Криза при избор на училищни директори: Могат ли да ги избират учители и родители?

Според Асен Александров подобен е и избора на кмет на населено място
22 авг 2022 12:20, Петя Славова
21

В разгара на кризата с конкурсите за близо 450 директорски места, които бяха спирани заради съдебен спор възникна идея за избор на директори. Според авторите й може те да бъдат избирани от учители и родители, смята директорът на 51-во училище в София Асен Александров.

Предложението е 50 точки да се дават от учителите и 50 точки от родителите при кампания, подобна на избора за кмет на населено място.

"От първите години каквото и да ставаше винаги сред учителите и общността се говореше, че конкурсите за директори са нагласени. Моето предложение не е чак толкова нестандартно. През 1992 година кандидат-директорите показваха своята програма и концепция пред педагогическите колективи. Сега разширявам това нещо. Те биха могли да обяснят своята концепция и пред родителския актив. Със средствата на дистанционното обучение представянето на концепцията може да бъде пред всички родители. По този начин родителите и учителите ще могат да изберат и отделят своя кандидат", обясни директорът на 51-во училище "Елисавета Багряна" в София и председател на Сдружението на директорите в средното образование Асен Александров в "България сутрин".

Той посочи, че родителите и учителите могат да направят класиране на кандидатите. По думите му идеята е ролята на учителите и родителите да е блокираща.

"Провокирах с поста си цялата система. Няма как да не се включат важните фактори като община, МОН и ако става въпрос за професионални училища - и работодателската камара. Но компонентът родители и учители трябва да бъде достатъчно важен и тежък", отбеляза Александров пред Bulgaria ON AIR.

Директорът коментира предложението на синдикатите за директори да се избират кадри с управленски опит минимум 5 години. Според него това би стеснило доста кръга на възможните кандидати, което също е дискриминация. Той настоя, че в момента процесът на избор на директор е блокиран именно по дискриминационни причини.

"Моето предложение въвежда елемент на изборност на директорите, тоест те трябва да бъдат одобрени от самата родителска общност. Ако един директор показва добри качества, не виждам защо трябва да го сменяме служебно на всеки 4 години. По-скоро не одобрявам идеята за мандатност", заяви Александров.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
1
 
3
 
! Отговори
До 17 преди 1 година
А защо трябва да стоят вечно, защото са на някого хора. Всички знаем как се става Директор и какви връзки трябват. Не можете да ме убедите, че всички са компетентни и знаещи. Натискът е за централните софийски училища. Съмнява ме да се натискат за покрайнините.
17
3
 
2
 
! Отговори
учителка преди 1 година
Пет години не са достатъчни, за да се докаже един директор става, или не става. В първите пет години той се учи-учи го практиката. И когато горе-долу вече е навлязъл в материята със знания и компетентности, трябва да бъде сменен. Глупаво е. Така на всеки пет години все някой ще се учи да управлява и няма да се стигне до никъде. Ако след атестацията, която е на 4 години всичко е наред, не виждам смисъл директорът да бъде сменяван.
16
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До стига вече А кво, некви млади и "завършили Харвард" ли искаш? Не виждаш ли, че "поколението Z" е лeш!
15
2
 
6
 
! Отговори
стига вече преди 1 година
Докога ще държите директори в пенсионна възраст били такива повече от 20 години?Пример-директорката на 120 ОУ София Цветанка Тонева.Герберка и в червата,но се мазни на всички ,които са на власт.
14
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 13, прав си! За определена прослойка образованието не е важно. Никога не е било и никога няма да бъде. Образованието винаги е било прерогатив на богатите и не зная защо е това напъване всички да имат равен достъп до него. В крайна сметка не е равен. И индивиди като теб са доказателство, че не е и нужно.
13
14
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Съвсем ненужна институция е училището в 21 век.Съвсем...
12
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Идеята е не приложима за българската народопсихология. При такива процедури печелят тези с повече роднини в общината и тези които могат да си купят местата. И на село с кметовете е същата работа.
11
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А всеобщо избирателно право ли ще имат родителите или някаква олигархия се очертава? И други неща са объркващи с това гласуване. В 11-ти и 12-ти клас голяма част от учениците са пълнолетни и могат да гласуват на избори. Защо тогава им се отнема правото да гласуват за директор на училище, та трябва родителите да гласуват вместо тях?
10
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До читател, супер идея! Но учителите за започнат да тормозят децата, които не се справят и ще правят всиичко възможно за да ги гонят от класовете си! Ча съжаление учителите са ярко отражение на обществото ни: злобни, социално осакатени, неразбиращи нищо повече от слайдовете, които са наплескали, нерядко и неграмотни.
9
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кога 51-о у-ще ще се отърве от този досадник?
8
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ми правилно! Няма само НПО-та да определят кой да е директор!
7
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Учител------Ква криза за директори, бе?------- Има криза с обявените и спрени конкурси, а не че няма желаещи за директори. Вие като сте в бранша, не сте ли чул за такава криза? Или сте учител по душа, а не по професия?
6
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До читател"Предлагам при определяне на учителските заплати да има критерии за успеваемост." ...... Това е толкова откъсната от реалността идея, че чак да се чуди човек, защо е толкова популярна. А в училищата с преобладаващо ромско население викаш да са на минимална заплата учителите? Ако е независимо оценяването, няма да имаш учители за такива училища. А ако е зависимо, всички ще имат максималната възможна успеваемост на хартия.
5
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Е тогава ,за да се харесат на родителите , директорите ще си затварят очите и ушите за много нередности / не че с делегираните бюджети не е така / . Не одобрявам директорът да бъде избиран от родителите . Като има глад за директори , защо не ги завъртат тези директори. 4 години директор на елитно училище ,а след това 4 години директор на село или в т.нар. трудни училища.
4
7
 
6
 
! Отговори
читател преди 1 година
Предлагам при определяне на учителските заплати да има критерии за успеваемост.Задължително трябва да се въведе твърда част и променлива,която да е обвързана с постигнатите резултати и успехи на НВО, матури, изходни тестове на ниво област,регион и т.н.Не следва един добър специалист и учител да бъде равнопоставен с друг,който влиза в час,пее урока и излиза,без да се интересува как е представен и усвоен.
3
5
 
7
 
! Отговори
Хмммммм преди 1 година
Никак не е лоша идеята! Мечтата на синът ми е да отвори свое частно училище по британски модел. Самият той учеше във Великобритания и сблъсъка с българската действителност за него беше културен шок. А е едва на 13 години. Надявам се да реализира идеята си и да помогне с промяната на провалената система в БГ. Тази държава има нужда от радикални идеии по подобие на горната!
2
2
 
8
 
! Отговори
Учител преди 1 година
Ква криза за директори, бе? Измислена статия!
1
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ако имат над 51% акционерно участие, да. бедният няма право на избор