Производство по калъп – моделът на българското образование

Искате реформа на образованието ли? Дайте свобода на избора!
Обновена: 26 май 2016 17:08 | 26 май 2016 17:00, Димитър Вучев
82
Производство по калъп – моделът на българското образование
Снимка: Wikipedia

Преди известно време в социалните мрежи популярност доби една интересна картинка. Пълна класна стая, чиновете – заети от добре подсечени, абсолютно еднакви дръвчета. На входа младо, неподравнено по модела на останалите дръвче, което с ентусиазъм се посреща от учителя – видимо по-възрастно дърво, оформено по същия маниер, както и останалите в стаята.

Надали съществува по-красноречиво описание на модела, върху който стъпва държавното образование в България. На входа всички влизат със своите особености и различия, за да излязат след години оформени под калъп. Причината – незаинтересоваността и липсата на креативност на институционално ниво. И, разбира се, липсата на желание да си в крак с настоящето и бъдещето.

Необходимостта от реформа на образователния сектор след 1989 г. е била гореща тема у нас. И не, не защото преди падането на тоталитарния режим системата е давала отлични резултати. Това е един от големите митове за периода преди 10 ноември. Българското образование в годините на социализма е обслужвало отлично тогавашната планова икономика, която просто е имала нуждата от човешки капитал, от ръчица.

Доколко този капитал е бил в течение с тенденциите, колко е бил иновативен, каква добавена стойност е давал с труда си – това е с второстепенно значение. Реалностите тогава са били такива. От позицията на времето можем да направим анализ на грешките, но към тогавашния момент системата е давала резултатите, каквито идеолозите на плановата икономика са искали. Друг е въпросът, че и това може да спадне към една от причините системата впоследствие да рухне.

Годините преди 1989 г. за България вече отдавна са в миналото и е по-добре там да останат. Не толкова обаче са в миналото за българското образование, което е здраво стъпило още с единия крак там. "Производството" на кадри в калъп остава запазена марка на нашите училища и университети, просто защото така е по-удобно. Публична тайна, особено във ВУЗ-овете, е, че огромен брой морално и практически остарели дисциплини заемат учебните планове, само защото едни преподаватели трябва да събират минималния хорариум, за да бъдат оставени на работа.

Искате реформа на образованието ли? Ами, освободете се от безсмислените дисциплини и специалности. Дайте свобода на избора – желанията на децата и родителите им ще определи кое е важно, стойностно и ценно за тях към момента и кое виждат, че ще им е от полза за бъдещето. Съгласни ли сте с вашите пари да се финансират дисциплини и специалности, желаещите за които се броят на пръстите на ръцете?

В България традиционно обичаме да се сравняваме с другите държави, напоследък най-вече с тези от "голямото семейство" на Европейския съюз. Ето ви едно сравнение. По редица критерии Финландия има една от най-добрите образователни системи. Тя винаги се класира в челото на класирането по математика, четене и наука в престижното класиране PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, като в последните 5 години неизменно е в топ 3.

Същевременно според същото изследване близо 40% от 15-годишните ученици в България са функционално неграмотни. С други думи, не са в състояние да разбират и анализират онова, което са прочели. 44 на сто от гимназистите са функционално неграмотни по математика, тъй като не могат да направят елементарни сметки и изчисления.

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Два материала от новинарския поток на 2015 г. дават простичък отговор на въпроса: "Финландия премахва предметите от основното образование" и "Финландия премахва ръкописното писане в училище". Същевременно докато бях студент преди не много години, преподаватели ми забраняваха да ползвам лаптоп на лекции. Паралелни реалности...

Защо не сме Финландия на Балканите в сферата на образованието? Надали, ако следваме сегашния модел. Имаме ли шанс малко поне да скъсим дистанцията? Да, стига да вдигнем глави и да погледнем как работят хората по света. "Производството" на еднакво подравнени дръвчета няма да ни отведе никъде.


82
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
0
 
0
 
! Отговори
gost преди 5 години
искам да попитам децата в малките градове не могат да четат интересно мие госпожата за мъже ли е мислила да попитам или за децата щото една такава прави сасипий само
59
0
 
14
 
! Отговори
яяяяяяяяяяяя преди 5 години
Авторът какъв опит има в учителстването?
58
2
 
5
 
! Отговори
СОП преди 5 години
До Анонимен 64По начало съм съгласна, но програмите и обучението по класове са общоевропейски и не само. Не броя училища по Рудолф Щайнер и др. изключения. Аз лично приемам и по-разкрепостени форми, стига да са достатъчно професионални. В интерес на истината сред възпитаниците на нестандартни училища съм срещала и доволни, и недоволни от полученото образование. Примерно, една моя позната е много щастлива, че е била в експерименталната школа на Лозанов, а друг е недоволен от метода на Сендов.
57
1
 
