Обновяват класни стаи с паравани, фитнес, зоокът

Зеленчукови градини, лаборатории също влизат в новите проекти
1 окт 2020 17:22, Петя Славова
5
Обновяват класни стаи с паравани, фитнес, зоокът
Снимка: БГНЕС

Класните стаи с подвижни паравани помежду им с достъп до коридора или външни тераси и дворове с изнесени лаборатории, зоокът, фитнес зони, зеленчукови градини ще трябва да включват проектите за модернизация на учебната среда при ново строителство, реконструкция и основен ремонт на училищата, предаде "Монитор".

Това е заложено в насоките в наредбата за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие на министерството на образованието и министерството на здравеопазването, която бе обнародена в Държавен вестник.

Училищният двор трябва да е мултифункционален и в него да бъдат обособени пространства като кътове за учене на открито, зони за отглеждане на растения и опитни полета, зелени площи за релаксация и игра, спортни съоръжения. За целта могат да се създадат кътове за сядане както за общуване, така и за уединение и почивка, асфалтирани площадки и плочници да отстъпят място на озеленените площи, да се организират зони като амфитеатър за водене на обучение на открито, за организиране на мероприятия на открито, за занимания по интереси на открито, за развитие на изкуството на открито и др, да се организират класна стая, кабинети, лаборатории и др. на открито за обучение или пък на двора да бъдат включени опитни полета, зеленчукови градини, оранжерии, дендрариум, зоокътове, хранилки за птици с площадки за наблюдение и други съоръжения, позволяващи на децата да учат чрез преки наблюдения, зони за фитнес на открито.

При реконструкция на съществуващия сграден фонд пък трябва да се спазват определени тенденции. Ако училищата искат да увеличат комуникационните зони планове, могат да приложат схеми, с които да присъединят непокрити полуинтериорни външни дворове и превръщането им в покрити атриумни пространства.

За осигуряване на гъвкавост на учебните пространства в комбинация с уширени зони в коридорите МОН и МЗ предлагат няколко основни варианта за реконструкция.

Преградните стени между три съседни класни стаи може да се съборят. Новите стени ще оформят класни стаи с Г-образна форма, която е подходяща за организиране на различна подредба на чиновете и масите според учебния предмет. Уширението на коридора пък се превръща в многофункционално пространство.

Друг от вариантите също включва събаряне на преградните стени между три съседни класни стаи, но на тяхно място се поставят леки подвижни прегради. Средната стая е с намалена ширина и може да се използва за работа с малки групи. Чрез премахване на един от параваните пространството на средната стая може да стане част от всяка от стаите в съседство. Отново ще бъде обособено уширение към коридора.

Възможно е и частично премахване на преградната стена между две класни стаи, след което се поставят мобилни прегради под ъгъл от 45°, заграждащи уширение към коридора. При премахване на преградите класната стая се отваря към коридорното пространство.

Сред предложенията за модернизация на реконструкцията е и замяна на преградната стена между две класни стаи с мобилна преграда. Когато преградата е събрана, двете класни стаи се обединяват в общо пространство – зала. Пред фасадата пък е изградена тераса, към която класните стаи могат да се отварят и учебният процес да се пренесе на открито.

Според конкретната планова схема на учебната сграда и специфичните нужди в заданието са възможни и много други варианти на реконструкция, както и комбинации между тях.

При проектирането и изграждането на нови училищни сгради и комплекси също трябва да се спазват определени структурни модели. МОН и МЗ предлагат два варианта.

Класните стаи могат да бъдат обособени в групи около многофункционални комуникационни пространства. Те от своя страна са организирани около общо ядро, съчетаващо в себе си ролите комуникация, социализация, алтернативни учебни дейности. Към всяка група от няколко учебни пространства трябва да има и обслужващи и складови зони.

Втората опция е за оформяне на отворени учебни пространства, разделени чрез тихи стаи и обслужващи и складови зони. Така получените групи отново се организират около общо мултифункционално ядро. Тази схема отразява най-съвременните тенденции в проектирането на училищни сгради, като осигурява максимална гъвкавост на пространствата в една отворена структура с плавно преливане на една зона в друга.


5
Още по темата: МЗМОНкласни стаи
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
0
 
! Отговори
Колега ? преди 11 месеца
А по наредба , по колко деца трябва да бъдат в паралелка? Хората са измислили топлата вода, но ние не искаме да я използваме.С тези промени няма да повишим качеството на образованието.
4
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Тея съвсем се размечтаха....
3
0
 
2
 
! Отговори
Хемус преди 11 месеца
Задължително да има сапарета с наргилета в някой ъгъл!После мюсюлманите били виновни
2
0
 
1
 
! Отговори
ужаси по гербарски преди 11 месеца
Ужас, я всички онлайн че по снимката мяза с решетките на нещо друго.
1
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Зоокът за определен етнос.