епистима
Ливърпул излъга Реал, Байерн с ценна победа в Париж
За първи път у нас: Двама силови атлети успяха поотделно да изтеглят новия Airbus A220 на „България Еър“
Китай отложи завръщането на „Шънчжоу-20“ след сблъсък
Китай стартира първия в света ториев реактор
Обсерваторията „Вера Рубин“ откри огромен звезден поток
В монголската пустиня издигат „марсиански“ лагер
Тъмната материя се подчинява на гравитационни „кладенци“