16
 
! Отговори
Мноу знай преди 5 години
Щом на автора са му забранявали да ползва лаптоп на лекции в университета, значи той е достатъчно млад и лично не е преминал през ни едно равнище на образователната система по социалистическо време, ама ни дава акъл каква била. Научил го от картинка в социалните мрежи.
56
0
 
20
 
! Отговори
Валентин преди 5 години
Господин Вучев е завършил УНСС, но е "велик" и може да се изказва за образованието !? Сега е в надзорния съвет на банка "Токуда" ?? Да живее Сорос ! Той ще оправи България, както оправи янките !!
55
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След 1989 г производство по калъп - неграмотнци , по образец на училищата в американските гета .
54
13
 
3
 
! Отговори
demograph преди 5 години
Червенокожи *** министри, преподаватели, професори, ректори и декани НЕ МОГАТ ДА ПРОИЗВЕЖДАТ друго освен ***. *** не могат да видят друго освен набитите в главите им щампи от времената на диващината. Когато се махнат *** и на тяхно място дойдат "бели" хора, тогава ще имаме първият випуск от образовани хора. И след 20 години ще имаме ново качество хора в България. До тогава ще сме Туземия.
53
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До СОПКласът е една фикция, характерна за българското образование, и донякъде европейското образование. Трябва да бъде важна програмата по която се движи детето. Или нещо подобно на "клинична' пътека. Не е толкова трудо да се осъзнае. Има го по света. Но трябва малко нестандартно мислене, а не "все същото, ама в повече".
52
1
 
7
 
! Отговори
СОП преди 5 години
До до 41На децата със СОП, ако са с умствено увреждане, пишат условни оценки - тройки със звездички. С тези 3* преминават от клас в клас. Отрицателни последици много: децата вместо да усвоят онези простички знания и умения, които все пак могат, стоят години курдисани неподвижно на чин да слушат безучастно уроци, които са далеч над възможностите им, родителите се заблуждават, че детето все пак е в по-висок клас и т.н. Несправедливо и неправо вредно.
51
1
 
17
 
! Отговори
PD преди 5 години
Много вожд, малко индианец. А всяко гущерче иска да бъде голям крокодил, още повече ,ако слушаме мама, която ще плати, за това, щото нейното гардже, пее най добре. А пари всеки ще вземе, а също и дава, щото като няма полза от това кой колко е умен, за позицията която заема. Важен е поста, а не съдържанието.Така е, в болно номенклатурно общество от втори и трети род, желаещо да господства, не по качества, а с взаимна обвързаност (връзкарство).Резултата е несъстояло се общество, в новите реалности
50
3
 
10
 
! Отговори
Еднакви, ама ... преди 5 години
Тези "еднаквите" дечица от снимката съвсем други резултати биха показали на тестовете PISA.Не са еднакви със сегашните, дума да няма.
49
1
 
23
 
! Отговори
Гриз преди 5 години
Ха-ха-ха, тогава учениците бяха облечени еднакво, а всеки беше неповторима и богата личност. А сега пълна външна свободия, а вътрешно окалъпени. За образователното равнище да не говорим.
48
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До до 56Не, именно по този начин нама да имаме "хрантутници", а хора, които ще допринасят за бюджета и БВП. Цената на безпросветността е много по-голяма от просвещението във всичките му форми. Когато, и ако проумеем нещо толкова простичко, България ше стане по-добро място за живеене.
47
1
 
13
 
! Отговори
възмутен преди 5 години
Знаете ли въобще защо е нужно образование?Явно не!Тези хора трябва да работят някъде, да внасят пари в бюджета и най-вече да са полезни на себе си и другите.Образованието не самоцел!
46
4
 
3
 
! Отговори
до 56 преди 5 години
А за какво говорим? За хрантутници, висящи на бюджета?
45
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До до 52Никой не говори за специалисти и професионалисти. Говорим за граждани с адекватно обществено поведение. Не може дете да отпада от образователната ситема Това е престъпление. Все едно лекарът да ти откаже лечение, защото прецени, че болетта ти е нелечима. Всяко дете може, и има право да се обучава на максимума на своите възможности. Иначе страда цялото общество. Мислете с главите си.
44
0
 
14
 
! Отговори
до 52 преди 5 години
Обществото не плаща ли скъпо и прескъпо за неграмотността, която се шири навред, независимо от степента на образование?
43
0
 
16
 
! Отговори
до 52 преди 5 години
След навършване на 16 години какво следва? Същата схема като за останалите.После нямало кадри за бизнеса, нямало специалисти...Няма и да има докато образованието се ПОДАРЯВА.Затова и не се цени.Друго си е да си го заслужил с усилия.
42
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До РусияНе професор, а гражданин. Иначе всички страдаме от масовото безхаберие, не толкова интелектуално, а морално.
41
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До до 41Когато ученикът не достигне стандарта, трябва да се пренасочи по друг стандарт. Иначе какво ще правиш с децата със специални нужди. Децата трябва да останат в училище поне до 16 години, на всяка цена. Иначе обществото плаща непосилна цена.