След митата за китайски е-коли: Пхенян атакува шунката на Европа

Първата реакция на източната държава е налице
21 юни 2024 20:20, Анисия Иванова
48
След митата за китайски е-коли: Пхенян атакува шунката на Европа
Снимка: Pixabay

"Когато растях в Испания, където селското стопанство е мощна сила, войните, които преживях, бяха кръстени на храни: "ягодовата война" с французите през 1989 г., "войната за риба тон" с британците през 1990 г. и "войната за калкан" с канадците през 1995 г. Въпреки това нищо не ме подготви за това, което се очертава да бъде "войната с шунката" с Китай." Това написа Хавиер Блас за Bloomberg.

В понеделник Пекин обяви антидъмпингова проверка на вноса на свинско месо от Европейския съюз, което е първата стъпка към въвеждането на мита. Проверката се появи по-малко от седмица, след като Брюксел обяви, че ще наложи мита върху електромобилите, произведени в Китай, в размер до почти 50%, като заяви, че те са се възползвали от "несправедливо субсидиране".

Испания е най-големият износител на свинско месо за Китай. Холандия, Дания, Франция, Белгия и Германия също са значителни износители.

Но свинското месо, възлизащо на по-малко от 2 млрд. долара през миналата година, представлява малка част от търговията между ЕС и Китай, която през 2023 г. ще достигне 280 млрд. долара. Така че защо Китай се насочва към сектор, който от икономическа гледна точка има толкова малко значение? Политика.

Пекин прилага наръчник, който е използвал и в предишни търговски сблъсъци с Европа, САЩ и Австралия. Като се насочва към селското стопанство Китай постига две цели: ограничава конфликта и използва огромното влияние на европейското земеделско лоби.

Китайската столица очевидно се надява, че сега страните от ЕС ще окажат натиск върху Брюксел да смекчи митата за електромобили, преди те да бъдат официално наложени на 4 юли. Германия вече е недоволна от митата, опасявайки се за собствените си продажби на автомобили в Китай; Испания и Франция, които изглеждаха нерешителни, биха могли да се присъединят към Берлин срещу Брюксел.

Държавите от ЕС обаче могат да избегнат да играят в ръцете на Китай. Испания, където свинското месо е водеща тема в новинарските емисии, а качеството му е източник на национална гордост. Миналата година обаче Испания е изнесла месо на стойност 12,2 млрд. евро, включващо не само свинско, но и говеждо и птиче месо, за всички страни в света. Но през същия период износът ѝ на автомобили, мотоциклети и автомобилни компоненти достигна близо 54 млрд. евро. Ясно е кой сектор има най-голямо икономическо значение.

Тя, от своя страна, се конкурира в един и същи сегмент на автомобилната индустрия с Китай: малки и евтини автомобили за все по-широките редици на работническата и средната класа в света.

Досега Испания се е фокусирала върху бензиновите и дизеловите автомобили, докато китайците са водещи в производството на електрически автомобили. Без тарифна защита е малко вероятно Испания да успее да премине от бензинови към електрически автомобили, а без това преминаване автомобилната ѝ индустрия бавно ще загине.

Китай и преди е използвал местните земеделски производители на своя търговски противник в своя полза: оказваше натиск върху Австралия, като се насочваше към нейния износ на селскостопански продукти, включително ечемик, говеждо месо, вино и омари, и се опитваше да принуди САЩ, като ограничаваше търговията със соя. Земеделското лоби е особено силно в Брюксел. В края на краищата работниците в автомобилния сектор не се качват с колите си в центъра на Брюксел, както правят фермерите със своите трактори, когато трябва да протестират срещу политиката на правителството.

Китай също така знае, че вносът му на европейско свинско месо, особено с ниска добавена стойност, ще намалее, тъй като свиневъдството му отново ще нарасне, за да задоволи местното търсене, което европейците също знаят и се подготвят за това.

Европейските държави трябва да изиграят внимателно картите си, предупреждава Bloomberg TV Bulgaria.

Китай е отворил възможност за преговори. Проверката на европейския износ на свинско месо вероятно ще продължи шест месеца, а може би и година, което оставя достатъчно време за промени в решенията. В този смисъл отговорът му към Брюксел не е начало на търговска война, а по-скоро начало на предвоенни преговори. И двете страни могат да намерят решение.

В крайна сметка Европа не бива да търгува с многомилиардната си автомобилна индустрия, за да задоволи политически активните си фермери. Селскостопанският износ е важен, но той е по-ценен по сантиментални причини, отколкото заради икономическия ефект.

