2022 - годината, в която да купите първия луксозен електромобил?

Пазарът на коли с конвенционални двигатели ще се свива постоянно
4 яну 2022 21:39, Анисия Иванова
35
2022 - годината, в която да купите първия луксозен електромобил?
Снимка: БГНЕС

Автомобилните производители прекараха миналата година в обявяване на планове за нови модели и производствени мощности за електрически превозни средства. Това превръща 2022 г. в година, в която все повече потребители ще преценяват дали е време да купят първия си електромобил, пише в свой коментар за Bloomberg LP анализаторът Конър Сен.

"Колкото по-висока е цената, толкова повече трябва да се замислите за покупка на електромобил сега, вместо да чакате още няколко години", обяснява Сен.

Ето няколко причини: Първо, автомобилните производители пускат моделите си от по-висок клас преди тези от по-нисък клас, така че изборът е по-добър в горния клас. Освен това е необходимо да се помисли за остатъчната стойност на употребяваните автомобили в бъдеще - търсенето на бензинови автомобили ще се свива, така че закупуването на нов автомобил сега означава, че той ще струва много по-малко, когато сте готови да го смените.

Важно е да се има предвид, че голяма част от поведението на потребителите се дължи на действията на автомобилните производители. Производителите са получили послание от инвеститорите, че ще бъдат възнаградени за ускоряване на прехода към електромобили, докато печалбите от бензиновите автомобили ще служат предимно за финансиране на тези инвестиции.

Големите производители на автомобили, следвайки примера на Tesla Inc., започват с модели от по-висок клас, защото там потребителското търсене е най-силно и е по-лесно да бъдеш на печалба при по-високи цени, докато обемът на продажбите остава далеч под този на бензиновите автомобили.

Към изкушението за потребителите се прибавя и фактът, че специалистите в бранша дават високи оценки на тези нови скъпи модели на електрически превозни средства. Списание MotorTrend обяви R1T на Rivian за камион на годината на стойност 74 000 долара, а още по-скъпия Lucid Air - за автомобил на годината. И двата автомобила наскоро започнаха да се доставят на потребителите и имат дълги списъци с чакащи.

Може би сте впечатлени от това, което сте видели досега, но предпочитате да изчакате още малко, докато инфраструктурата за електромобили, например станциите за зареждане, се изгради в по-голяма степен. Но изчислението на стойността на покупката на всяко ново превозно средство включва и това, колко то ще струва след години, когато сте готови да го замените или продадете. Средната продължителност на задържане на нови автомобили от страна на водачите в САЩ е 6 години. Така че, ако купувате нов автомобил през 2022 г., трябва да мислите за пазара на употребявани автомобили през 2028 г. или по-късно.

Демографските характеристики на собствениците на електромобили много приличат на тези на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск. Те са - средностатистически мъже, на възраст от 40 до 55 години, с годишен доход на домакинството над 100 000 долара. Процентът на продадените нови автомобили в САЩ, които са електрически през 2022 г., може все още да е едноцифрен, но за тази демографска група той ще бъде доста по-висок.

До 2028 г., когато общият пазарен дял на електромобилите в САЩ може да достигне 30%, по-голямата част от заможните потребители на по-млада и средна възраст може да купуват електрически автомобили и пикапи. Това ще окаже голямо влияние върху стойността на употребяваните автомобили с бензинови двигатели, като с всяка изминала година купувачите ще намаляват.

Въпреки че през 2028 г. все още може да има стабилен пазар за употребявани Honda Accord, вероятно пазарът на употребявани бензинови седани и спортни автомобили с цена 40 000 долара ще бъде по-нестабилен, тъй като хората в този сегмент ще преминат към електрически автомобили.

А цената? В неотдавнашно проучване Goldman Sachs посочи, че някои сегменти на пазара на електрически превозни средства вече са конкурентоспособни по отношение на разходите спрямо автомобилите с бензинови двигатели, след като се вземат предвид разходите за гориво и поддръжка. При цена на галон бензин (3,78 литра) от около 3 долара спестяванията възлизат на около 1000 долара годишно, така че след около пет години покупката на електромобил за 60 000 долара се изравнява с купуване на автомобил с бензинов двигател за 55 000 долара. И това е преди да се вземат предвид данъчните облекчения.

Справедливо е да се изкаже опасение от несигурността, свързана с дълготрайността и стандартите на батериите, които захранват електрическите превозни средства. Батериите наистина се влошават донякъде с течение на времето - батерията на Tesla Model S губи 5% от капацитета си за зареждане след първите 50 000 км - но се смята, че батериите на електромобилите издържат между 10 и 20 години, преди да се наложи да бъдат подменени.

Възможно е също така технологичните постижения да доведат до коренно различен вид батерии, които да захранват автомобилите в бъдеще. На някакво ниво се претегля издръжливостта батериите срещу перспективата, че пазарът на автомобили с бензинови двигатели ще намалява постоянно.

