Екзотична идея или нужда: Ще пуснат ли трамваи в Пловдив?

Първите планове датират от края на 30-те години на 20 век
Обновена: 14 мар 2023 14:18 | 14 мар 2023 14:18, Анисия Иванова
21
Екзотична идея или нужда: Ще пуснат ли трамваи в Пловдив?
Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по-видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година.

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни. Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Почти няма добри примери на толкова големи региони в Европа, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20 век, уточнява той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
10
 
! Отговори
Гошо преди 1 година
Какви трамваи ще правят бе имаха си тролейбусна мрежа ,ако е въпрос за безшумност тролея си е безшумен нищо допълнително не му трябва Да си възстановят тролеите
17
1
 
1
 
! Отговори
VladTepes преди 1 година
До ВлакчоТМ 5 и 7 са с тясно междурелсие, висок процент обособено трасе и сравнително висока скорост. Също части от трасетата на ТМ 20 и 22 с ЖП междурелсие позволяват скорости около 65-70 km/h.
16
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тия в общините с конкурс за тъпота ли ги избират ? Безшумни линии.... вие един асфалт не можете да положите , безшумни линии...
15
0
 
8
 
! Отговори
зер преди 1 година
бахаха, що за абсурдна идея. Градският транспорт в пловдив е съсипан - автобусите са нередовни, то даже не са автобуси ами по-скоро маршрутки. Преди 10-тина години ликвидираха и тролейбусите (при все изградена мрежа из по-голямата част от града).Да не говорим за огромните задръствания...
14
2
 
3
 
! Отговори
Влакчо преди 1 година
То в Сф има трамваи, даже 2 линии се движат, останалите са теснолинейки, които вдигат много шум и малко скорост.
13
1
 
4
 
! Отговори
VladTepes преди 1 година
До ВлакчоВсе пак пръстенът покрива малка част от града и не покрива всички направления със сериозни пътникопотоци. Определено е нужен скоростен трамвай с максимално обособени трасета.
12
1
 
6
 
! Отговори
Алекс преди 1 година
Първо да направят по добра организация на движението.На много кръстовища няма отделен светофар за ляв завой и поради това стават задръствания.
11
1
 
4
 
! Отговори
Влакчо преди 1 година
Преди 20 - 25 години ми разправяха, че в Пловдив имало изграден вътрешноградски Ж.П. обръч, който някога се биш ползвал и бил бърз.А трамваят е загубена работа - вместо асфалт ще слагаш само желязо, обаче има ли къде да го сложиш?
10
1
 
6
 
! Отговори
VladTepes преди 1 година
До HoqsanВ София се експлоатират чешки трамваи, произведени между 1988 и 1997г. и са доста по-тихи, тръгват и спират много по-плавно и ускоряват по-бързо от произведените приблизително по същото време БГ дараци.
9
1
 
8
 
! Отговори
VladTepes преди 1 година
Принципно Пловдив, Варна и може би Бургас имат пътникопотоци за скоростен трамвай, но не се очертава такъв да бъде изграден в близко бъдеще.
8
0
 
8
 
! Отговори
Фен на Вики Джъстис преди 1 година
Нужда има от много неща, но винаги се прави обратното на това, което е нужно. Като попитат какъв е закона на Мърфи, отговорът е ясен. Това, което се прави в България.
7
0
 
16
 
! Отговори
Дедо Йов преди 1 година
"Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа" мда имаше достъп на тролейбуси до всяка точка на града! Преди 30г точно пред домът ми минаваха 7 номера, но трябваше да се ликвидира градския транспорт, за да попадне в ръцете на алчни тарикати, с интерес да обслужват две три линии! Жалко за изградените километри мрежа!
6
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да махнат велоалеите и да махнат тротинетките и велосипедите от тротоарите и ще има мястото и за пешеходците и за колите.
5
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трамваите са най-добрия надземен транспорт, но не са за тези, които прескачат релсите, за да не ги удари ток. Преди 1989 година в София билета за трамвая струваше 4 стотинки, а за автобус и тролей 6 стотинки.
4
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
софииските трамваи без пари нас пловдив Екстра как без пари ше каже учителката тя е свикнала да печели
3
1
 
10
 
! Отговори
Лекар преди 1 година
А и тогава как май ните ще идват НА София да се возят на трамвай
2
5
 
11
 
! Отговори
Ооо преди 1 година
Закво са им тия трамваи ? Да им запушат половината улици по-добре алеи за велосипеди на тяхно място.. повече ще облекчат трафика
1
5
 
11
 
! Отговори
Лекар преди 1 година
Пловдивски комплекси за малоценност