Хавиер Блас е колумнист в Bloomberg, който се занимава с енергетика и суровини. Той е съавтор на книгата "Светът за продан: Парите, властта и търговците, които разменят ресурсите на Земята."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от ЕС
Хизбула заплаши Израел и Кипър с война
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
48
0
 
1
 
! Отговори
Баба Гицка преди 2 седмици
Как да си купа евро е-малолитражка с пробег 80 км за $ 12 000 , като Китай предоставяподобен клас с пробег 200 км за $ 5 600 ?
47
0
 
2
 
! Отговори
Обективен преди 2 седмици
Чичо Манчо ,явно си израсъл в дивите прерии ,щом смяташ Китай за "изостанала страна" . Я прочети новините от днес - китайската сонда Чанйе -6 е донесла на земята проба от обратната страна на Луната - нещо,което нито " напредналите " американци ,японци или която и да е друга държава не можа да направи.
46
2
 
1
 
! Отговори
Чичо Манчо преди 3 седмици
До Анонимен 43 Евтиното излиза винаги скъпо , особено ако е от Китай.САЩ и Запада направиха голяма грешка от алчност , като си изнесоха част от производствата в такива изостанали страни като Китай и Русия , и ни напълниха с боклучи. И за благодарност искат да ги унищожат.
45
0
 
0
 
! Отговори
Zielinski преди 3 седмици
Този псевдо анализатор се опитва да внуши поредната заблуда. Видиш ли храната нямала такова значение както автомобила, била по-маловажна. Стига глупости. Има хляб за всеки. Човешката алчност е твърде много.
44
1
 
1
 
! Отговори
Амии преди 3 седмици
До Фед КрасивияКато гледам как минават матурите всяка година, образованието през 90те беше на светлинни години по-добро.
43
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И от цялата работа нормалните хора го отнасят. Ние не можем да си купим ефтини коли, а те не могат ефтина шунка. Ония от горе си играят игричките , плямпат простотии, мерят си ги, като ние плащаме сметката! Да ти имам свободния пазар ....
42
2
 
6
 
! Отговори
Фед Красивия преди 3 седмици
Не Цензура сте първи.Ама на обща култура сте на ниво 4-ти клас,ама от комунистическото образование.Щото за сегашното няма такова ниско държавно ниво,че да ви сравним по грамотност!!!
41
0
 
8
 
! Отговори
Рамзес II-ри преди 3 седмици
Има и качествени китайски стоки.Аз си поръчвам стъкла за очила с +8 диоптъра и проверката им тук по оптиките показват че са безупречни стъклата и само за 180 лв чифта а не обирджийските 800 лева стъклото на марковите които преди съм носил и не виждам разлика.Тук си купувам рамките и ми ги монтират
40
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Китай може да глътне всичката шунка на Испания заедно със всичкия фует дето произвеждат,без значение с мито или не.Там е ситуиран и все повече ще се насочва големия бизнес,където на корпоративна вечеря никой не пита колко е хамона?Все едно в Манхатън на бизнес вечеря да се извинят че им е скъпо месото от Япония и да им сервират пица?
39
5
 
13
 
! Отговори
123 преди 3 седмици
Пекин - Пхенян... все в rьз
38
7
 
13
 
! Отговори
За автора преди 3 седмици
Няма разлика между Пхенян и Пекин, явно за плювачите също. Това е нивото в Панеленото гето
37
9
 
5
 
! Отговори
крундел преди 3 седмици
вместо да се занимават със шунки и глупости, по-добре е да подхвърлят на мечо пух, че ще спрат китайското карго и ще го заменят с индийско такова, ако продължава да си играе... говоря за ширпотребата ***, примерно: джапанки, пластмасови изделия, разни дребни неща... не мито, директно забрана на китайското...
36
3
 
14
 
! Отговори
Парадокс преди 3 седмици
Китай внася големи количества свински субпродукти. Само Великобритания ежегодно изнася хиляди тонове свински кости, глави, крачета, опашки, бъбреци, сърца, хрущяли, дори аорта за Китай... Китайците не могат да си позволят вноса на свинско месо, защото им излиза твърде скъпо (хладилен транспорт, съхранение в хладилни складове при -18 градуса и тн.). Защо България не може да произвежда и изнася свинско месо е въпрос с понижена трудност, който трябва да поставите на Бойко, Лили и останалите клоуни.
35
3
 
4
 
! Отговори
ТАКА Е ТЯ... преди 3 седмици
....ама китайските ми инструменти " танцуват само едно лято"--- за разлика от турските и тия от ЕС.....
34
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
ми що бе, нали не са качествени, никой не ги купува, защо налагат мита
33
5
 
10
 
! Отговори
ЮдеюСемитРязан преди 3 седмици
ами Кво да Атакува - то Европа освен Тая Свинска Шунка - друго вече не Произвежда - а Свинското е само за ПростоЛюдието от Бели и Китайци!
32
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Новият suv NIO ES8 отвява BMW и Mercedes обратно в училище да се учат да правят автомобили. На краш тест Euro NCAP набира повече сумарни точки от BMW X5, BMW iX и BMW серия 3. Изцяло алуминий. Максимална комплектация 84$ хил. 33 сензора, автопилот, автопаркиране, два елмотора 650 конски сили, 4.1 сек. до 100км/ч. Въздушно окачване с техлнолгия CDC, 6 лидара сканират постоянно неравности на пътя и се грижат за перфектен комфорт, регулиране височината на клирънса(12 - 21 см.). Фаровете с лидари и знаят как и кога да светят. Кожа напа навсякъде с масаж, вентилация и отопление.
31
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Мисля,че Не само ЕС и Америка,могат да " налагат санкции"!-:)
30
7
 
7
 
! Отговори
До Анонимен 28 преди 3 седмици
Китайско евтино и качествено шофираш, нали? Радвам се за теб... аз съм мазохист и шофирам скъпо и некачествено европейско
29
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен 18 - Вие скороми яжте '''' , като нема да ядете друго истинско месо!