Европа е поела ангажимент да възстанови местните си отбранителни способности. Поглеждайки на изток, тя вижда зараждащата се руска мечка – която се нахвърля силно върху Украйна и ръмжи срещу европейските членове на НАТО с все по-честа и агресивна реакция, пише Брандън Уейхарт, старши редактор по националната сигурност в The National Interest.
Превъоръжаването на Европа не е просто въпрос на изграждане на повече оръжия и разполагане на платформи, като бойни самолети и танкове. Един от ключовите капацитети, които европейците ще трябва да създадат за себе си, е в сферата на зареждането с гориво във въздуха.
Многоцелевият транспортен танкер Airbus A330 (MRTT) е военен самолет за зареждане с гориво и транспорт във въздуха, разработен на базата на търговския пътнически самолет A330-200 . Той се експлоатира от Агенцията за поддръжка и снабдяване на НАТО (NSPA) като част от програмата Многонационален флот MRTT (MMF), която обединява ресурси от множество държави-членки на НАТО, за да докаже способността си за споделено зареждане с гориво във въздуха (AAR), стратегически транспорт и медицинска евакуация.
MMF беше иницииран през 2016 г. от Европейската агенция по отбрана и се управлява от NSPA от името на НАТО, като Организацията за съвместно сътрудничество в областта на въоръжаването (OCCAR) наблюдава придобиването. Участващите държави включват Белгия, Чехия, Дания, Германия, Люксембург, Нидерландия, Норвегия и Швеция, като самолетите са базирани предимно във военновъздушната база Айндховен в Нидерландия и на летище Кьолн-Бон в Германия. Флотът постигна начална оперативна способност през 2023 г. и подкрепя мисиите на НАТО, като подобрява оперативната съвместимост и намалява зависимостта от отделни национални активи.
A330 MRTT е проектиран за многофункционалност, включващ управление на полета fly-by-wire, система за зареждане с гориво под крилото с маркуч и дроуг и опционална система за зареждане с гориво във въздуха (ARBS) за съвместимост с различни приемащи самолети. Той може да извършва едновременно зареждане с гориво и да превключва ролите между танкер и транспортен самолет по време на мисия.
Тази машина е една от най-способните съвременни самолети-цистерни, с доказани бойни операции в 13 държави и над 250 000 летателни часа в световен мащаб. Въпреки това европейците не разполагат с достатъчно такива самолети, за да поддържат вида въздушни бойни операции, които биха били необходими, ако Европа реши да разшири конфликта си с Русия по повод Украйна – или ако Русия наистина реши да отиде отвъд Украйна и да атакува НАТО.
В момента Европа разполага с флот от 156 самолета за дозареждане във въздуха, според CSIS – в сравнение с флот от 447 самолета в Съединените щати. Европейците имат значителни пропуски в своите способности, които е малко вероятно да бъдат запълнени поне до началото на следващото десетилетие.
В крайна сметка, ако днес избухне война с Русия и Америка реши да стои настрана, този флот от европейски зареждачи във въздуха ще бъде напълно недостатъчен, за да замени американския флот от танкери, ако този флот внезапно се окаже недостъпен или наличен само в ограничен мащаб.
Въпреки че A330 MRTT е по-усъвършенстван в някои отношения – например по-голям капацитет за разтоварване на гориво на самолет – той не е достатъчен за пълноценно заместване на американските активи. Всъщност, той представлява само около 10 процента от основния брой на американските танкери. Липсата на въздушни зареждачки е микрокосмос на другите недостатъци на Европа в отбраната. Казано по-просто, няма начин европейските членове на НАТО да са готови да водят война срещу Русия – камо ли да спечелят.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Alphabet оглави ръстовете на Wall Street след завръщането на AI във фокуса на трейдърите
Кадър на деня за 24 ноември
Германия ще проведе търгове за нови газови централи през март
Близо една трета от хората в Южния централен регион в България са в риск от бедност
Уолър от Фед призова за намаление на лихвите през декември
САЩ към ЕС: Ще понижим митата, ако предложите балансирани цифрови регулации
Най-добрите малки коли втора ръка през 2025 г.
Рецепта за запечено сирене със сладко
Рецепта от тефтера на баба: Маслени бисквити с орехи
Късна емисия
Мачовете по телевизията, днес 25 ноември
Евертън получи невиждан червен картон, но шокира Ман Юнайтед насред Олд Трафорд
Божинов с емоционално послание към Боби Михайлов
Сексбомба отряза италиански национал за трето дете + СНИМКИ
Пет години след смъртта му: Светът продължава да скърби за Диего Марадона
Росенов попиля унгарец насред Будапеща
Дневен хороскоп за 25 ноември, вторник
Тест: Какво ви носи декември?
5 храни с повече желязо от червеното месо
Таро карти за декември за всяка зодия
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от "Зоотрополис 2"
Auto Italia откри благотворителна фотоизложба Deus Ex Machina с емблематични модели Ferrari и Maserati
Пребиха в Скопие известният македонски българин Владо Перев
Борислав Михайлов е в средно увредено състояние след инсулта
Камиони в историческата църква "Света София" в Истанбул предизвикаха възмущение
Дезертьори от руската армия са връщани насила обратно на фронта
Кои 7 български месни продукта са защитени от ЕС като храни с традиционно-специфичен характер
Сезонният грип е тук: Какви са симптомите и как да се предпазим?
Екипажът Crew-12 ще излети към МКС по-рано от планираното
В САЩ тестваха автономно въздушно такси от следващо поколение
Учени откриха какво може да превърне една ябълка в лекарство против рак
За първи път от 10 хил. години: Вулкан в Етиопия изригна зрелищно, в Индия очакват замърсяване
Истината е някъде там: Защо е трудно да открием извънземен живот
В пояса на Кайпер е открита загадъчна структура