Новината за крупната сделка, с която Facebook купи една от най-популярните платформи за размяна на безплатни съобщения, беше водеща за всички световни медийни гиганти. Все пак става въпрос за сделка на стойност 19 милиарда долара.
Кореспондентът на сп. „Тайм” в Китай обаче предава, че продажбата няма особена важност за китайските (и не само) потребители.
Да, WhatsApp има 450 милиона потребители по света, но те са главно в Америка и Европа. Но Китай има местна сходна платформа – WeChat, която може да се похвали с 300 милиона потребители, не малка част от които са от други азиатски държави и Африка.
Освен това китайското правителство по подразбиране налага жестока цензура на западни социални мрежи и платформи като Facebook, Twitter, YouTube и др., създавайки собствена уникална технологична екосистема.
В тази обстановка не е никак случайно, че мегасделката за WhatsApp не вълнува особено китайците. Важното за тях е какво се случва с WeChat.
Приложението е продукт на един от най-големите интернет доставчици в Китай. За западния бизнес свят името на компанията Tencent може и да не говори нищо, но става въпрос за корпорация от Хонконг с пазарна капитализация в размер на 140 милиарда долара.
Приложението WeChat се разраства с бясна скорост и има очаквания броят на регистрираните потребители да достигне изключителните 600 милиона още тази година. В материала на „Тайм” се изтъква, че китайският продукт съчетава най-доброто от Facebook и WhatsApp.
Мобилни игри, поръчване на таксита, качване на видеозаписи, онлайн плащания... са само част от екстрите, предлагани от WeChat. Много популярна функция е „разтърсването” – потребителите могат да се намират на определено разстояние само като разтърсят смартфоните си.
Подобна функция може и да изглежда леко нелепо, но при влизане в пълен ресторант в Пекин, могат да се видят стотици „клатещи се” телефони.
WeChat позволява и лесно „постване” на снимки, което е и главната функция на Facebook. Освен това съществува опция за изграждане на лична мрежа за съобщения, в която можеш да включиш само приятелите си.
Тъй като писането с китайски йероглифи не е особено лесно и бързо, WeChat дава възможност на потребителите да записват кратки гласови съобщения и така да комуникират помежду си.
На практика SMS трафикът в Китай спада значително в последно време именно заради WeChat.
Популярността на приложението съвсем естествено води до огромни приходи – очаква се тази година постъпленията да са над 1 милиард долара. И това при положение, че WeChat за разлика от WhatsApp е безплатен продукт.
Но, разбира се, WeChat има един голям недостатък, както и всички останали свръхпопулярни китайски платформи – наблюдава се от китайската власт. Няма никакви гаранции за неприкосновеност на личната информация. Което със сигурност стопира навлизането на WeChat на световния пазар.
Но след разкритията за дейността на американското разузнаване и незаконното следене на милиони хора в големите социални мрежи, WhatsApp също не може да се счита за напълно сигурен начин за защитена комуникация.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.