Японските и корейските коли – премиум или просто маркетинг?

Споровете са яростни, безкрайни и безплодни
25
Японските и корейските коли – премиум или просто маркетинг?

Споровете за това коя автомобилна марка е премиум и коя не, не спират. Те са яростни, безкрайни и безплодни. Най-често те засягат японските брандове, като тези, които бързат да ги включат в този елитен клуб, са по-малко от противниците на подобно твърдение. Долкото то обаче има почва? Предлагаме ви мнението на журналиста Eдуард Раскин, с което никой не е длъжен да се съобразява.

"Хората имат навик да променят правилата на дадена игра, като на тях им изнася. И автомобилното производство не прави изключение. Разбира се, тук нещата са подчинени най-вече на продажбата на автомобили. Колкото са по-елитни те, толкова по-големи приходи носят. Факт е, че съществуват доста противоречиви класификации, но все пак трябва да се търси и ясен критерии относно всеки един модел на пазара.

Самото определение "премиум", което се дава на различни класове автомобили, не същестува. То всъщност посочва класата или породата на дадена марка и е напълно условно и субективно. Все пак и при него може да бъде въведен някакъв критерий, като се изхожда от самия термин - praemium на латински означава "приемущество, отличие".

На първо място, той трябва да посочи техническото съвършенство на конструкцията на автомобила и на неговите агрегати, които да осигуряват ергономичност и превъзходни качества на пътя. На второ – да притежава нещо наистина уникално, което да отделя марката от останалите. И на трето, но не на последно – да носи име, което да е част от световната история и култура. Име, което да ражда легенди и митове за таланта на инженери, дизайнери и ръководители.

За европейците, на тези критерии отговаря голямата германска тройка – BMW и Mercedes-Benz заради тяхната 100-годишна история, както и Audi, който носи славата на легендарната Auto-Union. Баварците са уникални заради великолепната им управляемост, а щутгартци – заради страхотния комфорт. При марката от Инголщад нещата не са толкова ясни, тъй като те се опитват да достигнат и двете.

В същото време американците си имат собствени кумири - като Cadillac, който е основан в началото на XX век и прави елитни коли за президенти и милиардери. Всичко това прилича на снобизъм, но пък принадлежността към "премиума" носи дивиденти – цените се вдигат и марките печелят. За сравнение - Skoda Superb е впечатляващ автомобил, предлагащ качество, лукс, удобство и технологии, но струва горе-долу колкото хечбека BMW 1-Series.

Славата е доста привлекателна и мнозина не могат да устоят. Пример за това са японците. Toyota предлага свои модели под марката Lexus, която определя като "премиум". Само че доколко този бранд се отличава и превъзхожда останалите? Та той бе създаден едва преди 30 години от рекламната агенция Saatchi&Saatchi и консултатнската компания Lippincott&Margulies с чисто маркетингова цел. И предлага модели на Toyota с преработен дизайн, които са натъпкани с много скъпи опции.

Тези автомобили нямат гръмки победи на пистата в своята история, не са били собственост на кралски особи и не поразяват със стил или иновационни технологии. Да, може да се отличават с надеждност, но като правило разчитат на двигатели със зверски апетит и слаба динамика. Та първият турбомотор при Lexus се появи съвсем наскоро – при кросоувъра NX. А опитът Lexus GS да стане кокурент на BMW 5-Series се оказа пълен провал. Същото важи и за модела ES, който трябваше да си съперничи с E-Class на Mercedes-Benz.

Като цяло, философията на тази марка отразява желанието на Toyota да отмъкне част от американския пазар на Daimler Benz в началото на 80-те години. Идеята да се продават готови вече модели с леко променена външност, под нова емблема и на по-висока цена се оказва успешна. И постепенно се прехвърля по цял свят.

Нещо подобно правят и други японски марки, които се опитват с минимални разходи за разработки на нови модели да получат максимални приходи. Honda предлага Acura, а по аналогична схема Nissan създава Infiniti. Фактът, че в основата на Q30 и QX30 е платформа на Mercedes-Benz не променя кой знае колко нещата.

Примерът на японците е заразителен и след тях в тази посока поеха и корейците. Опитите модели като Hyundai Equus и Kia Quoris да бъде бъдат превърнати в премиум-модели доведоха до създаването на нов бранд Genesis. Той също има претенции за премиум, въпреки че е само на година.

Далеч съм от мисълта, че голямата германска тройка е идеална. Нейните автомобили, както и тези на американските компании, претендиращи да са премиум, си имат своите недостатъци. Доказателство за това е, че всяка година падат все по-надолу в класациите за надеждност, в които начело са именно японци и корейци. Това обаче съвсем не означава, че пътят към елитния клуб е отворен за всеки. По-скоро, случилото се през последните години сочи друго – този клуб логично върви към своя край, който не е далеч".

Повече новини за автомобили четете в Automedia.


25
Още от
Напиши коментар Коментари
23
2
 
2
 
! Отговори
Tony преди 6 месеца
Всеки си има глава на раменете. Но виждам силна тенденция технически грамотните хора да се спират на японски автомобили.
22
0
 
4
 
! Отговори
Я, па Я преди 10 месеца
***, на две ракии трудно се уцелват копчетата, наздраве.
21
2
 
13
 
! Отговори
Я, па Я преди 10 месеца
Аз смятам, че колата трябва да служи на човека и да прави живота му по лек и удобен, по лесен. Все ми е тая каква марка е залепена на предния какпак. Вазното е да ме вози безавариино от точка А до точка Б за възможно най малко разходи. Всичко друго е брзинтересно. Ако някой си мисли, че колата е произведение на изкуството или един вид домашен любимец, или даже човек утова не е нормално. Алооооу, феновете на разните марки потърсете лекар докато не е късно.
20
0
 
