IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Крадат до 8 коли на ден, повечето от тях отивали за Ислямска държава

Каналът работи от началото на годината, но е трудно да се пресече

Снимка: Reuters, архив

Снимка: Reuters, архив

От българските улици се крадат джипове за джихадисти, съобщава от първа страница в. „Стандарт”. Каналът за износ действал от началото на годината, а „засегнатите” автомобили са на луксозни марки, твърдят източници от службите.

Статистиката показва, че между 4 и 8 средно на ден изчезват в страната. По-голямата част от тях отпътуват за Турция, а оттам и за Близкия изток. Прехвърлянето на автомобилите е основно към Сирия, Ирак и Ливан, където страната ни няма сключени договорености за правно и полицейско сътрудничество.

Все по-често скъпите коли се отмъкват и чрез лизингови измами. За тях се внася само една, най-много две вноски, след което уж с туристическа цел напускат пределите на страната и така преди още да са обявени за издирване, колите вече се намират в страни, от които няма как да бъдат проследени или върнати. Тази схема е трудна за доказване и добре измислена.

Обикновено возилото се поръчва от клиент от чужбина. От България се чрез многобройните обяви за работа се наема шофьор, който получава по около 500 евро на курс. Наемникът прекарва колата през границата с редовни документи.

Когато се установи, че автомобилът липсва, от полицията първо издирват човека, който е извел колата от страната, а при установяването му той декларира, че я е предал на собственика й чужденец и няма представа какво се е случило с нея по-нататък. По този начин няма как да се повдигнат обвинения за кражба на шофьора.

Според полицията контролът ни е нулев, а каналът за трафик е утвърден и действа бързо.

По същата схема отново чрез лизинг се изнасят и возила на фалирали бизнесмени, които не могат да ги изплатят и да покрият вноските си. Автокрадците се договорят с тях и извършват фиктивни кражби. По данни на МВР около 70% от обявените за изчезнали коли са отнети по тази схема, която обаче е изключително трудно доказуема.

Пресичането на канала също затруднява разследващите, защото обикновено след като лизинговата кола се изнесе в посока Сирия, едва тогава се обявява за открадната.

Процедурата по издирването на автомобила също е доста тромава. Самото разследване трае два месеца, докато се установи, че действително автомобилът не може да бъде намерен. Освен това засичането кога точно автомобилът е напуснал пределите на страната също става трудно, тъй като граничният контрол не изисква отбелязването му, нито пък се поставят някакви печати.

В схемата участват и служители от граничните пунктове, тъй като единствено по собствено усмотрение могат да проверят и запишат дадена кола, напускаща страната.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата