Американските семейства масово отчитат влошаване в социалния си живот след закупуването на iPhone или друго мобилно устройство, пише Wall Street Journal.
Повече от половината собственици на мобилни устройства в САЩ носят със себе си апарати като iPhone. Тази мода има негативен ефект върху бюджетите на домакинствата из цялата страна. Правителствени данни сочат, че хората плащат много по-големи сметки за телефони през последните години, въпреки че пестят от вечери по заведения, дрехи и забавления. Развлекателната, модната и хранително-вкусовата индустрия са почувствали най-осезаемо отлива на клиенти.
Очаква се в бъдеще ситуацията да се влоши. Доставчиците на безжични мрежи смятат, че могат да вдигнат цените, предлагайки по-бърза интернет скорост за нови по-скъпи мрежи и потребителски планове. По този начин новите технологии ще осъществят своеобразно състезание с все по-първичните нужди и желания на потребителите.
За сега телекомуникационните компании печелят. Информация на Министерството на труда показва, че разходите за телефонни услуги са се покачили с 4%, което е най-бързият им темп от 2005 г. насам. По време на рецесията, а и след нея, потребителите орязаха главно другите си разходи. Hidden Field
Но след като все повече хора си купуват смартфони за 200 долара и плащат сметки по 100 долара на месец, средният годишен разход на домакинство за телефонни услуги се покачи от 1110 долара за 2007 г. (първият iPhone) на 1226 долара през 2011 г.
Семействата с повече от един смартфон вече плащат много повече от средното, а понякога дори 4000 долара за година. Те лесно свикват да плащат по-високи сметки за кабелна телевизия и домашен интернет.
Тази тенденция е благодат за компании като Verizon Wireless и AT&T Inc. Според USB AG aмериканските доставчиците на безжичен интернет са отчели приходи в размер на 22 млрд. долара за 2007 г. от продажбата на услуги като мобилен e-mail и уеб достъп. USB очаква доставчиците да печелят допълнителни 50 млрд. долара на година.
Но въпросът е колко още могат да нараснат сметките на телефонни услуги на потребителите, преди бюджетът им да се свие болезнено много.
Мелинда Тюер е семейна и плаща близо 300 долара месечно за четирите смартфона в дома си, два от които са с неограничени планове. Това означава, че Тюер плаща една и съща сума без значение колко „сърфира“ с интернет. Днес тя иска да смени старите си смартфони с по-нови модели. Но това лято Verizon обяви, че потребителите ще трябва да се отказват от неограничените си планове, ако искат да обновят устройствата си.
Тюер прави изчисления, че със съпруга ѝ ще трябва да заделят повече от 1000 долара, за да купят два чисто нови последни модела смартфони, или да се съгласят с натоварващите планове на Verizon.
Доставчиците очакват хората да използват повече данни и съответно да си плащат за тях. „Скоростта примамва към по-засилено ползване. Колкото повече трафик използват, толкова повече ще трябва да си плащат“, казва главният финансов директор на Verizon Фран Шамо на конференция на инвеститорите.
Но от къде ще дойдат парите за този трафик? Според Министерството на труда американците са изхарчили 116 долара повече за 2011 г. в сравнение с 2007 г., дори след като цялостните разходи на домакинствата са се покачили само с 67 долара.
В същото време разходите за хранене навън са намалели с 48 долара, разходите за облекло – със 141 долара, а разходите за забавления – със 126 долара. Тези данни не включват инфлацията.
Покачването на разходите за телефонни услуги обаче съдържа още по-голям скок в сметките за телефони, защото в действителност през последните години хората са плащали по-малко за стационарни услуги.
За голяма част от очакваните покачвания на приходите на компаниите се предполага, че ще дойдат от потребители с по-високи доходи, който имат пари за харчене. Но безжичната индустрия генерира доходи и от хората с ниски доходи.
Според центъра за проучвания Pew почти 9 от 10 от всички американски възрастни имат мобилен телефон. А потребителите със среден доход са завишили разходите си за телефони с 59 долара през 2011 г. Това е почти колкото допълнителните харчове от 64 долара за 20-те процента от хората с най-високи доходи.
Докато безжичните услуги поскъпват, потребителите трябва да правят все по-трудни избори от какво да се откажат. Все пак е възможно да бъде отбелязано намаление в разходите за безжичени услуги.
Все още много домакинства дават все по-голяма част от парите си за мобилните си телефони, но тази тенденция започва да се обръща. Все пак рано или късно потребителите трябва да осъзнаят къде отива бюджетът им.
Още новини от сферата на комуникациите четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.