Дизелово гориво по нано технология? Възможно е!

Български компании дават решение за проблема с мръсния въздух
8 фев 2018 14:40, Надежда Бочева
17
Дизелово гориво по нано технология? Възможно е!
снимка: NanoBoost

 Дизелово гориво, произведено по нано технология и бездимна печка на дърва – това са част от иновациите, представени от български компании на 21-я Европейски форум по екоиновации, който се проведе в София.

В столицата и другите български градове основните замърсители на въздуха в момента са битовото отопление и автомобилният трафик. Заради трайно повишените нива на фини прахови частици (ФПЧ) Европейската комисия (ЕК) започна наказателна процедура срещу България.

Иновацията на българската компания NanoBoost намалява вредните емисии от автомобилите, разказа пред Investor.bg основателят на компанията Юлиян Стоянов. Патентованият от него метод представлява добавяне на наномодифицирани структури към дизела. Продуктът може да се прилага и като дизелово гориво, и като добавка.

Юлиян Стоянов изрично уточни, че не продава такова гориво, а търси производител, който да внедри иновацията.

Горивото е тествано в лабораторията на Техническия университет във Варна. Дори без катализатор на двигателя сериозно се понижават димността, въглеродният двуокис, въглеводородите, азотните оксиди и други емисии.

Преработката на вече произведено дизеловото гориво оскъпява крайния продукт, но това се компенсира от намаления разход на гориво с до 5%, показват тестовете. „Увеличихме КПД-то на двигателя и снижихме разходите на горивото“, разказва Юлиян Стоянов.

Живко Стефанов, основател на стартъп компания, внедрява изобретението на американски архитект, който при пътуване в Африка използва глинен цилиндър, за да повиши ефективността при готвенето на открит огън. След това в САЩ доразвива идеята си, като покрива цилиндъра от термоизолационен материал с втори метален и така се получава печка за отопление на дърва.

В българския вариант – печката „Гамера“, температурата на дима и газовете се повишава до 1 000 ℃, което води до тяхното пълно изгаряне и допълнително топлоотделяне.

Така наречената „ракетна“ печка създава собствена тяга, което позволява димните газове да излизат хоризонтално и така върху тръбата може да се изгради глинена пейка, която допълнително да топли къщата.

„Благодарение на пълното изгаряне се получава повече енергия в сравнение със същото количество дърва в обикновена печка. На изхода пък имаме много чисти газове“, обясни пред Investor.bg Живко Стефанов.

Според производителя ако за отоплението на една къща по принцип са необходими 5 куб. м дърва на сезон, то с „ракетната“ печка разходът намалява до 1,5 куб. м.

На форума български студенти, участвали в състезанието Shell Eco-marathon, показаха електроболиди, които могат само с 1 kWh да изминат 400 км. С едно зареждане на батерията пробегът е 90 км, а максималната скорост, която електромобилите достигат, е 36 км/ч, съобщава екоминистерството.

Друг пример за екологично придвижване са представените от варненската фирма Eljoy електрически велосипеди, при които въртенето на педалите се подпомага от електродвигател.

На форума бе показан ръчно изработен електровелосипед с дървена рамка. Батерията му се зарежда на всеки 60 км пробег, а максималната скорост, която развива, е 25 км/ч. В момента компанията работи и по инсталиране на система за наемане на електровелосипеди в София.

Иновация, която допринася за намаляването на вредните емисии, е създадената от друга българска фирма - „Експертите“, машина за почистване на филтри за фини прахови частици. Целта е по достъпен и устойчив начин да бъдат рециклирани филтри DPF/FAP за дизелови автомобили и катализатори.

На екофорума беше показана и бързозареждаща станция за електрически превозни средства. В зависимост от модела на автомобила зареждането може да стане за около 1,5-2 часа, което е до два пъти по-бързо, отколкото със стандартните зарядни станции, обясниха производителите от „Елпром ЕМЗ“.

От „Соларпро“ демонстрираха решения за фотоволтаично захранване на мрежата на градския електротранспорт.

Куриерската компания „Спиди“ обяви, че започва да доставя пратки в София с електромобили.

Още икономически новини четете в Investor.bg


17
Напиши коментар Коментари
16
1
 
1
 
! Отговори
другия преди 3 месеца
ти си сложи печка на 1000 градуса в къщи и после се чуди защо горят тапетите
15
0
 
13
 
! Отговори
Новинар преди 3 месеца
Всяка иновация, която допринася за намаляването на вредните емисии е добре дошла!
Дизелово гориво по нано технология което подобрява изгарянети и намаля емисиите - Евала звучи много интересно дано и резултатите са високи.

