16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?

И колко струваше да имаш Трабант в Бургас
29 мар 2020 12:48, Нели Христова
266
16 000 евро за Жигули – колко струваха колите в СССР и Трабант в Бургас?
Снимка: БГНЕС

Хората, които изпитват носталгия по социализма, често я обясняват с това колко по-достъпен е бил животът. Те казват: да, вярно, че се чакаше 10 години за кола, но всеки можеше да си я позволи. Така ли е обаче наистина? По инициатива на "Российская газета" експерти и икономисти се захванаха да изчислят колко биха стрували някогашните автомобили в днешни пари и резултатът не говори много в полза на социалистическия строй.

За изчислението специалистите са взели не само обичайни маркери като стойността на валутата спрямо златото и средната заплата тогава и днес, а и цената на живота в СССР, сравнена с тази в днешна Русия. Пресметнато така, една съветска рубла се равнява на около 279 днешни рубли. За отбелязване е, че сравнението почива основно на цени от 70-те години, а не от 80-те, когато автомобилите забележимо поскъпнаха. Да видим какви са били тези цени, като за удобство на българските ни читатели ще ги превърнем в евро.

ВАЗ-2101 Жигули - 16 980 eвро

Добрата стара "жигула" е струвала 5620 рубли през 1975 година, показва справката на "Российская газета". Преизчислено според формулата, това прави 1.47 млн. днешни рубли, или 16 980 евро. Със същите пари днес в Русия може да се купи прилично оборудвана Skoda Octavia или пък създаденото за руския пазар крос-купе Renault Arkana.

ЗАЗ-966 - 9678 евро

Заедно с Trabant, това бе най-достъпният автомобил в епохата на соца. До такава степен не бе желан, че в България можеше да се купи на практика без чакане. През 70-те години в СССР цената му е била 3000 рубли, което прави 838 800 днешни рубли, или 9678 евро. За същите пари днес в Русия може да се вземе върхово изпълнение на Dacia Sandero (на руския пазар Dacia се продава под марката Renault), средно оборудвано Sandero Stepway или Kia Rio седан с автоматик.

Ние няма да се опитваме да преизчисляваме на колко днешни лева е равен един лев на народната република от 70-те или 80-те. Но разполагаме с цените на автомобилите от средата на 80-те години: 5660 лева за "Трабант", 6400 лева за "Москвич-2140", и 8000 лева за "Лада 2107" с базово оборудване (плюс десетина години чакане, през което депозитът ви от 1500 лева се съхранява в безлихвена сметка и на практика се топи от инфлацията). По същото време средната работна заплата в НРБ според статистическия институт е 213 лева месечно. Тоест един "Москвич" е можел да се купи с 30 средни заплати, а една "Лада" - с 37.5 заплати.

Вижте колко са стрували останалите популярни модели автомобили в СССР на сайта на Automedia.

 


266
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
250
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 249

"Братле", ако не си им бил свидетел, ония си правеха КАКВОТО СИ ИСКАТ. Живееха като богове, точно както сега живее Севернокорейската бълха. Сегашните не са стока, но не могат да се намажат на пръста на ония. Ония държавата ги пазеше от всичко.
249
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До До 247

Никой не "защитава" нищо. Трябва същата нетърпимост към сегашните дерибеи (включително и Бойко, който си е прбоядисана мутра която е пребоядисан комунист) както и към тогавашния строй. Разликата е, че сега (засега) държавата още не се е срастнала с идеология ....
248
2
 
7
 
! Отговори
До 247 преди 1 месец
Що бе пич? Защото сега партийната върхушка я лови закона? Пфууу.Ти си по зле от съветските каскети но с обратен знак
247
2
 
3
 
! Отговори
До 247 преди 1 месец
Аааа, чакай малко аз това не го имам за престъпност. Че някои правеха схеми с долари и марки, нафтичкани тем подобни ясно. Сравни го със сегашното време. Явно си бил гонен от режима, така бих оправдал думите ти. Но... говори се с насмешка за русофилите. Аз пък ще кажа следното: както е смешно да се защитава оня стой, при всичките минуси така е и смешно да се защитава днешната псевдодемокрация. Жалки са, разбираш ли. При всичките грабежи( явни) и недоимък да кажеш, че живеем добре е просто смешно
246
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Жалко че господата които вчера обявяваха, че това били цени от лотарията, а не истински не са тук днес да повторят ... пък и да кажат какви коли карат, все пак. Еееееех, жалко е да си русофил.

