Тайното оръжие на Китай в търговската война е армия от фабрични роботи, задвижвани от изкуствен интелект, които направиха революция в производството, пише The New York Times.
Фабриките се автоматизират в Китай с главоломна скорост. С инженери и електротехници, които се грижат за флоти от роботи, тези операции намаляват производствените разходи, като същевременно подобряват качеството.
В резултат на това заводите в Китай ще могат да поддържат цената на много от износа си по-ниски, което му дава предимство в борбата с търговската война и високите мита на президента Тръмп. Китай също е изправен пред нови търговски бариери от Европейския съюз и развиващите се страни, вариращи от Бразилия и Индия до Турция и Тайланд.
Сега фабриките в Китай са по-автоматизирани, отколкото в Съединените щати, Германия или Япония. Според Международната федерация по роботика Китай има повече фабрични роботи на всеки 10 000 производствени работници, отколкото всяка друга страна с изключение на Южна Корея или Сингапур.
Стремежът на Китай към автоматизацията се ръководи от правителствени директиви и е подкрепен с огромни инвестиции. И тъй като роботите заменят работниците, автоматизацията поставя Китай да продължи да доминира в масовото производство, дори когато работната му сила застарява и става все по-малко склонна да заема промишлени работни места.
Роботите заменят работниците не само в автомобилните заводи, но дори и в много хиляди затънтени работилници в Китай.
Работилницата на Илон Ли в Гуанджоу, търговският център на Югоизточен Китай, има 11 работници, които режат и заваряват метал, за да направят евтини пещи и оборудване за барбекю. Сега той се готви да плати 40 000 долара на китайска компания за роботизирана ръка с камера. Устройството използва изкуствен интелект, за да наблюдава как работник заварява стените на пещ и след това дублира действието с минимална човешка намеса.
В Нингбо огромна фабрика за Zeekr, китайски производител на електрически автомобили, имаше 500 робота , когато отвори врати преди четири години. Сега те са 820, а се планират още много.
Фабриките в Китай все още наемат работници. Дори и с автоматизацията, те са необходими за проверка на качеството и инсталиране на някои части, които изискват ръчна сръчност, като кабелни снопове. Има неща, които камерите и компютрите не могат да направят сами. Преди колите да бъдат боядисани, работниците все още минават с ръкавици върху тях и изглаждат всички малки несъвършенства.
Автомобилните заводи в САЩ също използват автоматизация, но голяма част от оборудването идва от Китай. Повечето от световните заводи за сглобяване на автомобили, построени през последните 20 години, бяха в Китай и около тях израсна индустрия за автоматизация.
Китайските компании също купиха задгранични доставчици на модерна роботика, като Kuka от Германия, и преместиха голяма част от операциите си в Китай. Когато Volkswagen отвори фабрика за електрически автомобили преди година в Хефей, имаше само един робот от Германия и 1074 робота, произведени в Шанхай.
Бързият напредък на Китай във фабричната роботика се задвижва отгоре надолу. Инициативата на Пекин „Произведено в Китай 2025“, която започна преди десетилетие, очерта 10 индустрии, в които Китай се стреми да бъде конкурентоспособен в световен мащаб. Роботиката беше един от тях.
За да принудят автомобилната индустрия да помисли как да използва хуманоидни роботи с две ръце и два крака, например, правителствени служители в Пекин казаха на големите автомобилни производители миналата година да наемат роботи и да изпращат видеоклипове на тях, изпълняващи задачи в техните монтажни заводи.
В демонстрация на натиска за автоматизация, общинското правителство на Пекин проведе полумаратон в събота за 12 000 бегачи и 20 хуманоидни робота. Само шест робота завършиха състезанието, а най-бързият от тях отне близо три пъти повече време от най-бързите бегачи. Но събитието помогна да се привлече вниманието към роботите.
Миналият месец премиерът Ли Цян, вторият най-висок чиновник в Китай, каза в годишния си доклад пред законодателния орган, че плановете на страната тази година ще включват усилие за „енергично разработване“ на интелигентни роботи. Най-голямата агенция за икономическо планиране на страната обяви национален фонд за рисков капитал на стойност 137 милиарда долара за роботика, изкуствен интелект и други напреднали технологии.
Банките, контролирани от правителството на Китай, са увеличили кредитирането на промишлени кредитополучатели през последните четири години с умопомрачителните 1,9 трилиона долара. Това е платило за изграждането на фабрики, както и за подмяната на оборудването в съществуващите.
В китайските университети завършват около 350 000 завършили машинно инженерство годишно, както и електротехници, заварчици и други обучени техници.
За сравнение, американските университети завършват около 45 000 машинни инженери всяка година.
Джонатан Хърст, главен офицер роботи и съосновател на Agility Robotics, водещ американски производител на роботи, каза, че намирането на квалифицирани служители е било едно от най-големите му предизвикателства. Като завършил студент в Института по роботика към университета Карнеги Мелън в Питсбърг, каза Хърст, той е бил един от двамата машинни инженери.
Бързото приемане на автоматизацията в Китай тревожи някои китайски работници.
Автоматизацията заплашва и дори премахва работните места по света повече от век, като често забавя растежа на автоматизацията. В Китай има по-малко препятствия, отколкото на практика навсякъде другаде. Китай няма независими профсъюзи и контролът на комунистическата партия почти не оставя място за несъгласие.
Друг фактор зад стремежа на Китай към автоматизация е демографската криза в страната.
Броят на бебетата, родени всяка година, е намалял с почти две трети от 1987 г. насам. В същото време две трети от хората, навършили 18 години, сега се записват в университет или колеж, образователна траектория, която позволи на ново поколение да се стреми към кариера извън фабричния труд.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.„Демографският дивидент на Китай свърши“, каза Стивън Дайър, ръководител на азиатската индустриална практика в AlixPartners, консултантска фирма. „Сега те са в демографски дефицит и единственият изход от това е производителността.“