Нова печка където температурата на дима и газовете се повишава до 1 000 ℃, което води до тяхното пълно изгаряне и допълнително топлоотделяне.

Ел колека за транспорт...

ето с такива продукти може да си подобрим ситуацията в градовете...
14
0
 
2
 
! Отговори
BoBiTurboto2 преди 3 месеца
До Реалист

Що за клеветници и *** има на този свят?! Хал хабер си нямат от собствения живот, с нищо допринасят за обществото само живеят на помощи и напразни надежди.
13
0
 
6
 
! Отговори
BoBiTurboto2 преди 3 месеца
Ето това е истинска иновация! Вместо, всички да плачат, че въздуха е мръсен и колите замърсят и политиците да взимат мерки който нищо не правят, само да заблуждават хората! Нано технологиите са бъдещето поле за технологични открития. Нищо чудно, че кпд-то се покачва а емисиите намаляват, ето такива решения ни трябват - който да борят и намаляват създаването на вредните емисии, а не пост фактор да се чудим как да пречистваме вече мръсния въздух в градовете....
12
0
 
4
 
! Отговори
до бай Колю преди 3 месеца
От преработката на нефта се получава и дизелово гориво.И ако има как да се подобри изгарянето му би било супер!Така,че откритието е много важно.С дизелови двигатели са не само леките коли, а и камионите,тракторите ,корабите,някои локомотиви и други.
11
3
 
3
 
! Отговори
Бай Колю преди 3 месеца
Ама че новини. В 21ви век имаме нов вид нафта и нов вид печка на дърва!?!? Тия разбиха всякакви електромобили, слънчеви батерии и пр.
10
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Този вид печки са много стари,използвали са се чак до късното Средновековие.Сега преоткриват топлата вода и я дообработват с модерни технологии.
Хората се връщат към еко строителството.
От глина може не само къща да си построиш,но в африка си правят и мебели,печки и какво ли не от глина.
9
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
дано не са го измислили тия на снимката, че като им гледам апаратурата до наното са стигнали през телефона
8
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Добре,но къде са велоалеите?Рибата в морето,а те тигана слагат.
7
2
 
6
 
! Отговори
П.Петров преди 3 месеца
Пак пускат нов набълбукатор, дето връща нафта в резервоара. Страшни специалисти излизат през 1-2 месеца...
6
2
 
8
 
! Отговори
До Номер 2 преди 3 месеца
1000 градуса е температурата на газовете в горивната камера за вторично изгаряне, която е обвита с дебела изолация. На изхода на печката температурата на газовете е около 200-300 градуса, а ако има и след печката един от кюнците да е във формата на радиатор, температурата след него пада на до около 50 градуса. Казано много по-високо КПД от нормална печка на дърва.
5
5
 
14
 
! Отговори
Реалист преди 3 месеца
"Забравя се" една подробност. В България наднормено замърсяване има само с ФПЧ10 и то само в резултат на горенето на твърдо гориво (гуми, дърва, въглища,...)."Огромното" замърсяване от колите,досега не е дало наднормено замърсяване.При това 90-95% от "замърсяването от колите" е всъщност замърсяване от неизмитите улици - колите се движат,прахоляка се вдига във въздуха,значи колите замърсявали...Една ел.кола замърсява за 90 единици, а по Евро 5 или 6 за 91 единици, а в София това са 1/3 от колите.
4
12
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоя Юлиян Стоянов не е ли същия дето го осъдиха за източване на газтрейд? Същия дето избяга по средата на делото от съдебната зала?
3
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До хахах

Съжалявам, че не сме САЩ или някоя богата европейска икномика, където се инвестират по $200 млн. за сокоизтисквачки ...
Тези хора, рботят с това, с което имат.
2
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Има само една подробност по отношение на така наречените ракетни печки четох за тях понеже и аз търся алтернатива. Скромно се мълчи относно температурата на изходящия пушек която както се разбира е 1000 градуса. Има ли комин на къща който може да издържи на тези градуси без да се стигне до пожар след по-продължителна експлоатация???
1
6
 
9
 
! Отговори
хахах преди 3 месеца
Старашно технологична снимка