За обикновените купувачи на автомобили, които се съобразяват с бюджета, все още има причина да бъдат уверени, че нов автомобил с бензинов двигател, закупен през 2022 г., ще запази прилична стойност на пазара на употребявани автомобили към края на десетилетието. Но за заможните потребители това не е толкова сигурно. Онези купувачи от високия клас, които мислят да изчакат още малко, преди да преминат към електрически автомобил, трябва да обмислят да го направят още през тази година.

Още интересни анализи четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


35
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Много е евтин бензина в САЩ, излиза около 1.30 лв за литър. В Европа в повечето страни цената е около 3-4 лв за литър, нормално е в САЩ хората да не им се купуват електрички, но за Европа си е рентабилно, за тези които карат по много километри.
20
0
 
4
 
! Отговори
Едно не разбрах: преди 2 години
какво общо има ситуацията с покупка на нова електрическа кола в САЩ с тази у нас,за да ни бъде така пространно разглеждана?Все едно да кажем,че за защита на историческото ни наследство и предпазване от македонските глупотевини,ще си пратим самолетоносачите в Скопие.
19
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 7 И при появата на първите автомобили е имало съпротива...
18
3
 
0
 
! Отговори
П.К. преди 2 години
Бъдещето е на електромобилите.
17
0
 
5
 
! Отговори
много преди 2 години
са ми евтини още, те са за червенобузи/дс бизнесмени, Ся се сещам че едно време еди раздаваха куфарчета, ама се забрави за тях, сега са на мода чекмеджетата..и за тях ще забравим
16
0
 
1
 
! Отговори
Колио преди 2 години
ГСМ на колела има смисъл само ако парите ви текът през пачалъците на панталона,и имате пари за соларна къща,с батерии,за предпочитане тесла, и така сетката излиза към 250000$ чисто без пари даи 2 броя ко им плящш
15
0
 
4
 
! Отговори
АЗ МИСЛЯ... преди 2 години
..да взема направо два електромобила, какво има плащаш ? :))))
14
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Глух Пор- Това с ваксите е само тренировката за стадото.
13
1
 
7
 
! Отговори
Глух Пор преди 2 години
"Пазарът на коли с конвенционални двигатели ще се свива постоянно"- Чрез сертификати за тия купуват електрокари. И локдауни за непослушните. Докато енергийната система за електричество не се срути и почне режим на тока. И цени на ел-енергия в злато. После ще измислят друг доходен бизнес за коли със сертификати и пак ще ги сменяте доброволно.Веднъж наведени- винаги наведени!
12
0
 
7
 
! Отговори
Гошо преди 2 години
До Т.ШакДа речем ,зарядни станции ще направят Но я си представи какво ще стане с ел снабдяването между 17 ,21 ч ,като всеки се прибере завре в контакта елмобила бойлера и печката
11
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не само, че не сме впечатлени, ами сме погнусени от долнопробната пропаганда на електрокарчетата.
10
0
 
25
 
! Отговори
Електробоклуци преди 2 години
Симсълът на тия коли е че няма да има вторичен пазар и след 5 години или по-малко, електрическата кола ще отива на скрап, а най-скъпото от нея, но вече изхабено - батерията не може да се рециклира! Няма нищо общо с екологията!
9
0
 
13
 
! Отговори
не е проблема само . преди 2 години
тока за зареждане ... помислете за първоначалната цена и за цената за обслужване после ....нова батерия ... 5 цифри в евра ... погледайте клипове за ремонти на ел коли при проблеми ... това не е да ти смени бай пешо карбуратора .. вътре има повече жици и компютри от където и да било ... двигателя не е на пералня ... акумулатора е доста сложна ел схема .. а истинските ел техници у нас ( образовани ) не знам колко са .. нито ни са по джоба нито на акъла тези коли ..
8
3
 
2
 
! Отговори
Реклама преди 2 години
Още преди 5-6 години се обяви ,че се очаква едва след 2025 г. Електрическите автомобили да се изравнят по цена с бензиновите.... ....
7
0
 
8
 
! Отговори
Паника! преди 2 години
Спасете планетата, карайте дизел. Пардон електрически автомобил. Това с дизела беше преди 5-6 години.
6
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Голяма реклама на тез електрокари ,бе ,направо да не повярваш ! Също като рекламата на ваксини ... Много хубаво не е на хубаво , но къде е уловката ?!
5
1
 
3
 
! Отговори
Ще си супя преди 2 години
Веломобил. Лошото е, че ще въведат минимална скорост по магистралите.
4
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Електричеството почва да се превръща в лукс в Европа! Купувайте електрически играчки, ама с какво ще ги зареждате? И колко ще ви струва, ако има с какво?
3
2
 
20
 
! Отговори
О, божке преди 2 години
Това няма парно. Ако попаднеш в задръстване зимата, поради инцидент, ще умреш от студ. Просто една все още недомислица, на пазара да обере на пионер-мераклиите парите. Може да дойде време да си залужава. Но засега не стават!
2
0
 
21
 
! Отговори
Т.Шак преди 2 години
Да си представим за момент, че всички си купим ел коли! Цената на тока ще стигне небето, а народът от панелките как ще зарежда? Ще пуска разклонител от балкона ли? В нашия град има зарядни колонки за не повече от 20 коли. А останалите няколкостотин хиляди?