Иначе, битова престъпност имаше. Просто не беше "модно" да се съобщава, защото все пак бяхме общество за пример, а в едно общество за пример не може да има такива неща. Иначе дори и повечето от "порядъчните" МАСОВО КРАДЯХА от местата на които работеха. Отделно, полит-върхушката не я ловяха закони.
245
4
 
5
 
! Отговори
До 245 преди 1 месец
НЯМАШЕ. През Бг минаваха каналите за синтетика, но нямаше наркомани. Това имам предвид . Не си схванал какво искам да кажа. За КИнтекс всеки знае. Имаше битова престъпност но на много ниско ниво
244
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"Идеята е, че престъпност почти нямаше, нямаше наркотици, нямаше организирана престъпност. За здравеопазването няма да говорим"


Нищо от това не е вярно....престъпност ИМАШЕ без да се съобщава, наркотици ИМАШЕ и Кинтекс ги изнасяше с помощта и подкрепата на ДС и политбюро.....здравеопазването......съгласен съм......няма да говорим........врачки и знахари.
243
4
 
8
 
! Отговори
Я преди 1 месец
И сега какво... ходят младежите са берат ягоди и се върнат с някой стара Хонда с десен волан и след 5 месеца пак. Е, да сега границите са отворени. Западняците никога, ама никога няма да ни приемат за част от тяхната западна “каста”. Не че решението е да се хвърлим в обятията на Русия но с нашите политици просто нямаме шанс да влезем в истински ЕС. Когато на Курнели сина и отиде в Москва да учи тогава ше повярвам в лявата идея.
242
2
 
5
 
! Отговори
Варна преди 1 месец
Идеята беше ...пари и нищо друго. от разпадането имаше изгода само и Единствено Запада. Защо? Защото като падна желязната завеса най големите западни компания направиха милиарди от пробива си на изток. Даже един американец ми каза:” майко мила, това е напълно затворен пазар ( източния) Тук ще направим милиони и направиха. Ако олигарсите не бяха се пръкнали обаче всички от БСП-то щяха да си хвърлят партийните книжки защото щяхме да сме истинска демокрация.
241
5
 
4
 
! Отговори
Варна преди 1 месец
Абе чешите си езиците, това е видно. Истината е, тогава беше добро време, но до 1984-1986. След т. Нар перестройка на Горбачов, СССР просто спря дотацията за всички страни от СИВ. Оттам дотацията на управляващите на тези държави и тя спря и народа усети, че цените тръгнаха нагоре, заплатите стоят същите. Кой какво е можел да купи, всеки знае себе си. Идеята е, че престъпност почти нямаше, нямаше наркотици, нямаше организирана престъпност. За здравеопазването няма да говорим
240
1
 
1
 
! Отговори
Виж Георги Марков преди 1 месец
Потърси "Ферари"
239
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Когато купувахме трабанта от Мототехника, преди нас имаше едно семейство с момченце на около 5-6 години, което беше много нетърпливо: "Хайде бе тате, хайде да влизаме, че някой ще ни вземе трабанчето" "Няма няма мойто момче- успокояваше го бащата- нали сме записани и си чакаме реда, извикали са ни тук няма да си тръгнем без трабанче" Когато дойде техния ред и бащата запали двигателя момчето беше най-щастливото дете в него ден -цялото сияеше от радост.
238
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Да цената на трабанта може да е била наистина 5660. Аз имах 5500 лева и взех назаем от бабалъка за ги да донадя.
237
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
През 1988 година и аз започнах да си търся кола. Предлагаха ми на старо някакви жигули около 12-15 годишни- абсолютни бараки- изгнили, а звукът на двигателя- кошмарен. И за тези *** ми искаха 7000 лева. Отказах разбира се и с 10 годишната вноска на жена ми купихме Трабант за 5500 лева- нов. Имахме го 10 години.
И сега който иска може да си закупи лада -продават ги и не се чака ред.
236
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Впрочем като се върна назад в спомените си се сещам как когато започнаха да се внасят стари западни коли у нас, първите които хукнаха да си купуват стари фордове сиера и опел капка бяха феновете на лада и москвич. Бързо бързо зарязаха руските си дараци и се ориентираха към западното, дори и на старо.
И друго се сещам- през 80-те цената на лада на старо можеше да достигне и 20 000 лева тогавашни пари.
235
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
достатъчно е да се каже, че една и съща държава - германия, разделена на две от съветския съюз, произвеждаше коли. западната правеше порше и мерцедес, източната - трабант и вартбург. след обединението, вторите две коли малко поичезнаха. защо ли?
234
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
80-те години с 10 годишна вноска вече не можеше да си купиш лада 1300. Дори с 15-годишна вноска не можеше. Минимум 20 годишна трябваше да бъде вноската и я те извикат я не в Мототехника. И за там си трябваха връзки.
233
12
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Дори когато самите руснаци обявяват нефелността на руските автомобили, българските русофили са готови да "закрият амбразурата с гърди" така да се каже, в порива им да докажат на света, че соц возилата са "истината".

Жалко, че същите господа се стесняват да обявят какви возила шофират. Защо ли?
232
13
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Виждам още глупости, не виждам постнати какви автомобили шофират фенчетата на социализЪма.
231
7
 
23
 
! Отговори
??? преди 1 месец
Така де. Сега всички в България карат нови коли купени в последната година. Обикновено имат по пет коли на семейство. Заплатите им са шестцифрени на месец. Друго има ли?