5
 
! Отговори
ъхъ преди 10 месеца
До Онуфри
Ами гледаме ги колко са велики в областта на моторите на всеки две седмици във F1!
19
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Аз живея в Германия. Държа си инфинитито в подземен паркинг. Под него няма петна на асфалта. А под "премиум" мерцедесите бемветата и аудитата има големи черни петна от течовете. Па уж са нови пущините.
18
1
 
22
 
! Отговори
Онуфри преди 10 месеца
До aa1830
И аз съм с 20 годишна Хонда Сивик. Казват, че Хондата е 'скучно безпроблемен' автомобил. Наистина е така. Двигателят не го знам къде се намира даже :)
17
5
 
15
 
! Отговори
Онуфри преди 10 месеца
Препоръчвам на автора да прочете малко и да се ограмоти за колко от инженерните нововъведения са направени първо от Хонда! А след това се довлачват и Тойота :)
16
14
 
7
 
! Отговори
шматка преди 10 месеца
Плебейте се радват на далекоизточен карнавал.
15
4
 
17
 
! Отговори
Бобчо преди 10 месеца
Аз пък карам стар Бенц и като остарее съвсем ще си взема по-свеж, доколкото ми стигат парите. И смятам, че един автомобил трябва да има дух, емоция, усещане, нещо което не може всеки производител да го постигне. Не си представям да карам кола, която е приравнена до един битов предмет като телевизор, пералня, хладилник и т.н. За съжаление обаче автора в голяма степен е прав, защото от началото на века автомобилите вече не ги правят инженери, а счетоводители.
14
13
 
9
 
! Отговори
1 преди 10 месеца
Преди три години синът ми си купи хонда акорд 1,8 бензин нова,автоматик,почти всички екстри,за 50 х.лв.Аз си купих 3 годишно мондео 2,0 бензин, екобууст,200 кс, произведена в Кьолн,на 100х.км. за 20 х.лв. В момента двете коли са на по 150 х.км. в отлично състояние,без повреди.
Хондата има по добър вътрешен дизайн и изглежда по-добре.Но скоростната кутия е отвратителна,друса та се къне и гори над 12 л извънградско.
Мондеото има страхотна динамика,несравнимо по-бързо и удобно и гори 8 извънградско
13
5
 
26
 
! Отговори
aa1830 преди 10 месеца
Аз карам японска кола, на почти на 20 години е и освен за стандартните процедури (течности, спирачки, гърне, амортисьори, гуми) не е ходила в сервиз извънредно. Супер надеждна, непретенциозна, удобна, без излишни екстри. И ми е все тая дали ще е в графа премиум или не.....Една от последните произведени в Япония предназначени за европейския пазар и не я сменян дори за чисто нова от същия клас. За новите автомобили, които се сглобяват от части, произведени в целия свят не мога да кажа нищо...
12
1
 
3
 
! Отговори
1234 преди 10 месеца
До Анонимен #6
Подкрепям с двете ръце и двата крака. :)
11
6
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До Жоре Трабанто

Забрави да споменеш, че се прави така за да ти се строши колата и да си купиш или нова част или нова кола. При техниката е същата история. Дядо ми е бил купил хладилник Саратов от 1967г. и не е мръднал изстудява по-добре от съвременните без нито един ремонт до сега.
10
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Голямо обсъждане, ако искаш да се фукаш си купи БМВ,Мерцедес,Ауди и т.н. Като искаш колата да ти върши работа цена спрямо качество си вземи японче или корейче. Искаш ли японче или корейче, но с екстри си вземи Лексус,Акура и Инфини .
9
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Ако премиум означава лукс,традиции и екстри къде са тогава Ролс Ройс,Бентли,Астън Мартин,Ферари,Ламборгини...
8
2
 
26
 
! Отговори
Жоре Трабанто преди 10 месеца
Днешното автомобилостроене, като изключим най-луксозните машини е на принципа "да се спести от всичко", за да е кокурентен ценово автомобила. Горе-долу като лоу-кост авиокомпаниите....90% от частите на всички ВАГ марки са абсолютно еднакви, Мерцедес дава двигатели и какво ли не на Санг Йонг и още хиляди други примери като КИА, Хюндай, Нисан, Рено, Дачия и т.н...а цените се базират само на едната емблемка.
7
9
 
36
 
! Отговори
някой преди 10 месеца
Зависи кой какво иска от автомобила си - аз от 9 години съм с японски автомобили и не съм взлизал за ремонт, само масла и филтри. Преди това съм имал два голфа и през ден в гаража.
Е, който иска да е гъзар, да кара премиуми.
6
9
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Абе премиум, екстри ама като те остави на пътя ще си търсиш доказаното японско качество на тойота и хонда. Верно е много са скучни. Карам тойота хибрид. Като й дадеш газ нищо не се случва но на път не ме е оставяла. Преди това хонда. 500000км как пък веднъж тая кола не каза "не искам да запаля". Ако искате евтина и интересна кола купете си френска. Доказан боклу к!
5
12
 
38
 
! Отговори
123 преди 10 месеца
Абе незнам кое е премиум, ама аз повече немска кола няма да си взема. Исках японски СУВ, ама ще ми стигнат кинтите за корейски. Европейска кола обаче никога повече.
4
5
 
15
 
! Отговори
Равик преди 10 месеца
До Анонимен
Напълно споделям мнението ти! Сега е важно потребление да има.Някои неша в колите са там,защото инженерите са искали да покажат,че могат да ги направят.Продадох любимия си Голф 2 на 30,5 годишна възраст в отлично сътояние и,съвсем хипотетично,ако ги произвеждаха,пак щях да си купя такава кола.С климатик и по-удобни седалки :) И насила трудно можеш да го счупиш!!!